Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PP/443-94/05
z 26 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-94/05
Data
2005.10.26
Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
nabywca
ochrona przeciwpożarowa
stawki podatku
straż pożarna
Pytanie podatnika
Czy zastosowano prawidłową stawkę podatku od towarów i usług, dotyczącą dostawy towarów wymienionych w poz.129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy na fakturach jako odbiorca wykazana zostanie – Ochotnicza Straż Pożarna, zaś jako nabywca (płatnik) – Urząd Gminy?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 23.09.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług, dotyczącej dostawy towarów wymienionych w poz.129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy na fakturach jako odbiorca wykazana zostanie – Ochotnicza Straż Pożarna, zaś jako nabywca (płatnik) – Urząd Gminy, stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Dnia 23.09.2005 r. Podatnik, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca, Urząd Gminy wskazuje, iż Gmina realizuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym przy pomocy Urzędu Gminy. Ponadto dodaje, iż ustawa o samorządzie gminnym nakłada na gminę obowiązek zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, a są to m. in. zadania w sferze:
Ponadto, Podatnik powołuje się na treść art. 29 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1229), zgodnie z którym - koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są m. in. z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Stosownie zaś do treści art. 32 ust. 2 w/w ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. Wnioskodawca wskazuje, iż koszty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych pokrywane są bezpośrednio z budżetu Gminy. Nabywcą (płatnikiem) towarów związanych z ochroną przeciwpożarową i wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. jest Urząd Gminy, zaś odbiorcą – Ochotnicze Straże Pożarne. Wątpliwość Podatnika budzi kwestia, czy na podstawie art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej prowadzący w ramach swojej działalności gospodarczej sprzedaż m. in.:
może stosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7 % dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do w/w ustawy w sytuacji, gdy na fakturach wskazana jako odbiorca zostanie – Ochotnicza Straż Pożarna, zaś nabywcą (płatnikiem) będzie Urząd Gminy. Zdaniem Podatnika, Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, może zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług dla dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, pomimo iż faktury je dokumentujące są wystawiane na Urząd Gminy (nabywca), zaś Ochotnicza Straż Pożarna widnieje jako odbiorca. W uzasadnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na treść art. 41 ust. 10 w/w ustawy oraz wskazuje, iż w świetle tego przepisu istotne jest, aby towary zakupione były dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Podatnik powołuje się także na treść Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971) wskazując, iż § 12 ust. 1 pkt 1 wskazanego rozporządzenia wymienia obligatoryjne dane jakie musi zawierać faktura potwierdzająca dokonanie sprzedaży, natomiast nie ogranicza prawa podatnika do zamieszczania na wystawionej fakturze dodatkowych danych takich jak np. dane odbiorcy. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika – Urzędu Gminy, wskazuje, iż w niniejszej sprawie należy zbadać zastosowanie m. in. przepisu art. 41 ust. 1, 2 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Stosowanie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy). Stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej (art. 41 ust. 10 ustawy). Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej ustawodawca enumeratywnie wymienił w załączniku nr 3 do ustawy, odpowiednio w poz. 129-134, tj.: – poz. 129: Sprzęt przewozowo - samochodowy:
– poz. 130: Sprzęt łączności:
– poz. 131: Materiały i środki wyposażenia specjalistycznego:
– poz. 132: Wyposażenie zabezpieczające:
– poz. 133: Materiały pędne i smary: paliwa i smary z wyłączeniem wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, – poz. 134: Pozostałe towary:
Z treści wyżej przywołanych przepisów prawnych wynika, iż ustawodawca przewidział obok stosowania podstawowej stawki podatku od towarów i usług (22%),możliwość opodatkowania dostawy towarów stawką preferencyjną w wysokości 7%. Możliwość stosowania obniżonej, 7% stawki podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 cyt. art. z tytułu dostawy towarów jest jednak uzależnione od spełnienia kumulatywnie następujących warunków:
Ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia jednostki ochrony przeciwpożarowej, w tym zakresie należy odnieść się do art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1229 ze zm.), zgodnie z którym jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
1a)jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, 4a)powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, Z brzmienia w/w przepisów prawnych wynika zatem, iż ustawodawca posłużył się zarówno odesłaniem podmiotowym jak również przedmiotowym w kwestii stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług z tytułu dostawy towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Nie bez znaczenia pozostaje bowiem okoliczność jaki podmiot będzie rzeczywistym nabywcą towarów. Zachowany powinien być wymóg, aby dostawa w/w towarów dokonana była wyłącznie na rzecz zorganizowanej jednostki ochrony przeciwpożarowej. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Stosownie zaś do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., Nr 95, poz. 798, Nr 102, poz. 860), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:
Podkreślić należy, iż ustawodawca wymienił obligatoryjne dane jakie musi zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, wśród których m. in. znajdują się: imię i nazwisko lub nazwa bądź nazwa skrócona nabywcy oraz jego adres. Przepisy nie ograniczają natomiast prawa podatnika do zamieszczania na wystawionej fakturze dodatkowych danych takich jak np. dane rzeczywistego odbiorcy, czy dane płatnika (dane fakultatywne). Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż:
W świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego i prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w piśmie z dnia 23.09.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 30.09.2005 r., zgodnie bowiem z przedstawionym stanem prawnym dostawa towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, których nabywcą jest Urząd Gminy nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.