Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-68/HM/05
z 6 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-68/HM/05
Data
2006.02.06



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
opłata miejscowa
stawki podatku
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
Stawka podatku VAT z tytułu prowizji od pobranej opłaty miejscowej.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 8.11.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 16.01.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, jednakże uzasadniając to stanowisko w odmienny sposób.

W dniu 9.11.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny. Z dniem 1.10.2005 r. został powołany zakład budżetowy. Podstawowym przedmiotem jego działalności jest świadczenie usług w zakresie rekreacji i sportu. Obok działalności podstawowej (zgodnie ze statutem) Podatnik prowadzi inne formy działalności, z których dochody przeznacza na poprawę świadczonych usług.

Podstawą gospodarki finansowej zakładu jest roczny plan finansowy opracowany według zasad ustalonych w § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.12.2000 r. (Dz. U. Nr 111, poz. 1333), w planie na IV kw. 2005 r. oraz na 2006 r. nie przewidziano nadwyżki budżetowej podlegającej zwrotowi do Urzędu Miasta. W prowadzonym hotelu przy sprzedaży usług hotelowych (noclegi) Podatnik przy zameldowaniu klienta pobiera opłatę miejscową, która w pełnej wysokości odprowadzana jest na konto Urzędu Miasta w Przemyślu. Zgodnie z umową zawartą z Urzędem Miasta, Podatnikowi przysługuje prowizja od sprzedaży ww. opłaty.

Pytanie Wnioskodawcy brzmi, czy dana prowizja może być zwolniona z podatku VAT, jako zakwalifikowana z symbolem PKWiU 65.23.10. Zdaniem Wnioskodawcy tak.

Pismem z dnia 16.01.2006 r. Jednostka uzupełniła swój wniosek załączając opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, z której wynika, iż prowizja nie jest usługą w rozumieniu zasad metodycznych PKWiU (rozliczenia finansowe pomiędzy podmiotami nie stanowią kryterium klasyfikacyjnego). Wobec czego Podatnik ma wątpliwości, czy od ww. prowizji należy naliczyć podatek VAT, czy też nie a Urząd Miasta obciążyć notą księgową nie naliczając podatku VAT. W piśmie tym Podatnik nie zmienił swojego stanowiska.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku z dnia 08.11.2005r., jednakże uzasadniając go w odmienny sposób.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1/przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2/zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3/świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zasady poboru opłaty miejscowej określa art. 17 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych:

1/w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach,

2/w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym nadano status obszaru ochrony uzdrowiskowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 28.07.2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych

- za każdy dzień pobytu w takich miejscowościach.

Zgodnie z art. 19 ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały:

1/określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłat określonych w ustawie,

2/może zarządzić pobór tych opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

W ocenie tut. organu podatkowego w opisanym stanie faktycznym – czynność poboru opłaty miejscowej w wykonaniu umowy zawartej z Urzędem Miasta, stanowi w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczenie usług na rzecz Urzędu Miasta i tym samym podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednakże Urząd zauważa, iż Jednostka będąc zakładem budżetowym utworzonym na mocy uchwały Rady Miejskiej, świadcząc usługi na rzecz innych jednostek budżetowych i zakładów budżetowych, może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). W świetle tego przepisu zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj