Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PP/443-236/184577/2005
z 2 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-236/184577/2005
Data
2006.03.02



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
sprzedaż nieopodatkowana
świadczenie usług
zwrot podatku


Pytanie podatnika
W jakim terminie przysługuje Podatnikowi zwrot kwoty podatku naliczonego , świadczącemu wyłącznie usługi poza terytorium kraju i niedokonującemu sprzedaży opodatkowanej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 05.12.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 06.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej: - terminu zwrotu Podatnikowi świadczącemu wyłącznie usługi poza terytorium kraju i niedokonującemu sprzedaży opodatkowanej, kwoty podatku naliczonego związanego z tymi usługami jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.12.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik świadczy wyłącznie usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, o których mowa w art. 28 ust. 1 o podatku od towarów i usług na rzecz jednego kontrahenta, posiadającego siedzibę na terenie Austrii i zidentyfikowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Austrii. Nabywca usługi za każdym razem podaje świadczącemu usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terenie Austrii. Do rozliczenia podatku z tytułu świadczenia przedmiotowych usług zobowiązany jest zatem zgodnie z art. 28 ust. 3 kontrahent austriacki.Podatnik zaznaczył we wniosku, że nie wykonuje w kraju żadnych innych czynności opodatkowanych. W związku z tym wnosi zapytanie, w jakim terminie przysługuje mu zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jego wątpliwości dotyczą również art. 87 ust. 3, czy w przedstawionym przez niego stanie faktycznym zastosowanie mają ograniczenia wynikające z tego przepisu, odnośnie terminu zwrotu.

Stanowisko podatnika jest następujące:

Zdaniem wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, zwrot kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) przysługuje na umotywowany wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia. Zdaniem Podatnika stanowi o tym przepis art. 87 ust. 5, w związku z art. 87 ust. 4. Zgodnie z którym, na umotywowany wniosek podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4 (na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową, kwota różnicy podatku podlega zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia).

W ocenie tutejszego organu sytuacja Podatnika przedstawia się następująco:

W art. 87 ust. 5 cyt. ustawy o VAT postanowiono, że na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4., czyli w ciągu 60 dni od dnia złożenia rozliczenia. W cytowanym przepisie chodzi o podatników krajowych, którzy realizują w okresie rozliczeniowym, wyłącznie czynności poza terytorium kraju, nie wykonując jednocześnie żadnych czynności opodatkowanych w kraju. Jeżeli Podatnicy ci dla celów prowadzonej za granicą działalności nabywają w Polsce towary lub usługi, lub też dokonują ich importu, w związku z czym występuje u nich z tych tytułów podatek naliczony, to cytowany wyżej art. 87 ust. 5 umożliwia im odzyskanie tego podatku. Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1, Podatnik ubiegający się o taki zwrot, musi wskazać okoliczności prowadzonej działalności za granicą, w szczególności wykazać, że kwoty podatku naliczonego, których zwrotu się domaga, mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a także musi posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Przepis ten nie precyzuje, jakie dokumenty powinien przedstawić Podatnik ubiegający się o zwrot. Powinny to być zatem dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności, i na ich podstawie można będzie udowodnić związek pomiędzy podatkiem naliczonym a wykonanymi poza terytorium kraju czynnościami.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał również na rodzący jego wątpliwości art. 87 ust. 3. Czy ograniczenia wynikające z tego przepisu określające termin zwrotu na 180 dni w stosunku do Podatników dokonujących dostaw towarów lub świadczących usługi, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 mają zastosowanie w jego sytuacji?

Zgodnie z art. 87 ust. 3 w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r., różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw użytkowania wieczystego gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

Do 31.05.2005 r. regulacja dotycząca tego podatku - w sytuacji, gdy podatnik obok usług i dostaw świadczonych poza granicą kraju, które dają prawo do odliczenia, wykonywał czynności opodatkowane w kraju - znajdowała się w przepisie art. 87 ust. 4 pkt 2 ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową, kwota różnicy podatku podlegająca zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia ulegała podwyższeniu, jeżeli podwyższenie tej kwoty było uzasadnione kwotą podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1. W związku z uchyleniem art. 87 ust. 4 pkt 2, zawarte w nim uregulowania dotyczące zwrotu podatku, przeniesiono do art. 87 ust. 3, w którym zawarto jasne stwierdzenie dotyczące zwrotu w terminie 60-dniowym nadwyżki podatku związanego z dostawą towarów lub świadczeniem usług poza terytorium kraju, przez podatników, u których występuje także sprzedaż krajowa. Z przepisu art. 87 ust. 3 wynika obecnie, że zwrot różnicy podatku w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji ma miejsce odnośnie tej części żądanej w deklaracji różnicy zwrotu, która przewyższa wartość: podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych, powiększonej o 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1, oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1.

Analizując zatem przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny w powiązaniu ze stanem prawnym, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, iż w przedstawionym przez niego stanie faktycznym zastosowanie znajduje art. 87 ust. 4 i 5, nie znajduje natomiast zastosowania art. 87 ust. 3 odnoszący się do Podatników, którzy oprócz świadczenia usług poza terytorium kraju, wykonują również określone czynności opodatkowane na terenie kraju. Odnosząc się zatem do zapytania wyrażonego we wniosku z dnia 06.12.2005 r. postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Natomiast z § 1 i § 2 art. 14b cytowanej ustawy wynika że, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj