Interpretacja Urzędu Celnego II w Łodzi
362000-RPA-0630-37/05/PB
z 23 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
362000-RPA-0630-37/05/PB
Data
2005.11.23



Autor
Urząd Celny II w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienia wyrobów alkoholowych i energi elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych


Słowa kluczowe
produkcja
skład podatkowy
wyroby akcyzowe


Pytanie podatnika
Pytanie: czy produkcję rozcieńczalników i koncentratów płynów do spryskiwaczy na bazie alkoholi etylowych skażonych można prowadzić w zweryfikowanej spółce pod kontrolą szczególnego nadzoru podatkowego bez konieczności uzyskania składu podatkowego, a jeśli tak, to czy przy sprzedaży powyższych wyrobów jest potrzebne oświadczenie od kupującego, które wynika z §18 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Min.Finansów z dnia 26.04.2004r w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97/04 poz.966 z późn.zm.)?


POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a §4, art. 216 §1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Dz. U. nr 8, póz. 60 ze zm. ) w związku z wnioskiem podatnika z dnia 19 września 2005 r.postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznać przedstawione we wniosku stanowisko za prawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 19 września 2005 r. spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 3 października 2005 r., w którym przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka jest producentem rozcieńczalników na bazie produktów rafinacji ropy naftowej. Obecnie zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o produkcję rozcieńczalników i koncentratów płynów do spryskiwaczy na bazie alkoholi etylowych skażonych.Pytanie: czy produkcję rozcieńczalników i koncentratów płynów do spryskiwaczy na bazie alkoholi etylowych skażonych można prowadzić w zweryfikowanej spółce pod kontrolą szczególnego nadzoru podatkowego bez konieczności uzyskania składu podatkowego, a jeśli tak, to czy przy sprzedaży powyższych wyrobów jest potrzebne oświadczenie od kupującego, które wynika z §18 ust. l pkt 2 w związku z ust. 2 pkt l rozporządzenia Min.Finansów z dnia 26.04.2004r w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97/04 poz.966 z późn.zm.)...Stanowisko podatnika: zdaniem spółki produkcja powyższych wyrobów nie wymaga uzyskania składu podatkowego. Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, póz. 257 ) w art. 26 ust. l pkt 3 stanowi iż, pobór akcyzy jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczanie nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu - co daje możliwość zakupu alkoholu etylowego skażonego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do produkcji rozcieńczalników i koncentratów płynów do spryskiwaczy. Potwierdzeniem tego jest art. 27 ust. 3 który stanowi iż, warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest zaświadczenie potwierdzające zamówienie na odbiór przez podatnika wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wydawane przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Produkcja prowadzona w spółce w/wym. wyrobów ma odniesienie do §18 ust. l pkt 2 „zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy - skażony środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów i wykorzystywany do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do konsumpcji przez ludzi" - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, póz. 966 ze zm. ). Dalszym potwierdzeniem słuszności stanowiska zdaniem spółki jest załącznik nr 1 tego samego rozporządzenia „tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju gdzie brak jest umieszczenia poz. nr 28 z ustawy o podatku akcyzowym ex 24.30.22-79 „rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy oraz póz. 29 ex 24.44.33-50 „ środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy", co oznacza, iż powyższe wyroby posiadają stawkę podatku akcyzowego 0. Powyższe wyroby z wymienionymi PKWiU nie są również wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego ( Dz. U. nr 65, póz. 598 ze zm. ), co oznacza, że obrót handlowy nie jest objęty przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym.

Odpowiedź Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi.Produkcja, przetwarzanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinny odbywać się - co do zasady - w składzie podatkowym. Z definicji składu podatkowego, zgodnie z art.2 pkt.12 ustawy z dnia 23.01.2004r o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, póz.257 z późn.zm.), jednoznacznie wynika, że jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Stanowi o tym również art.26 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym, jeżeli wyroby akcyzowe zharmonizowane są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym, pobór akcyzy od tych wyrobów jest zawieszony.Odnosząc się do kwestii dotyczącej obowiązku produkowania w składzie podatkowym rozcieńczalników i koncentratów płynów do spryskiwaczy na bazie alkoholi etylowych skażonych, należy zwrócić uwagę na postanowienia §2a ust. l rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. nr 89, póz. 849 ze zm. ) w myśl którego, nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe, lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i §2b ust. 1. W pozycji 30 i 31 załącznika do rozporządzenia (w którym zawarto pełny wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy) wymienione zostały powyższe wyroby akcyzowe zharmonizowane tj. rozcieńczalniki i koncentraty płynów do spryskiwaczy na bazie alkoholi etylowych skażonych oznaczone symbolem PKWiU: ex24.30.22-79 i ex24.66.33-50.Tak więc, biorąc powyższe pod uwagę, produkcja rozcieńczalników i koncentratów płynów do spryskiwaczy na bazie alkoholi etylowych skażonych, nie wymaga posiadania składu podatkowego.Niemniej jednak, zwrócić należy uwagę na treść § 18 ust. l pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, póz. 966 ze zm. ) który stanowi, iż zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy skażony środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów i wykorzystywany do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do konsumpcji przez ludzi, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w §18 ust. 2 powyższego rozporządzenia ti.:1)podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówieniazłożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty docelów, o których mowa w ust. 1 §18;2)podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojejdziałalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust.l §18, będzieprzekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującegopo miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobiewykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;3)podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art.27 ust.3 ustawy opodatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzającezamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboruakcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przezpodmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatkuod towarów i usług oraz akcyzy;4)nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzyzgodnie z art.26 ust.l pkt.3 ustawy o podatku akcyzowym;5)podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.Tym samym jednym z warunków zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego, o którym mowa w §18 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, jest nabycie tego alkoholu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy ( przy czym, warunek ten, jak również inne warunki określone w §18 ust. 2 rozporządzenia, nie mają zastosowania do sprzedaży alkoholu etylowego skażonego benzoesanem denatonium ( Bitrex) w ilości nie mniejszej niż Ig/100dm3 alkoholu etylowego 100% vol., zabarwionego na fioletowo przez dodanie czystego fioletu krystalicznego w ilości nie mniejszej niż 160mg/100dm3 alkoholu etylowego 100% vol., w opakowaniach jednostkowych o pojemności do l litra).Okoliczność ta zgodnie z treścią art.43 ustawy o podatku akcyzowym powoduje konieczność złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe. Nadto, zgodnie z art. 27 ust. 7 w powiązaniu z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, póz. 257 ze zm. ). podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy są objęci przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym.Jednocześnie zgodnie z art. 14.ustawy o podatku akcyzowym podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Pouczenie:-stosownie do art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy, wyżej wymieniona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowejwłaściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b §5 -od niniejszego postanowienia służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj