Interpretacja Urzędu Skarbowego w Będzinie
US.PDFD/415-46/05
z 21 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDFD/415-46/05
Data
2006.02.21
Autor
Urząd Skarbowy w Będzinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
odprawa pieniężna
stosunek pracy
źródła przychodu
Pytanie podatnika
Czy odprawy i odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Czy były pracodawca jest uprawniony do poboru zaliczek od ww. należności? W jakim terminie pracodawca ma obowiązek przekazać informację o dochodach?
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie stwierdza, że stanowisko Pani .................. przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2005 r., który wpłynął do tut. organu podatkowego w dniu 13.12.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 24.12.2005 r. (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 28.12.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę, odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników oraz obowiązków byłego pracodawcy w zakresie poboru zaliczek na podatek dochodowy od ww. należności i przekazywania informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy jest nieprawidłowe. W dniu 13.12.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Będzinie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowgo. Pismem z dnia 19.12.2005 r. (doręczonym w dniu 22.12.2005 r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem z dnia 24.12.2005 r., które wpłynęło do tut. organu podatkowego w dniu 28.12.2005 r. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w okresie od 01.08.1983 r. do 30.06.2005 r. była Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę w Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w ......... Pracodawca wypowiedział Pani stosunek pracy z powodu ogłoszenia upadłości, skracając okres trzymiesięcznego wypowiedzenia do jednego miesiąca, w związku z czym nabyła Pani prawo do odprawy i odszkodowania. Należna Pani odprawa i odszkodowanie wraz z ekwiwalentem pieniężnym za urlop wypoczynkowy nie zostały wypłacone w terminie, z uwagi na co wstąpiła Pani na drogę sądową. Sąd Pracy, uznając Pani roszczenie wobec pracodawcy, orzekł o wypłacie zaległych należności wraz z ustawowymi odsetkami za zwłokę. Pracodawca uregulował część należności oraz naliczył i pobrał z tego tytułu podatek, nie przesyłając jednak Pani informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. W związku z powyższym zwróciła się Pani z pytaniami: Na tle przedstawionych okoliczności faktycznych sformułowała Pani stanowisko, iż zasądzone prawomocnym orzeczeniem sądu odprawy i odszkodowania z tytułu skróconego okresu wypowiedzenia umowy o pracę oraz odprawy pieniężne wypłacane na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników nie podlegają opodatkowaniu, a pracodawca po rozwiązaniu stosunku pracy nie ma prawa do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od ww. świadczeń, jest natomiast zobowiązany do przekazania informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy niezwłocznie po rozwiązaniu stosunku pracy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Katalog świadczeń uznawanych za przychody ze stosunku pracy nie ma charakteru zamkniętego. Odprawy oraz odszkodowania będące przedmiotem zapytania niewątpliwie do niego należą, gdyż są następstwem łączącego Strony stosunku pracy. Powołany wyżej przepis nie uzależnia zaś kwalifikacji danego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy od terminu jego wypłaty, ale od tego, czy stosunek pracy stanowił prawną podstawę jego spełnienia. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowym są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę oraz odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Wskazane świadczenia wyłączone są więc spod zwolnienia od podatku, tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy także stwierdzić, iż fakt ich wypłaty dopiero po wydaniu prawomocnego orzeczenia Sądu Pracy pozostaje dla rozstrzygnięcia niniejszej kwestii bez znaczenia. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i §2 ustawy Ordynacja podtkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.