Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PP/443/IN/87/BT/2005
z 8 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/IN/87/BT/2005
Data
2006.03.08



Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
programy
stawki podatku


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej na realizację projektu nt. "Wsparcie doradztwa rolniczego".


POST ANOWIENIE

Działając na podstawie art.216 §1, art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 27. 12.2005r. (30.12.2005r.- wpływ do tutejszego organu podatkowego) w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. "Wsparcie doradztwa rolniczego".

UZASADNIENIE

W myśl art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art.14a §4.

Pismem z dnia 27.12.2005r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie.
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: "W dniu 03.09.2004r. zawarta została umowa konsorcjum pomiędzy Jednostką a Izbą, której celem jest realizacja projektu w ramach sektorowego programu operacyjnego "Restrukturyzacja sektora - wsparcie doradztwa rolniczego". W umowie uczestnicy konsorcjum ustalili wspólnie zadania i zasady rozliczeń finansowych W dniu 01.03.2005r. Jednostka działając jako lider konsorcjum zawarł z Fundacją z siedzibą w Warszawie umowę o dofinansowanie projektu "Wsparcie doradztwa rolniczego". Lider konsorcjum jako beneficjent projektu ma na bazie w/w umowy otrzymać dofinansowanie w formie pomocy finansowej. Lider otrzymując środki finansowe z tytułu realizacji całości projektu jest zobowiązany do ich przekazania członkowi konsorcjum tj. Izbie, w ustalonej umowie proporcji.".
Jednostka stwierdza, że otrzymane środki finansowe są dofinansowaniem działalności statutowej podatnika w tym również bezpłatnych usług wykonywanych na rzecz rolników i stanowią dotację podmiotową na cele całego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym jednostka zwróciła się z zapytaniem, czy otrzymane środkipo wykonaniu zadania podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jaka stawką należy opodatkować otrzymaną dotację. Zdaniem podatnika, środki finansowe, które Jednostka otrzyma w ramach rozliczenia udziałowców konsorcjum realizujący wspólny projekt w ramach sektorowego programu operacyjnego "Restrukturyzacja sektora - wsparcie doradztwa rolniczego" nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust.l ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obowiązującej od dnia 01.05.2004r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art.30-32, art. 119 oraz art. 120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę oświadczenie podatnika, że otrzymana kwota środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych w całości będzie przeznaczona na działalność przedsiębiorstwa i będzie stanowić dotację podmiotową, należy uznać, że nie będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisówprawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie z art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj