Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bochni
RP/443-20/05
z 13 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RP/443-20/05
Data
2006.02.13



Autor
Urząd Skarbowy w Bochni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
działalność artystyczna
działalność kulturalna
działalność statutowa
instytucja
kultura
opłata
partycypacja
usługi kulturalne
usługi rekreacyjne
usługi związane ze sportem
zadania statutowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy świadczone przez samorządową instytucję kultury usługi w ramach organizacji zajęć dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych w sekcjach: plastycznej, tanecznej, perkusyjnej, teatralnej, szachowej, brydżowej i wokalno-tanecznej, za które pobierane są częściowe opłaty, podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, zawartego w piśmie z dnia 06.10.2005 r. (data otrzymania przez tut. organ: 10.10.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 12.12.2005 r. (data otrzymania przez tut. organ: 13.12.2005 r.),

ocenia jako prawidłowe stanowisko pytającego

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a § 3 i 4 tejże ustawy, następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Z treści złożonego wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartego w piśmie z dnia 06.10.2005 r. (data otrzymania przez tut. organ: 10.10.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 12.12.2005 r. (data otrzymania przez tut. organ: 13.12.2005 r.), wynika następujący stan faktyczny: Miejski Dom Kultury (samorządowa instytucja kultury) prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych w sekcjach: plastycznej, tanecznej, perkusyjnej, teatralnej, szachowej, brydżowej, wokalno-tanecznej.

Usługi te, według uzyskanej w 2000 r. przez Miejski Dom Kultury opinii z Urzędu Statystycznego w Krakowie, są kwalifikowane do następujących grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), obowiązującej na dzień 19 kwietnia 2004 r.:
- sekcja brydża i szachów - PKWiU 92.62.13,
- sekcja plastyczna, taneczna, perkusyjna, teatralna, wokalno-taneczna – PKWiU 92.72.12.

Za udział w tych w tych zajęciach Miejski Dom Kultury pobiera opłaty, które mają charakter symboliczny i nie pokrywają całości kosztów związanych z prowadzeniem tej działalności. Miejski Dom Kultury nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś z jego statutu wynika, że uzyskane z ww. źródeł dochody są przeznaczane na działalność statutową Miejskiego Domu Kultury, tj. prowadzenie działalności kulturalnej w rozumieniu ustawy z dnia 25.10.1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr. 13, poz. 123 ze zm.).
Zdaniem Miejskiego Domu Kultury, usługi te są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), gdyż są one wymienione pod poz. 11 załącznika nr 4 do tejże ustawy.
Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy oceny prawidłowości przedstawionego powyżej stanowiska w sprawie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni ocenił jako prawidłowe to stanowisko w sprawie zważając, co następuje:

Na wstępie wyjaśnić należy, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. takie czynności jak odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, zarówno towary, jak i usługi (z wyłączeniem usług elektronicznych) identyfikowane są zgodnie z przepisami tej ustawy przy pomocy klasyfikacji statystycznych (art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ww. ustawy).
W zakresie klasyfikacji obowiązują dla potrzeb podatkowych klasyfikacje obowiązujące na dzień przed wejściem w życie ww. ustawy o podatku od towarów i usług, tj. na dzień 19 kwietnia 2004 r. (art. 41 ust. 14 ustawy). Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług, w tym prawidłowe zakwalifikowanie towarów i usług do grupowań PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – obowiązującej na dzień 19 kwietnia 2004 r.) stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją nr 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU - ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem¹ - z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11 i 92.34.12). oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6) działalności agencji informatycznych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

W świetle objaśnień odnoszących się do poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do usług związanych ze sportem i rekreacją zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem i rekreacją świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Analiza obowiązującego na dzień 19 kwietnia 2004 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 254 ze zm.) wykazuje, że usługami związanymi ze sportem są świadczone przez Miejski Dom Kultury usługi kwalifikowane do symbolu tejże klasyfikacji 92.62.13 „Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”, zaś usługami związanymi z rekreacją są świadczone przez Miejski Dom Kultury kwalifikowane do symbolu tejże klasyfikacji 92.72.12 „Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

Tak więc, usługi zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 92.62.13 „Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane” oraz do symbolu PKWiU 92.72.12 „Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Jedynie ze zwolnienia nie mogłyby korzystać pobierane przez te podmioty opłaty za wstęp do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym, klasyfikowane również do grupowania PKWiU 92.72. Wstęp do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym podlega bowiem opodatkowaniu stawką 7% - zgodnie z pozycją 159a załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Ponieważ z treści wniosku wynika, że Miejski Dom Kultury jest podmiotem, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiąga, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, a opłaty pobierane za świadczenie usług kwalifikowanych do symbolu PKWiU 92.72.12 nie mają charakteru opłat za wstęp - uznać należy, iż świadczone przez Miejski Dom Kultury usługi kwalifikowane do symbolu PKWiU 92.62.13 oraz do symbolu PKWiU 92.72.12 są zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Zważywszy na tożsame stanowisko w tej sprawie wnioskodawcy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni orzekł, jak w sentencji. Nadmienia się, że interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony stan faktyczny - załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem analizy i oceny.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczy sie postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bochni, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj