Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PP/443-115/05
z 28 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-115/05
Data
2005.07.28
Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
opłata miejscowa
pobór podatku
świadczenie usług
wynagrodzenie prowizyjne
Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie inkasenta za pobór opłaty miejscowej jest zwolnione z podatku VAT na podstawie par. 8 ust. 1 pkt 13 rozporzadzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. ?.
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art.14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ), po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 27 czerwca 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. UZASADNIENIE Jednostka zwróciła się do tut. Organu z zapytaniem w indywidualnej sprawie opisanej we wniosku z dnia 27 czerwca 2005 r. dot. interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. We wniosku zawarto pytanie: "czy wynagrodzenie inkasenta za pobór opłaty miejscowej jest zwolnione z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Z treści pisma wynika, że Ośrodek jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji szkoleń, rekolekcji, oaz dla dzieci itp. Zyski z działalności przeznacza w całości na działalność statutową Kurii Diecezji Tarnowskiej. W styczniu 2005 r. Urząd Gminy w ... zawarł z Ośrodkiem umowę w sprawie prowadzenia inkasa opłaty miejscowej. Zgodnie z umową za pobieranie opłaty miejscowej od turystów Ośrodek otrzymuje 10 % pobranej opłaty, na które wystawia fakturę VAT. Zdaniem Ośrodka są to czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych i są zwolnione z podatku VAT. W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towaru, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 6 ww. ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast usługi, z wyjątkiem usług elektronicznych, identyfikowane są za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 8 ust. 3 ww. ustawy). Stosownie do dyspozycji art. 8 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT - przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej (...), które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również - świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Poboru opłaty miejscowej dokonuje się na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.). Ponadto na mocy postanowień pkt 2 art. 19 cyt. ustawy - Rada gminy w drodze uchwały może zarządzić pobór tych opłat w drodze inkasa i wysokość wynagrodzenia za inkaso. W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zrn.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), gdyż przepis ten dotyczy czynności wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (do grona których podatnik się nie zalicza). Zatem w ocenie tut. organu podatkowego w opisanym stanie faktycznym - pobór opłaty miejscowej przez inkasentów w wykonaniu uchwały Rady gminy, stanowi świadczenie usług na rzecz Gminy stosownie do normy ww. art. 8 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT, i tym samym podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Na dzień wydania niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w tej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Powyższa interpretacja: - dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, - nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.