Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-696/12-5/PR
z 7 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-696/12-5/PR
Data
2012.11.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
aport
cena rynkowa
nieruchomość niezabudowana


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania podatkiem VAT i podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanych .



Wniosek ORD-IN 431 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.) oraz 10 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanych oraz ustalenia, czy Wnioskodawca winien objąć udziały w zamian za aport na kwotę netto czy brutto wartości wniesionego aportu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 października 2012 r. oraz z dnia 10 października 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto zamierza przekazać aportem, na podwyższenie kapitału zakładowego na rzecz Towarzystwa Sp. z o.o., w której ma 100% udziałów, nieruchomości położone.

Nieruchomości te zgodnie z wyceną sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego zostały oszacowane na kwotę łączną 1.898.000,00 zł. Jedna z nieruchomości będących przedmiotem aportu położona przy ul. jest nieruchomością zabudowaną a jej wartość wynosi 864.000,00 zł. Pozostałe nieruchomości są niezabudowane i zgodnie z wyceną wartość ich została oszacowana na kwotę 1.034,000,00 zł. Z treści operatu wynika, iż wartości wskazane przez rzeczoznawcę majątkowego nie zawierają żadnych podatków, w tym również podatku VAT.

Fragmenty nieruchomości położonych przy ul. nr 18, 20 i 22 znajdują się w obszarze objętym zmianą w miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego miasta i przeznaczone są na zieleń izolacyjną. Dla pozostałej części nieruchomości położonych przy ul. nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego i nie były dla nich wydane żadne decyzje o warunkach zabudowy. Również dla nieruchomości położonych przy ul. nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego miasta oraz nie wydane były żadne decyzje o warunkach zabudowy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nieruchomość objęta wnioskiem składa się z pięciu działek położonych przy:

  • ul. działka oznaczona w ewidencji gruntów numerem 203 w obr. 9 o pow. 0,2549 ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta- działka niezabudowana,
  • ul. działka oznaczona w ewidencji gruntów numerem 202 w obr. 9 o pow. 0,2853 ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta - działka zabudowana,
  • ul. działka oznaczona w ewidencji gruntów numerem 201 w obr. 9 o pow. 0,2684 ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta - działka niezabudowana,
  • ul. działka oznaczona w ewidencji gruntów numerem 192 w obr. 12 o pow. 0,0815 ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta - działka niezabudowana,
  • ul. działkę oznaczona w ewidencji gruntów numerem 193 w obr. 12 o pow. 0,0491 ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta - działka niezabudowana.

Wnioskodawca wskazał, iż zakresem pytania nr 1 wniosku ORD-IN objęte są nieruchomości położone przy:

  • działka numer 203 w obr. 9 o pow. 0,2549 ha,
  • działka numer 201 w obr. 9 o pow. 0,2684 ha,
  • działka numer 192 w obr. 12 o pow. 0,0815 ha,
  • działka numer 193 w obr. 12 o pow. 0,0491 ha.

Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta objęte są:

  • działka numer 203 w obr. 9 o pow. 0,2549 ha – 20% powierzchni nieruchomości objęte jest miejscowym planem i są to tereny zieleni izolacyjnej,
  • działka numer 202 w obr. 9 o pow. 0,2853 ha – 20% powierzchni nieruchomości objęte jest miejscowym planem i są to tereny zieleni izolacyjnej,
  • działka numer 201 w obr. 9 o pow. 0,2684 ha - 20% powierzchni nieruchomości objęte jest miejscowym planem i są to tereny zieleni izolacyjnej.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż dla nieruchomości przy:

  • działka numer 203 w obr. 9 o pow. 0,20 ha - 20% powierzchni nieruchomości objęte jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta i są to tereny zieleni izolacyjnej, dla 80% powierzchni nieruchomości brak planu zagospodarowania przestrzennego. Nie były również wydawane w stosunku do tej nieruchomości żadne decyzje o warunkach zabudowy;
  • działka numer 201 w obr. 9 o pow. 0,2684 ha – 20% powierzchni nieruchomości objęte jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta i są to tereny zieleni izolacyjnej, dla 80% powierzchni nieruchomości brak planu zagospodarowania przestrzennego. Nie były również wydawane w stosunku do tej nieruchomości żadne decyzje o warunkach zabudowy;
  • działka numer 192 w obr. 12 o pow. 0,0815 ha - brak planu zagospodarowania przestrzennego Miasta . Nie były również wydawane w stosunku do tej nieruchomości żadne decyzje o warunkach zabudowy;
  • działka numer 193 w obr. 12 o pow. 0,0491 ha - brak planu zagospodarowania przestrzennego Miasta. Nie były również wydawane w stosunku do tej nieruchomości żadne decyzje o warunkach zabudowy.

Według ewidencji gruntów działki niezabudowane przeznaczone są:

  • działka numer 203 obr. 9 o pow. 0,2549 ha - opis użytku zgodnie z ewidencją gruntów Bp (tereny mieszkaniowe niezabudowane),
  • działka numer 201 w obr. 9 o pow. 0,2684 ha - opis użytku zgodnie z ewidencją gruntów Bp (tereny mieszkaniowe niezabudowane),
  • działka numer 192 w obr. 12 o pow. 0,0815 ha - opis użytku zgodnie z ewidencją gruntów Bp (tereny mieszkaniowe niezabudowane),
  • działka numer 193 w obr. 12 o pow. 0,0491 ha – w trakcie zmiana opisu użytku w ewidencji gruntów B (tereny mieszkaniowe zabudowane) na Bp (tereny mieszkaniowe niezabudowane).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako wspólnik Spółki z o.o., wystawiając fakturę VAT za wniesiony aport w postaci nieruchomości niezabudowanej powinien do wartości rynkowej nieruchomości (1.034.000,00 zł) wycenionej przez rzeczoznawcę, doliczyć 23% podatku VAT, czy też wartość rynkowa zawiera już w sobie podatek VAT i jest kwotą brutto (oznaczone we wniosku ORD-IN jak pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, do wartości nieruchomości niezabudowanych o łącznej wartości 1.034.000,00 zł winien być doliczony podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie wkładu wiąże się z przeniesieniem na spółkę wszelkich praw do przedmiotu wkładu, a więc także prawa własności, jeżeli przysługuje ono wspólnikowi.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, iż wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego przepisu wynika, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają tylko dostawy gruntów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Należy zauważyć, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu.

W celu określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 647), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (…) (art. 4 ust. 2 cyt. ustawy).

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Dopiero w przypadku, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Zatem, dla podstawy wymiaru każdego podatku, w tym podatku od towarów i usług wiążące są dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Z kolei zgodnie z zapisami art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Należność z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług generalnie wyrażana jest w formie ceny. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje terminu cena. Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. 2001 r., Nr 97, poz. 1050 ze zm.) cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Przez wartość rynkową, zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów – kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług – kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza przekazać aportem, na podwyższenie kapitału zakładowego na rzecz Sp. z o.o., w której ma 100% udziałów, nieruchomości położone. Nieruchomości te zgodnie z wyceną sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego zostały oszacowane na kwotę łączną 1.898.000,00 zł. Jedna z nieruchomości będących przedmiotem aportu położona przy ul. jest nieruchomością zabudowaną a jej wartość wynosi 864.000,00 zł. Pozostałe nieruchomości są niezabudowane i zgodnie z wyceną wartość ich została oszacowana na kwotę 1.034,000,00 zł. Z treści operatu wynika, iż wartości wskazane przez rzeczoznawcę majątkowego nie zawierają żadnych podatków, w tym również podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż zakresem pytania nr 1 wniosku ORD-IN objęte są nieruchomości położone przy:

  • działka numer 203 w obr. 9 o pow. 0,2549 ha,
  • działka numer 201 w obr. 9 o pow. 0,2684 ha,
  • działka numer 192 w obr. 12 o pow. 0,0815 ha,
  • działka numer 193 w obr. 12 o pow. 0,0491 ha.

Przy czym Zainteresowany podał, iż nieruchomości położone przy:

  • działka numer 203 w obr. 9 o pow. 0,2549 ha – 20% powierzchni nieruchomości objęte jest miejscowym planem i są to tereny zieleni izolacyjnej, dla 80% powierzchni nieruchomości brak planu zagospodarowania przestrzennego. Nie były również wydawane w stosunku do tej nieruchomości żadne decyzje o warunkach zabudowy;
  • działka numer 201 w obr. 9 o pow. 0,2684 ha - 20% powierzchni nieruchomości objęte jest miejscowym planem i są to tereny zieleni izolacyjnej, dla 80% powierzchni nieruchomości brak planu zagospodarowania przestrzennego. Nie były również wydawane w stosunku do tej nieruchomości żadne decyzje o warunkach zabudowy;
  • działka numer 192 w obr. 12 o pow. 0,0815 ha - brak planu zagospodarowania przestrzennego Miasta . Nie były również wydawane w stosunku do tej nieruchomości żadne decyzje o warunkach zabudowy;
  • działka numer 193 w obr. 12 o pow. 0,0491 ha - brak planu zagospodarowania przestrzennego Miasta . Nie były również wydawane w stosunku do tej nieruchomości żadne decyzje o warunkach zabudowy.

Według ewidencji gruntów działki niezabudowane przeznaczone są:

  • działka numer 203 obr. 9 o pow. 0,2549 ha - opis użytku zgodnie z ewidencją gruntów Bp (tereny mieszkaniowe niezabudowane),
  • działka numer 201 w obr. 9 o pow. 0,2684 ha - opis użytku zgodnie z ewidencją gruntów Bp (tereny mieszkaniowe niezabudowane),
  • działka numer 192 w obr. 12 o pow. 0,0815 ha - opis użytku zgodnie z ewidencją gruntów Bp (tereny mieszkaniowe niezabudowane),
  • działka numer 193 w obr. 12 o pow. 0,0491 ha – w trakcie zmiana opisu użytku w ewidencji gruntów B (tereny mieszkaniowe zabudowane) na Bp (tereny mieszkaniowe niezabudowane).

Mając zatem na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny i opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż skoro jak wskazał Wnioskodawca – 20% powierzchni działek niezabudowanych nr 203, 201 – jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego i są to tereny zieleni izolacyjnej – to czynność wniesienia aportem działek nr 203, 201 w tej części podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast – skoro dla 80% działek niezabudowanych nr 203, 201 oraz dla całych działek Nr 192 i 193 brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, a zgodnie z ewidencją gruntów są to tereny mieszkaniowe niezabudowane – to czynność wniesienia aportem działek nr 203, 201 (w 80%) oraz działek nr 192, 193 (w całości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 23% stawki podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Odnosząc się zaś do istoty wątpliwości Wnioskodawcy czy wartość rynkowa nieruchomości niezabudowanych wyceniona przez rzeczoznawcę zawiera już w sobie podatek VAT, czy też należy doliczyć 23% podatku VAT, tut. Organ stwierdza, co następuje:

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w zamian za wniesiony aport nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, w której Wnioskodawca ma 100% udziałów. W świetle powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie wystąpi cena z tytułu sprzedaży.

Oznacza to, iż w przypadku wniesienia przedmiotowego wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, podstawą opodatkowania, w oparciu o art. 29 ust. 9 ustawy, będzie wartość rynkowa wniesionego aportu pomniejszona o kwotę podatku.

Przy czym należy stwierdzić, że przepisy prawa podatkowego pozostawiają stronom transakcji rozstrzygnięcie kwestii, czy wyceniona przez rzeczoznawcę wartość rynkowa aportu uwzględnia podatek od towarów i usług i stanowi kwotę brutto, czy nie uwzględnia podatku od towarów i usług i stanowi kwotę netto.

Jeżeli wartość rynkowa nieruchomości niezabudowanych wynikająca z wyceny rzeczoznawcy będzie jedynym wynagrodzeniem należnym Gminie z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego, to wartość ta będzie stanowić kwotę należności ogółem wraz z podatkiem. W przypadku dostawy części nieruchomości opodatkowanej według stawki 23% podstawą opodatkowania – w myśl art. 29 ust. 9 ustawy - będzie zatem wartość rynkowa tej części nieruchomości pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Jeśli natomiast zgodnie z odpowiednimi dokumentami, przepisami innych gałęzi prawa czy uzgodnieniami pomiędzy stronami, wartość rynkowa nieruchomości niezabudowanych wynikająca z wyceny rzeczoznawcy nie będzie jedyną kwotą należną Wnioskodawcy w zamian za wkład niepieniężny tych nieruchomości i z tych dokumentów, przepisów czy też uzgodnień wynikać będzie, że jest to kwota, do której należy doliczyć podatek VAT według właściwej stawki, to kwota ta będzie kwotą netto.

Trzeba mieć bowiem na uwadze, że co do zasady (poza wyjątkami określonymi w ustawie np w art. 32 ustawy o VAT) przepisy prawa podatkowego pozostawiają stronom transakcji rozstrzygnięcie kwestii wysokości wynagrodzenia za dostawę towarów czy świadczenie usług.

Podkreślenia wymaga fakt, że tylko sprzedawca jest w stanie określić, co dokładnie jest wkalkulowane w kwotę należną od nabywcy. Podstawa opodatkowania wynikać powinna wyłącznie z umowy zawartej pomiędzy kontrahentami. Dodatkowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, co może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem VAT i podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanych. Natomiast w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca winien objąć udziały w zamian za aport na kwotę netto czy brutto wartości wniesionego aportu, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj