Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP.005/68/2005
z 11 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP.005/68/2005
Data
2006.01.11
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
logo
podatek od towarów i usług
reklama
sponsoring
sport
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
Czy wypłacona przez sponsora nagroda, związana z umową reklamową, za zdobycie tytułu Drużynowego Mistrza Polski jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe UZASADNIENIE W dniu 21.11.2005 r. Spółka zwróciła się z zapytaniem, które dotyczy następującej kwestii - (...) Spółka akcyjna zawarła umowę, której przedmiotem jest realizacja akcji promocyjno-reklamowej. W § 2 pkt 3 załączonego załącznika do umowy, zawarty jest zapis o wypłaceniu nagrody z tytułu zdobycia Drużynowego Mistrza Polski. Przez Spółkę została wystawiona faktura na kwotę (...) zł oraz naliczony podatek od towarów i usług wg stawki 22%. Druga strona umowy zakwestionowała wystawienie faktury VAT i uważa, że jest to darowizna i powinna być wystawiona nota księgowa na (...) zł. Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Na wstępie należy zauważyć, iż na gruncie przepisów prawa podatkowego nie funkcjonuje definicja sponsoringu. Akcje sponsoringowe mają na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród potencjalnych klientów. Promowanie nazwy podmiotu sponsorującego wpływa na rozpoznawanie marki produktu, co za tym idzie, na zwiększenie popularności i w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększania obrotów Firmy. Jest on formą wspierania działalności reklamowej poprzez utrwalenie znaku towarowego lub nazwy firmy w świadomości potencjalnych klientów. Umowa sponsoringu z założenia jest umową dwustronnie zobowiązującą, istota wzajemności zobowiązań umawiających się stron oznacza zobowiązanie sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do promowania nazwy sponsora i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, umowa taka dodatkowo powinna określać rodzaj i wartość wzajemnych świadczeń. Z kolei pojęcie darowizny definiuje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny, darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Zasadniczą cechą darowizny jest jej nieodpłatność, co oznacza, że zobowiązanym staje się tylko darczyńca, podczas gdy obdarowany nie jest obowiązany do żadnego ekwiwalentu, (wzajemnego) świadczenia względem darczyńcy. Dla oceny prawidłowości stanowiska przedstawionego przez Spółkę zasadnicze znaczenie ma analiza zapisów załączonego do wniosku załącznika do umowy z dnia 25 marca 2005 r. Zgodnie z treścią § 1, przedmiotem załącznika jest realizacja przez Zleceniobiorcę akcji promocyjno-reklamowej Zleceniodawcy, jako „Sponsora Partnera Mistrza Polski na żużlu”. Na podstawie § 2 pkt 1, zleceniobiorca zobowiązuje się do: Ponadto, zgodnie z § 2 pkt 3 załącznika do umowy, Zleceniodawca zobowiązuje się do wypłacenia Zleceniobiorcy jednorazowo nagrody w wysokości (..) zł z tytułu zdobycia Drużynowego Mistrza Polski 2005. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, otrzymana nagroda z tyt. zdobycia Drużynowego Mistrza Polski, jest związana bezpośrednio z usługą reklamową, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, wobec czego nie należy dokonanej przez Zleceniodawcę na rzecz Spółki wpłaty w wysokości (...) zł potraktować jako darowizny, lecz należy ją zakwalifikować jako przychód związany z reklamą (sponsoringiem). Ponadto, za takim potraktowaniem przemawia treść § 3 pkt 1 załącznika do umowy, w którym zawarto, iż z tytułu realizacji zobowiązań zawartych w § 2 Zleceniobiorcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości (...) + VAT. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Na okoliczność przekazania nagrody przez sponsora, Spółka powinna wystawić fakturę VAT oraz naliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 22%, jak od usługi reklamowej (sponsoringowej), zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższa interpretacja: Pouczenie Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie, za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.