Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-694/12-2/MG
z 7 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-694/12-2/MG
Data
2012.11.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Delegacja ustawowa


Słowa kluczowe
deklaracje
płody rolne
rolnicy
zawieszenie działalności gospodarczej


Istota interpretacji
W opisanej sytuacji, mimo zawieszenia swojej dotychczasowej działalności gospodarczej w zakresie usług wspomagających rolnictwo, Wnioskodawca winien składać deklaracje podatkowe dla potrzeb podatku od towarów i usług i uiszczać należne zobowiązanie w obowiązujących ustawowo terminach w zakresie dostawy płodów rolnych, o ile w rozliczeniu danego miesiąca wystąpi podatek należny do zapłaty.



Wniosek ORD-IN 191 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku składania deklaracji VAT-7 w okresie zawieszenia działalności wspomagającej produkcję roślinną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku składania deklaracji VAT-7 w okresie zawieszenia działalności wspomagającej produkcję roślinną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego. Zajmuje się produkcją roślinną. Od dnia 1 lutego 2007 r. zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i stał się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca wybrał miesięczny sposób składania deklaracji VAT-7.

Z dniem 26 lipca 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął świadczenie usług dla rolnictwa. Ww. działalność została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej (obecnie CEIDG) kod PKD 01.61.Z, tj. Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną. Przychody z tytułu usługowej działalności wspomagającej produkcję roślinną opodatkowane zostały zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej oraz podatkiem od towarów i usług. Ponieważ przychody z tytułu usług wspomagających produkcję roślinną mają miejsce wyłącznie w sezonie letnim, w pozostałych miesiącach Wnioskodawca zgłasza przerwę w prowadzonej działalności usługowej. O rozpoczęciu i zakończeniu przerwy w prowadzonej działalności usługowej Wnioskodawca zawiadamia pisemnie Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Składki do KRUS za cały rok podatkowy Wnioskodawca opłaca w podwójnej wysokości.

Ponadto Zainteresowany jest podatnikiem podatku rolnego, który zgodnie z decyzjami organu Gminy wpłaca w terminach kwartalnych na rachunek Gminy.

W deklaracjach podatkowych VAT-7 do opodatkowania Wnioskodawca wykazuje dostawy płodów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego oraz w miesiącach, w których występuje dostawa usług wspomagających produkcję roślinną deklaruję również przychody z tytułu działalności usługowej wspomagającej produkcję roślinną.

Wnioskodawca zamierza wystąpić do CEIDG o dokonanie wpisu dotyczącego zawieszenia działalności usługowej dla rolnictwa w okresie, w którym Zainteresowany nie będzie świadczyć usług wspomagających produkcję roślinną i jednocześnie będzie dokonywał dostaw z tytułu produkcji roślinnej oraz będzie składał deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w bieżącym roku może dokonać zawieszenia działalności gospodarczej w CEIDG w zakresie usług wspomagających produkcję roślinną i jednocześnie w okresie zawieszenia dokonywać dostawy płodów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego i składać deklaracje podatkowe VAT-7, które zawierają wartość dostaw płodów rolnych...( we wniosku ORD-IN pytanie nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w bieżącym roku może dokonać zawieszenia działalności gospodarczej w CEIDG w zakresie usług wspomagających produkcję roślinną i jednocześnie w okresie zawieszenia dokonywać dostaw płodów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego i składać deklaracje podatkowe VAT-7, które zawierają wartości dostaw płodów rolnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku składania deklaracji VAT-7 w okresie zawieszenia działalności wspomagającej produkcję roślinną.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy).

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast z art. 96 ust. 3 wynika, iż podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z treścią art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Natomiast stosownie do treści art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 7 ustawy, przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 3 albo są obowiązani do dokonania korekty podatku odliczonego, o której mowa w art. 90a lub art. 91.

Natomiast zgodnie z art. 99 ust. 7a ustawy, w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji, o których mowa w ust. 1 i 2, za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

Zgodnie z art. 99 ust. 7b ustawy, zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych, o którym mowa w ust. 7a, nie dotyczy:

  1. (uchylony);
  2. podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  3. podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem;
  4. okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego;
  5. okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

W przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy, zgodnie z ust. 7a tego artykułu, nie mają obowiązku składania deklaracji, o których mowa w ust. 1 i 2, za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego. Zajmuje się produkcją roślinną. Od dnia 1 lutego 2007 r. zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i stał się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca wybrał miesięczny sposób składania deklaracji VAT-7.

Z dniem 26 lipca 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął świadczenie usług dla rolnictwa. Ww. działalność została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej (obecnie CEIDG) kod PKD 01.61.Z, tj. Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną. Przychody z tytułu usługowej działalności wspomagającej produkcję roślinną opodatkowane zostały zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podarunkowej oraz podatkiem od towarów i usług. Ponieważ przychody z tytułu usług wspomagających produkcję roślinną mają miejsce wyłącznie w sezonie letnim, w pozostałych miesiącach Wnioskodawca zgłasza przerwę w prowadzonej działalności usługowej. O rozpoczęciu i zakończeniu przerwy w prowadzonej działalności usługowej Wnioskodawca zawiadamia pisemnie Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W deklaracjach podatkowych VAT-7 do opodatkowania Wnioskodawca wykazuje dostawy płodów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego oraz w miesiącach, w których występuje dostawa usług wspomagających produkcję roślinną deklaruję również przychody z tytułu działalności usługowej wspomagającej produkcję roślinną.

Wnioskodawca zamierza wystąpić do CEIDG o dokonanie wpisu dotyczącego zawieszenia działalności usługowej dla rolnictwa w okresie, w którym Zainteresowany nie będzie świadczyć usług wspomagających produkcję roślinną i jednocześnie będzie dokonywał dostaw z tytułu produkcji roślinnej oraz będzie składał deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7.

Z powyższego wynika zatem, że co prawda Wnioskodawca zamierza zawiesić działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie usług wspomagających produkcję roślinną, jednakże będzie nadal zajmował się produkcją roślinną. Zatem, dokonując dostawy płodów rolnych Wnioskodawca nie przestaje być podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak wynika z opisu stanu sprawy w zakresie produkcji roślinnej Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Tym samym czynności dostawy płodów rolnych wykonywane przez Wnioskodawcę, stanowią odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy. A zatem w tym zakresie Wnioskodawca nadal jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zarejestrowany podatnik VAT czynny zobowiązany jest do składania miesięcznych deklaracji podatkowych i zapłaty należnego podatku.

Reasumując, w opisanej sytuacji, mimo zawieszenia swojej dotychczasowej działalności gospodarczej w zakresie usług wspomagających rolnictwo, Wnioskodawca winien składać deklaracje podatkowe dla potrzeb podatku od towarów i usług i uiszczać należne zobowiązanie w obowiązujących ustawowo terminach w zakresie dostawy płodów rolnych, o ile w rozliczeniu danego miesiąca wystąpi podatek należny do zapłaty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz upoważniony przez niego Dyrektor Izby Skarbowej nie ma uprawnień do interpretowania przepisów innych niż przepisy prawa podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast w myśl art. 3 ust. 1 przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Mając na uwadze powyższe tut. Organ nie jest uprawniony do rozstrzygania w zakresie przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.). Tym samym w niniejszej interpretacji tut. Organ nie dokonał oceny prawnej możliwości dokonania zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie usług wspomagających produkcje roślinną CEIDG

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2. Natomiast wniosek w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 3 został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj