Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PD/423-70/AB/05
z 2 marca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PD/423-70/AB/05
Data
2006.03.02
Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
napoje alkoholowe
opłata
podatek dochodowy od osób prawnych
reklama
Pytanie podatnika
dotyczy zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty od wartości reklamy napojów alkoholowych.
Pismem z dnia 14 grudnia 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2006r., Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych. Z treści wniosku wynika, iż Spółka bierze udział w kampanii reklamowej piwa poprzez świadczenie usług na rzecz agencji reklamowej „M... C...” Sp. z o.o. w W.... „M... C...” Sp. z o.o. jest bezpośrednim zleceniobiorcą usług reklamowych na rzecz producenta piwa. Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Spółkami „...” i „M... C...”, jest sześciomiesięczna ekspozycja reklamy na autobusach i tramwajach w aglomeracji GOP. W ramach zawartej umowy Spółka „...” zobowiązuje się m.in. do wynajęcia pojazdów przeznaczonych pod reklamę, wyprodukowania i umieszczenia reklamy zgodnie z projektem graficznym, ochrony reklamy, a następnie usunięcia reklamy po zakończeniu ekspozycji. Art. 13(2) ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.) stanowi, iż podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Zdaniem Spółki, zadeklarowana i uiszczona opłata w wysokości 10% wynagrodzenia udokumentowanego fakturą VAT, naliczona od wartości reklamy napojów alkoholowych, stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odnosząc się do przedstawionego przez Spółkę zagadnienia, Naczelnik Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia: Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wyżej cytowany przepis art. 15 ust. 1 ustawy daje podatnikowi prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich poniesionych wydatków, jeżeli wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto, aby poniesiony wydatek można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:
Zatem przy rozpatrywaniu, czy poniesiony wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, należy mieć na uwadze związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a uzyskiwanymi przychodami bądź oczekiwaniami co do ich uzyskania. Powinien to być związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W rozpatrywanym przypadku wydatek w postaci opłaty, o której mowa w art. 13(2) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wykazuje związek z uzyskanym przez Spółkę wynagrodzeniem za wykonanie usługi reklamowej. Otrzymane wynagrodzenie jest przychodem Spółki, zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym, poniesione wydatki z tytułu opłaty od wartości reklamy napojów alkoholowych są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.