Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bystrzycy Kłodzkiej
40/PD/415/1-36/B/05
z 3 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
40/PD/415/1-36/B/05
Data
2006.01.03



Autor
Urząd Skarbowy w Bystrzycy Kłodzkiej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
organizacje międzynarodowe
pomoc bezzwrotna
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Pytanie Podatniczki dotyczy zwolnienia w latach 2001, 2002, 2003 od podatku dochodowego od osób fizycznych środków pieniężnych przyznawanych przez międzynarodową organizację pozarządową "Ashoka" na podstawie jednostronnych deklaracji oraz mających charakter bezzwrotnej pomocy w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Podatniczka została członkiem światowego Stowarzyszenia „Ashoka -Innowatorzy dla Dobra Społecznego”. Z centrali stowarzyszenia w latach 2001-2003 Podatniczka otrzymywała stypendium, na zasadzie bezzwrotnej pomocy w wyniku jednostronnej deklaracji organizacji. Środki przyznawane przez międzynarodową organizację pozarządową pochodzą z darowizn amerykańskich obywateli. Stypendium przyznawane przez Stowarzyszenie”Ashoka” nie jest obwarowane żadną umową, jest rodzajem nagrody za osiągnięcia. Niepisaną zasadą jest to, że na każde wezwanie, prośbę Centrali Stowarzyszenia członkowie są zobligowani do świadczenia usług na rzecz „Ashoki” jak np. zbieranie pieniędzy na rzecz następnych stypendystów, albo prowadzenie wykładów (nieodpłatnie) z przedsiębiorczości społecznej na renomowanych uczelniach amerykańskich. Zarówno okres jak i wysokość przyznanego stypendium zależy od stowarzyszenia „Ashoki”.

Podatnik uważa, iż zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje w swej istocie także dochody otrzymywane przez podatnika przyznawane przez międzynarodową organizację pozarządową na podstawie jednostronnych deklaracji oraz mające charakter bezzwrotnej pomocy bez względu na to z jakich źródeł organizacje te uzyskują środki pieniężne.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego podanego we wniosku dokonał oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy i uznał je za nieprawidłowe, co znalazło odzwierciedlenie w podanych przepisach prawa podatkowego.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2001 r. do 31.12.2002 r. wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zatem celem tego przepisu było zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym konkretnych kwot przekazywanych przez rządy państw obcych lub zagraniczne instytucje finansowe od momentu przekazania do momentu ich uzyskania przez podmiot polski. W zależności od tego, kto otrzymuje te środki, takim podmiotem może być albo beneficjent takiej pomocy (podmiot, któremu ma służyć ta pomoc) albo też bezpośredni wykonawca celu, jakiemu ta pomoc ma służyć (jeżeli zapłatę za wykonane świadczenie otrzymuje wykonawca z przyznanych środków bezpośrednio od podmiotu zagranicznego albo krajowego- uprawnionego do dysponowania tymi środkami).

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2003 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

    a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy, oraz
    b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.

    1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
    2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO.

Środki uzyskane przez Podatniczkę - stypendium, (które jak sama wskazuje) są rodzajem nagrody za osiągnięcia. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatniczka założyła Fundusz Lokalny Masywu Śnieżnika – organizację, której celem jest mobilizowanie i aktywizowanie społeczności wiejskiej, poprzez inwestowanie w edukację dzieci i młodzieży. Pieniądze na inwestycje pochodzą z lokalnych funduszy, które Strona pomaga tworzyć, angażując sektor biznesu i gminy.

W ocenie tut. organu podatkowego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe, gdyż w świetle przepisów obowiązujących w 2001 i 2002 roku omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Natomiast w świetle przepisów obowiązujących w roku 2003 nie są spełnione następujące warunki:

    1. Podatniczka nie przedłożyła dowodów potwierdzających, iż Organizacja Ashoka jest organizacją międzynarodową czy też międzynarodową instytucją finansową,
    2. dochody, które Strona otrzymuje (nagroda) nie są przeznaczone na realizację programu finansowego Ashoki, lecz stanowią dochód Strony, (są „nagrodą” dla Podatniczki za jej przedsiębiorczość).

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj