Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oleśnicy
PP 443-51/71/1/05
z 9 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443-51/71/1/05
Data
2005.09.09



Autor
Urząd Skarbowy w Oleśnicy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
eksport usług
stawki podatku
umowa agencyjna
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy stawki podatku VAT oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnego świadczenia na podstawie umowy agencyjnej zawartej z firmą posiadającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej usług polegających na organizacji odpraw celnych oraz pozostałych usług związanych z wywozem towarów do krajów trzecich.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Spółki "X" reprezentowanej przez Panią "Y" pełniącą funkcję Prezesa Zarządu Spółki – przedstawione we wniosku z dnia 06.06.2005 r. który wpłynął w dniu 10.06.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnego świadczenia na podstawie umowy agencyjnej zawartej z firmą posiadającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej usług polegających na organizacji odpraw celnych oraz pozostałych usług związanych z wywozem towarów do krajów trzecich - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 10.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego złożony przez Panią "Y" reprezentującą jako prezes Zarządu Spółkę "X”..

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielać pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

We wniosku z dnia 06.06.2005 r. oraz piśmie uzupełniającym z dnia 07.09.2005 r. Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny z którego wynika, że firma „N” mająca siedzibę w USA dokonuje zakupów towarów w krajach będącym członkiem Unii Europejskiej (obecnie w Polsce, ale wystąpiły też pojedyncze nabycia towarów w Niemczech, Włoszech). Firma „N” nie dokonuje wywozu towarów do USA. Towary do momentu dalszej odsprzedaży pozostają na terytorium Wspólnoty w kraju w którym dokonano zakupu. Firma „N” nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej na terenie krajów należących do Wspólnoty Europejskiej w tym również nie jest zarejestrowana w zakresie podatku od towarów i usług w Polsce. „N” nie posiada też na terenie Wspólnoty zorganizowanych zakładów pracy ani magazynów. „N” dokonuje wywozu zakupionych towarów na terenie Wspólnoty przez Polskę do krajów trzecich (Rosja, Ukraina). Organizacją transportu towarów oraz wyszukiwaniem odbiorców towarów poza Unią zajmuje się firma „N”.Zgłoszenie towaru (nabytego przez "N" i wywożonego poza obszar Wspólnoty) do procedury wywozu odbywa się zawsze w Polsce. Zdaniem Podatnika przepisy prawa celnego traktują cały obszar Unii Europejskiej jako jednolite terytorium, zatem obojętne jest na terytorium jakiego konkretnego państwa rozpoczyna się procedura wywozu. Zgłoszenia towaru do procedury wywozu dokonuje Spółka "X" działając w swoim imieniu ale na rzecz firmy „N”; w deklaracji SAD jako nadawca / eksporter występuje Spółka „X”, a jako zgłaszający/ przedstawiciel agencja celna.

Firma ”N” i Spółka „X” zawarły umowę, zgodnie z którą „X” zobowiązuje się do wykonywania czynności wymienionych w § 1 umowy tj:

  1. dysponowania, jak właściciel towarem należącym do „N” oraz podejmowania wszelkich czynności zmierzających do wywozu tego towaru poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. wystawiania na rzecz i w imieniu „N” (...) faktur handlowych,
  3. udzielania dalszych upoważnień związanych z wywozem towaru poza terytorium Unii Europejskiej
  4. dokonywania innych czynności zmierzających do wywozu – eksportu towaru poza obszar Unii Europejskiej

Spółka „X” na mocy postanowień ww. umowy zobowiązana jest do wystawienia i podpisywania w imieniu zlecającego dokumentów sprzedaży towarów (faktur), na których jako sprzedawca występuje „N” (...) a jako nabywca kupujący tj. firma spoza Unii. Zgodnie z umową Spółka „X” organizuje również odprawy celne i ponosi ich koszty. Koszty te stanowią m. in. wydatki z tytułu opłat za usługi agencji celnej, ewentualne opłaty za postój towaru na przejściu granicznym (parking), opłaty skarbowe. Agencja celna za wykonane usługi wystawia dla Spółki „X” fakturę VAT w której dokonuje następującego rozliczenia usługi związane ze zorganizowaniem eksportu opodatkowuje wg stawki podatku w wys. 0%, ponoszone opłaty związane z zakupem usługi parkingowej wg stawki 22%, zaś jako zwolnione wykazuje wydatki z tytułu poniesionych opłat skarbowych. Oprócz ww. dokumentów mogą wystąpić noty obciążeniowe bądź inne dowody zapłaty dokumentujące poniesione wydatki związane z odprawą celną towarów – wszystkie ww. dokumenty jako nabywcę wskazują "X” Spółka z o. o. Zgodnie z umową koszty poniesione przez Spółkę „X” związane z wywozem towarów są następnie refakturowane na „N”. „X” refakturuje koszty udokumentowane fakturą wystawioną przez agencję celną w następujący sposób: zakup usługi agencji celnej wg stawki 0%, usługi parkingowej wg stawki 22% (opłata za parking). Natomiast koszty opłaty skarbowej, które agencja celna dokumentuje fakturą VAT, są udokumentowane na rzecz „N"przez Spółkę za pomocą noty obciążeniowej. Notą obciążeniową wystawioną dla kontrahenta zagranicznego Strona dokumentuje również inne opłaty administracyjne i sądowe.

Dokument potwierdzający wywóz towarów otrzymuje Spółka „X”, która przekazuje go następnie firmie „N”.

Za wykonane czynności Spółce „X” przysługuje wynagrodzenie. Z tego tytułu spółka "X" wystawia fakturę sprzedaży dla firmy „N” opodatkowując usługę wg stawki podatku w wys.: 0%. Równocześnie Spółka „X” zamierza odliczyć VAT naliczony wykazany w fakturach dotyczących ww. czynności tj. związanych z organizacją wywozu towarów poza Unię Europejską.

We wniosku Podatnik przedstawia własne stanowisko w sprawie z którego wynika, że zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT eksportem towarów jest potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju (Polski) poza terytorium Wspólnoty w wykonywaniu czynności określonych w art. 7 pkt 1-4 jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub w jego imieniu, lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu.

Strona uważa, że realizowana przez firmę „N” przy udziale Spółki „X” sposób dostawa towarów jest eksportem towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a czynności wykonywane przez „X” są czynnościami bezpośrednio związanymi z eksportem towarów, przez które, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, rozumie się m. in. usługi świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa dotyczące towarów eksportowanych. W związku z powyższym wynagrodzenie otrzymywane na podstawie § 4 ust. 1 umowy jest opodatkowane stawką VAT w wysokości 0% a obowiązek w podatku VAT powstaje tak jak w eksporcie towarów tj. zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy udziela następującej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług: stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ustawa określa jako terytorium kraju terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 8 ust. 1 p/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z definicją eksportu towarów zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonywany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Stosownie do przepisu art. 83 ust. 1 pkt 21 b stawkę podatku w wys.: 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa dotyczących towarów eksportowanych.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z brzmieniem przepisu ust. 2 art. 83 opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy usługi świadczone na podstawie umowy pośrednictwa (także umowy agencyjnej) ale dotyczące tylko towarów eksportowanych do krajów trzecich (poza unijnych), uznane są nadal za usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, do których zastosowanie ma zerowa stawka podatku VAT (art. 83 ust. 1 pkt 21 litera b ustawy o VAT).

Na podstawie przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że w niniejszej sprawie znajduje zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 21 litera b upoważniający Podatnika do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wys.: 0% dla świadczonych w oparciu o umowę agencyjną usług związanych z organizacją odpraw celnych towarów wywożonych na zlecenie kontrahenta zagranicznego do krajów trzecich.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy uważa, że w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego znajdują zastosowanie przepisy art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług związanych organizacja odpraw celnych związanych z eksportem towarów wykonywanych w ramach umowy agencyjnej powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4). Jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymano część należności w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy zwraca uwagę, że rozstrzygając stan faktyczny przedstawiony we wniosku przez Spółkę „X” nie dokonywał analizy dotyczącej obowiązków podatkowych firmy „N”.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj