Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Stare Miasto
PP 443-128/18970/05
z 9 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443-128/18970/05
Data
2005.09.09



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
zakład budżetowy
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie dla zakładu budżetowego za techniczne prowadzenie zasobu jest świadczeniem usług zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) na rzecz jednostki macierzystej, czy ta usługa jest zwolniona od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13, czy też § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) oraz czy powinna być udokumentowana fakturą VAT czy też notą księgową?
Zdaniem Podatnika, prowadzenie zasobu jest świadczeniem usług na rzecz jednostki macierzystej i korzysta ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego. Podatnik wskazuje, iż jako podatnik podatku od towarów i usług wszystkie czynności powinien dokumentować fakturami VAT.


Rozpatrując wniosek podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego, opierając się na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego w sprawie, stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatne świadczenie usług, należy rozumieć stosownie do brzmienia art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie się do powstrzymania od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustawodawca w przepisie art. 8 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy z odpłatnym świadczeniem usług zrównał:

  1. nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (w tym byłych pracowników), wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz
  2. wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług

- jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Z cytowanego przepisu art. 8 ust. 2 ustawy wynika zatem, że wyżej wymienione przesłanki muszą być spełnione łącznie, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Zakład Katastralny jest zakładem budżetowym Powiatu i realizuje część jego zadań z zakresu geodezji, kartografii, katastru i nieruchomości. Zakład utworzono na mocy Uchwały Nr VI/41/99 Rady Powiatu z dnia 08.06.1999 r. na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 100 poz. 1086 ze zm.). Ponadto, zgodnie z § 7 pkt b Statutu PZK, za techniczne prowadzenia zasobu, obejmujące bieżące administrowanie zasobem geodezyjnym i kartograficznym i jego aktualizację, zakład otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe płacone przez Starostwo Powiatowe ze środków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę pomiędzy Powiatem a powołaną, przez organ stanowiący Powiatu, jednostką budżetową nie występuje czynność świadczenia usług, gdyż na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) samorządowe jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, iż powiatowa jednostka budżetowa działa na rzecz samorządu terytorialnego i w ramach budżetu tej jednostki. Nie jest zatem możliwe, aby Powiat świadczył usługi na własną rzecz. Zatem „wynagrodzenie” ryczałtowe otrzymywane przez Podatnika jest w rzeczywistości kwotą zapewniającą funkcjonowanie PZK, i nie powinno być dokumentowane fakturą VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj