Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
DG/415-IX/60-18a/06
z 27 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DG/415-IX/60-18a/06
Data
2006.04.27



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy wydatek na zakup sprzętu nagłaśniającego potwierdzony fakturą, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy oraz czy będzie to koszt limitowany na reprezentację i reklamę.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie: - art. 14a § 1, art. 14a § 3 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy uznaje stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 13 marca 2006 r. (data wpływu 13 marca 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup sprzętu nagłaśniającego

za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W dniu 14 marca 2006 r. złożył Pan w Urzędzie wniosek o udzielenie przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w ramach firmy ... s.c.

W dniu 21.02.2006 r. firma zakupiła na podstawie faktury Nr AB279766 od niemieckiego producenta sprzęt nagłaśniający na łączną kwotę 1.831,20 EURO. W skład zakupionego zestawu wchodzi wzmacniacz, głośniki, mikrofon oraz oprzyrządowanie. Sprzęt ten będzie wykorzystywany w czasie uczestnictwa w międzynarodowych targach handlowych oraz podczas organizacji sympozjów i pokazów dla kontrahentów firmy.

Mając na uwadze powyższe okoliczności ma Pan wątpliwości, czy wydatek na zakup sprzętu nagłaśniającego potwierdzony fakturą, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy oraz czy będzie to koszt limitowany na reprezentację i reklamę.

Pana zdaniem, powyższy zakup stanowi koszt uzyskania przychodów i nie powinien podlegać limitowi dotyczącemu kosztów reprezentacji i reklamy.

Ocena prawna Pana stanowiska w sprawie.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Art. 23 ust. 1 cyt. ustawy zawiera katalog wydatków nie uznawanych za koszt uzyskania przychodów. Brak zakwalifikowania jednak jakiegokolwiek wydatku do cyt. art. 23 powołanej ustawy nie oznacza, iż każdy inny wydatek stanowić może koszt uzyskania przychodu. Dla pozyskania bowiem takiego uprawnienia wymagane jest wykazanie przez podatnika związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem w chwili poniesienia wydatku bądź w przyszłości.

Zatem, za koszty uzyskania przychodów można uznać jedynie te racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, które spełniają łącznie następujące warunki:

  • pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami (ich celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów),
  • zostały rzeczywiście poniesione i prawidłowo udokumentowane,
  • nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 23 cytowanej wyżej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodu, chyba, że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Pojęcie reklama i reprezentacja nie zostały zdefiniowane ani w ustawach o podatku dochodowym, ani też w aktach wykonawczych wydanych na podstawie zawartych w nich delegacji. Słownik języka polskiego określa, że reklama jest to rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Ogólnie zatem ujmując, celem reklamy jest przekazanie informacji o towarach (usługach), nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia.

Od strony metodycznej wyodrębnia się :

#9642; ogólną masową reklamę skierowaną do bezimiennych potencjalnych odbiorców,

#9642; zindywidualizowaną reklamę skierowaną do określonych odbiorców, do konkretnego klienta.

Pierwszy typ reklamy ma charakter publiczny, masowy. Taki charakter ma właśnie reklama prowadzona na krajowych i międzynarodowych targach.

Drugi typ reklamy ma charakter niepubliczny, zindywidualizowany, kosztowo limitowany wraz z kosztami reprezentacji (do wysokości 0,25 % przychodów firmy w skali roku podatkowego).

Reklamowanie firmy poprzez udział w targach, zarówno krajowych jak i zagranicznych, ma wpływ na sytuację firmy na rynku i może sytuację tę uczynić korzystniejszą . Wydatki związane z tą reklamą są ponoszone w celu pozyskania kontrahentów oraz nawiązania kontaktów mających przynieść jednostce określone korzyści w przyszłości.

Wobec powyższego, zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami prawa podatkowego, wydatek związany z uczestnictwem w międzynarodowych targach handlowych, stanowi nie limitowany koszt uzyskania przychodów z tytułu reklamy.

Jednocześnie jednak należy zauważyć, że zakupiony zestaw nagłaśniający należy do składników majątku spółki, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przekracza kwotę 3.500,00 zł - zatem wydatki poniesione na nabycie wskazanego powyżej środka trwałego będą stanowiły na podstawie art. 22 ust. 8 cyt. ustawy koszt uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Zatem mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych oraz kontroli skarbowej w odniesieniu do pytania zawartego we wniosku, przytoczonego stanu faktycznego oraz stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy do czasu jej zmiany lub uchylenia, jak również zmiany stanu prawnego stanowiącego podstawę jej wydania.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj