Interpretacja Urzędu Skarbowego w Skierniewicach
US.E!/28/10/2006
z 6 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.E!/28/10/2006
Data
2006.06.06
Autor
Urząd Skarbowy w Skierniewicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dofinansowanie
koszty uzyskania przychodów
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
wynagrodzenie za pracę
Pytanie podatnika
Czy za wydatki i koszty, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać wyłącznie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z z dofiansowania uzyskanego z PFRON do wynagrodzeń zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych ? Czy w przypadku nie przeznaczenia środków z dofinansowania uzyskanego z PFRON bezpośrednio na finansowanie wynagrodzeń lecz na inne cele, koszty i wydatki na rzecz osób niepełnosprawnych stanowić będą zasadnie koszt uzyskania przychodu?
Zgodnie z art. 26 a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne, które nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji prowadzonej przez Fundusz, o której mowa w art. 26b ust. 1, przysługuje ze środków Funduszu miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń tych pracowników niepełnosprawnych, wypłacane raz na dwa miesiące, zwane dalej "miesięcznym dofinansowaniem". W myśl art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003r., wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez Zakłady Pracy Chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Przepis ten został uchylony na mocy ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), przy czym, jak wynika z art. 14 zd. 1 tej ustawy w/w przepis art. 21 ust. 1 pkt 48) ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 roku stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004 roku. Art. 14 w/w ustawy z dnia 12.11.2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw został następnie zmieniony art. 3 ustawy z dnia 18.11.2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619), zgodnie z którym przepis art. 21 ust. 1 pkt 48) powołanej ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 roku stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 roku. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że w dalszym ciągu obowiązuje przepis zawarty w zdaniu drugim art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, a mianowicie, że przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004r. stosuje się odpowiednio do przychodów (dochodów) , o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten w celu zachowania neutralności skutków podatkowych przytoczonego wyżej zwolnienia od podatku nie pozwalał na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów tych wydatków i kosztów, które zostały bezpośrednio sfinansowane z dotacji, subwencji i dopłat otrzymanych z PFRON przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. W świetle powyższego wypłaconych pracownikom wynagrodzeń w części sfinansowanej środkami otrzymanymi z PFRON, tj. sfinansowanymi bezpośrednio z przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. W przypadku finansowania wynagrodzeń z własnych środków stanowią one koszt uzyskania przychodów. Wobec powyższego należy stwierdzić, że stanowisko zajęte w przedmiotowej sprawie w powołanym na wstępie wniosku jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.