Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rykach
PP/443-19/06
z 28 kwietnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-19/06
Data
2006.04.28
Autor
Urząd Skarbowy w Rykach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy
Słowa kluczowe
gmina
podatek naliczony
program pomocowy
Pytanie podatnika
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą remont połączony z modernizacją budynku na cele utworzenia świetlicy wiejskiej w (...), dofinansowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania “Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”?
UZASADNIENIE Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika: W bieżącym roku Gmina (...) wystąpiła z wnioskiem w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” o dofinansowanie inwestycji pod nazwą remont połączony z modernizacją budynku w celu utworzenia świetlicy wiejskiej w (...). Realizując projekt Gmina założyła, że VAT jest kosztem kwalifikowanym, ponieważ Gmina nie ma uprawnień ubiegania się o zwrot tego podatku. Zgodnie z § 4 pkt 4a Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania “Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego” (Dz.U. Nr 284 poz. 2846 z późn. zm.) do wniosku należy dołączyć aktualną interpretację naczelnika urzędu skarbowego, potwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, udzieloną w drodze postanowienia. Zapytanie: Stanowisko Strony: Stanowisko organu podatkowego: Ponadto należy podkreślić, iż przepis § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zwalnia od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2001r. Nr. 142, poz. 1591 z późn. zm.) stanowi, iż gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te w szczególności obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy). Nie ulega wątpliwości, że podjęta przez Gminę inwestycja zmierza do realizacji zadań własnych gminy, nałożonych na nią przepisami prawa, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Ponieważ z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że inwestycja, o której dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania “Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego” ubiega się Gmina (...), związana jest z wykonywanymi przez Gminę czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z planowaną przez podatnika inwestycją. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany albo uchylenia. Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rykach w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.