Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rykach
PP/443-19/06
z 28 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-19/06
Data
2006.04.28



Autor
Urząd Skarbowy w Rykach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy


Słowa kluczowe
gmina
podatek naliczony
program pomocowy


Pytanie podatnika
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą remont połączony z modernizacją budynku na cele utworzenia świetlicy wiejskiej w (...), dofinansowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania “Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”?


UZASADNIENIE

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:
Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada nadany Numer Identyfikacji Podatkowej. Gmina jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, wykonuje zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej jako zadania własne lub nałożone na gminę w drodze ustawy, wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa jako zadania zlecone. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do zadań własnych gminy, które gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność należą zadania z zakresu kultury i utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej.

W bieżącym roku Gmina (...) wystąpiła z wnioskiem w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” o dofinansowanie inwestycji pod nazwą remont połączony z modernizacją budynku w celu utworzenia świetlicy wiejskiej w (...). Realizując projekt Gmina założyła, że VAT jest kosztem kwalifikowanym, ponieważ Gmina nie ma uprawnień ubiegania się o zwrot tego podatku.

Zgodnie z § 4 pkt 4a Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania “Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego” (Dz.U. Nr 284 poz. 2846 z późn. zm.) do wniosku należy dołączyć aktualną interpretację naczelnika urzędu skarbowego, potwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, udzieloną w drodze postanowienia.

Zapytanie:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą remont połączony z modernizacją budynku na cele utworzenia świetlicy wiejskiej w (...), dofinansowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania “Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”?

Stanowisko Strony:
Gmina (...) jako beneficjent w/w projektu nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną, a tym samym może on stanowić koszt kwalifikowany refundowany w ramach programu SPO. Gmina bezpośrednio nie wykonuje działalności podlegającej opodatkowaniu w zakresie kultury i utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej.

Stanowisko organu podatkowego:
Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten wprowadza generalną regułę, zgodnie z którą zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżania kwoty własnego podatku należnego (płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy) o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe oznacza, że w przypadku gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Jeżeli natomiast zakup dotyczy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego), jak i czynności, w związku z którymi prawo takie nie przysługuje podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego (art. 90 ustawy).

Ponadto należy podkreślić, iż przepis § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zwalnia od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2001r. Nr. 142, poz. 1591 z późn. zm.) stanowi, iż gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te w szczególności obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy). Nie ulega wątpliwości, że podjęta przez Gminę inwestycja zmierza do realizacji zadań własnych gminy, nałożonych na nią przepisami prawa, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponieważ z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że inwestycja, o której dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania “Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego” ubiega się Gmina (...), związana jest z wykonywanymi przez Gminę czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z planowaną przez podatnika inwestycją.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rykach w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj