Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie
T/PP/4407/105/06
z 25 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
T/PP/4407/105/06
Data
2006.05.25



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
marża
obrót
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
W jaki sposób należy liczyć obrót z tytułu działalności na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi marża, a tym samym w jaki sposób należy ustalić termin wprowadzenia kasy rejestrującej?


D E C Y Z J A

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po zapoznaniu się z postanowieniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie z dnia 19.01.2006 r., znak: PP.005/69/05, w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zmienia z urzędu przedmiotowe postanowienie.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 22.11.2005 r. do Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie wpłynął Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynikało, że od 1.06.2004 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż detaliczna pojazdów samochodowych. Powołując przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) oraz art. 111 ust. 1 i art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) uważa Pan, że podatnicy rozpoczynający w 2004 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu, do dnia przekroczenia w roku rozpoczęcia działalności kwoty obrotu w wysokości 20.000 zł, zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zwolnienie to traci moc od następnego dnia po dniu, w którym zostanie przekroczony powyższy obrót. W kolejnych latach działalności, wymieniony obrót określono w wysokości 40.000 zł.
Pana zdaniem obrót ten stanowi wyłącznie kwota naliczonej marży.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w postanowieniu znak: PP.005/69/05 z dnia 19.01.2006 r. uznał Pana stanowisko za prawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza, co następuje:

W przypadku działalności gospodarczej, której prowadzenie rozpoczęto z dniem 1.06.2004 r., zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących regulowały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.). Dla podatników rozpoczynających w danym roku podatkowym wykonywanie czynności, o których mowa w art. 2 ustawy, w § 4 pkt 2 wymienionego rozporządzenia przewidziano zwolnienie z ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2004 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności określonej w art. 29 ust. 1 ustawy.

Kwestię przedmiotowego zwolnienia w roku następnym, tj. 2005 r. regulowały z kolei przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.). I tak przepis § 3 ust. 1 pkt 3 zwalniał, do dnia 31 grudnia 2005 r., z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7.

W obydwu powołanych przepisach zwolnienie uzależnione jest od przekroczenia odpowiedniej kwoty obrotu. Pojęcie obrotu zdefiniowane zostało w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając zatem na względzie powyższe przepisy, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej obrotem jest całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszonego o kwotę należnego podatku, nie zaś marża, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, stanowiąca dla Podatnika podstawę opodatkowania.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

W związku z tym, uznanie przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie za prawidłowe zaprezentowane przez Pana stanowisko, iż obrotem warunkującym możliwość korzystania ze zwolnienia od ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest kwota naliczonej marży - narusza postanowienia wskazanych wyżej przepisów prawa.

Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo.

Z wyżej wymienionych względów, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie orzekł, jak na wstępie.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Zwraca się uwagę na treść art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi, że zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

Pouczenie:
Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 14 od dnia doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj