Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki
PP 443/1/43/301/06
z 14 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/1/43/301/06
Data
2006.03.14



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
działalność kulturalna
koszt
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem o kwalifikację kosztów (podatku naliczonego)w związku z dokonywaniem zakupów na potrzeby realizacji projektów programowych finansowanych z dotacji.


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko x - przedstawione we wniosku z dnia 9.12.2005 r., (który wpłynął do tut. organu podatkowego w dniu 27.12.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej kwalifikowania podatku naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów na potrzeby realizacji projektów programowych finansowanych z dotacji, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 27.12.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedmiotowego pisma wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą w dziedzinie kultury. Pozyskujecie w drodze konkursów dotacje na finansowanie zadań publicznych jakimi są projekty programowe polegające na realizacji i wyemitowaniu cyklu audycji radiowych o konkretnej tematyce zadanej w konkursie. Dotacje pochodzą ze środków np. Komisji Europejskiej lub Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Składając wniosek o przyznanie dotacji Radio przedkłada szczegółowy zakres rzeczowy zadania oraz kosztorys przewidywanych kosztów realizacji, a po zrealizowaniu zadania rozlicza się szczegółowo z wydatków, kwalifikując do tego rozliczenia koszty ujęte w budżecie dotacji i ściśle związane z tym zadaniem. W rozliczeniach występują listy płac, noty księgowe oraz faktury VAT.
W związku z powyższym rozliczeniem, nie dokonujecie Państwo odliczeń podatku naliczonego z faktur VAT, uznając zakupione towary i usługi za wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku którymi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy prawidłowe jest postępowanie dotyczące kwalifikacji podatku naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów na potrzeby realizacji projektów programowych finansowanych z dotacji. Według opinii Państwa, wyżej wykazane rozliczenie (kwalifikacja podatku naliczonego) należy uznać za prawidłowe.
Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Państwo stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza co następuje:
Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Powyższe oznacza, iż w przypadku wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Nie przysługuje natomiast w przypadku wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując na zasadach określonych w ustawie całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu, za które nie pobiera bezpośrednio wynagrodzenia.
Istotne w sprawie oceny charakteru działalności Radia, jak również charakteru opłat abonamentowych jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 09.09.2004 r. (TK K2/03 OTK-A 2004/8/83), w którym stwierdzono, iż opłatę abonamentową można uznać za przymusowe, bezzwrotne świadczenie publicznoprawne, służące realizacji konstytucyjnych zadań państwa. W przekonaniu Trybunału Konstytucyjnego opłata abonamentowa nie jest opłatą w klasycznej postaci, lecz ma charakter daniny publicznej, związanej z możliwością korzystania z publicznego radia telewizji. Stanowi dochód celowy pozabudżetowy o charakterze publicznym przeznaczony na finansowanie misji publicznego radia i telewizji.
Ponieważ, jak wynika z pisma, otrzymane dotacje przeznaczacie Państwo wyłącznie na finansowanie zadań publicznych jakimi są projekty programowe polegające na realizacji i wyemitowaniu cyklu audycji radiowych, zdaniem Organu podatkowego nie podlegające opodatkowaniu, dlatego też powinniście poniesione wydatki z faktur VAT kwalifikować do czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Reasumując, organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko podatnika w powyższej kwestii należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj