Interpretacja Urzędu Celnego w Rzeszowie
402000-EK-9000-84/06/RJ
z 11 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
402000-EK-9000-84/06/RJ
Data
2006.04.11



Autor
Urząd Celny w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów


Słowa kluczowe
miejsce (kraj) płatności podatku od towarów i usług
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podstawa opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy dostawa towaru do siedziby polskiego podmiotu w kraju po wcześniejszym dopuszczeniu go do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej stanowi podstawę powstania obowiązku podatkowego z tytułu VAT w imporcie?


Na podstawie art. 14a §1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn. zm.), art.19 ust.7-9, art.29 ust.13-16 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 54, poz 535 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 14 marca 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii:
- czy dostawa towaru do siedziby polskiego podmiotu w kraju po wcześniejszym dopuszczeniu go do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej stanowi podstawę powstania obowiązku podatkowego z tytułu VAT w imporcie?
Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie postanawia:

stwierdzić, że na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz.535 z późn. zm.) dostawa towarów do siedziby polskiego podmiotu w kraju po wcześniejszym dopuszczeniu ich do swobodnego obrotu w innym państwie członkowskim UE (poprzez objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu) oraz zapłacie lub zwolnieniu z należnego w tym kraju podatku obrotowego od importu - nie stanowi na terenie kraju podstawy do powstania obowiązku podatkowego z tytułu VAT w imporcie.

Uzasadnienie

Pismem bez numeru z dnia 14 marca 2006r. wystąpiliście Państwo z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej informacji w trybie art.14a ustawy Ordynacja Podatkowa. Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika jednoznacznie, że towar będący przedmiotem importu z Chin został objęty procedurą dopuszczenia do swobodnego obrotu w Oddziale Celnym w Waltershof - Niemcy ( skutkiem powyższego zgodnie z przepisami Wspólnotowego Kodeksu Celnego zmienił status towaru niewspólnotowego na wspólnotowy ). Rozstrzygnięcie w/w niemieckiego organu celnego zawiera równocześnie rozstrzygnięcie w zakresie należnego z tytułu importu podatku obrotowego orzekając o odstąpieniu od jego pobrania.
Rozpatrując niniejszą kwestię stwierdzić należy, że zgodnie z przepisami art.19 ust.7 cytowanej wyżej ustawy o podatku VAT, zasadniczo obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego - tym samym moment i miejsce powstania obowiązku podatkowego w imporcie jest ściśle związany z powstaniem zobowiązania do zapłaty cła oraz faktem zastosowania określonych procedur celnych. Na podstawie zaś przepisów Działu VII w/w ustawy w zależności od sytuacji, strona ma obowiązek sama poprzez obliczenie i wykazanie w zgłoszeniu celnym albo na podstawie stosownej decyzji naczelnika urzędu celnego uiścić należną kwotę podatku VAT z tytułu importu na konto organu celnego w terminie przewidzianym dla uiszczenia cła.

Równocześnie Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie zauważa, że interpretując przepisy polskiej ustawy o podatku VAT należy dokonywać tego w taki sposób aby było to zgodne z ogólnymi zasadami wspólnego i zharmonizowanego europejskiego systemu podatków pośrednich, a w szczególności zaś przepisami pełniącej w tych kwestiach funkcję "ustawy zasadniczej" VI Dyrektywy UE nr 77/388 z 17 maja 1977r. Zakreślając krąg zagadnień nią uregulowanych w pierwszym rzędzie należy wskazać, iż dyrektywa ta reguluje podstawowe pojęcia i zasady konstrukcji podatku VAT, tj. przede wszystkim : podmiot, przedmiot, podstawę opodatkowania i ewentualne zwolnienia podatkowe.
Dokonując więc w takim duchu interpretacji przepisów polskiej ustawy VAT, Naczelnik tutejszego urzędu traktuje przedstawiony przez Stronę stan faktyczny jako podstawę do powstania obowiązku podatkowego w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym - nie zaś importem towarów. Zgodnie bowiem z obowiązującym po dniu 1 maja 2004r. wspólnotowym pojęciem importu - obejmuje on sprowadzenie towaru spoza UE na terytorium Wspólnoty. Dla właściwej zaś interpretacji tego pojęcia, kwestią niezmiernie istotną jest ustalenie miejsca powstania obowiązku podatkowego - którym z reguły jest Państwo Członkowskie przekroczenia granicy celnej UE. Tylko bowiem w przypadku objęcia importowanych towarów jedną z tzw. procedur zawieszających (np. procedura tranzytu, odprawy czasowej) miejscem opodatkowania importu jest Państwo Członkowskie w którym zakończone zostanie stosowanie tych procedur. Zawarta też w art..2 pkt.7 polskiej ustawy VAT definicja importu jako "przywozu towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju" nie obejmuje swym zakresem towarów dopuszczonych już do swobodnego obrotu na terenie UE - gdyż ewentualny ich przywóz następuje z innego państwa członkowskiego a nie państwa trzeciego. W badanym stanie faktycznym zasadnym staje się więc twierdzenie, że importowany z Chin towar został objęty w Niemczech procedurą dopuszczenia do obrotu, nabywając tym samym charakter towaru o statusie wspólnotowym, a właściwy ze względu na miejsce powstania obowiązku podatkowego w imporcie niemiecki urząd celny zastosował obowiązujące w tym państwie zwolnienie z podatku importowego - którego możliwość i zasady stosowania stanowią przepisy art.28c(D) Dyrektywy VI.
Konsekwencją i zarazem warunkiem powyższego jest więc traktowanie na obszarze Niemiec późniejszego przemieszczenia towaru do magazynu firmy w Polsce jako czynności zrównanej z wewnatrzwspólnotową dostawą towarów gdyż pojęcie to obejmuje również przemieszczanie przez podatnika towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pomiędzy krajami UE -nawet wtedy gdy nie zmieniają one właściciela, a na terenie kraju jako wewnątrzwspólnotowego nabycia wyczerpującego znamiona dyspozycji zawartej w art.11 ust.1 ustawy VAT

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie postanowił jak w sentencji



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj