Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/BF/415-34/GJ/06
z 22 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/BF/415-34/GJ/06
Data
2006.05.22



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
ekspozycja
koszty uzyskania przychodów
remanent końcowy


Pytanie podatnika
Czy zakup towarów handlowych przeznaczonych na stałą ekspozycję w sklepie winien być zaksięgowany w kosztach zakupu towarów, a na koniec roku podatkowego wykazany w remanencie ?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14 a § 1 i 4 , oraz art.217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. /, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / t.j. z 2000r., Dz. U. nr 14, poz. 176 z późn. zm. / w związku z Pana wnioskiem z dnia 15.02.2006r. / data wpływu do tut. Organu - 20.03.2006r./ w sprawie zaliczenia wydatków na zakup towarów przeznaczonych do stałej ekspozycji dla klientów do kosztów uzyskania przychodów , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza Pana stanowisko i uznaje je za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży drzwi i okien. Część drzwi i okien zamontowanych jest na stałe w sklepie jako ekspozycja oferowanych towarów. Czy zakup powyższych towarów stanowi zakup towarów handlowych, wykazywany również w remanencie na koniec każdego roku podatkowego, czy też stanowi wydatek zaliczany w koszty firmy ?

Stanowisko w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy towar stanowi wydatek firmy i nie podlega spisowi towarów na koniec roku.

Ocena prawna stanowiska:

Zgodnie z treścią przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / t.j. z 2000r. , Dz. U. nr 14, poz. 176 z późn. zm./ kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Przedsiębiorcy w celu osiągnięcia przychodów podejmują różnorodne działania , za pomocą których chcą wywołać u potencjalnych nabywców zainteresowanie i wzbudzić w nich chęć zakupienia określonych towarów. W tym celu poprzez reklamę , która polega m. in. na prezentowaniu danego towaru, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet estetycznych pragną skłonić jak największą ilość potencjalnych nabywców do ich zakupu. W przedmiotowej sprawie wydatki na towary będą stanowiły koszty reklamy mającej charakter publiczny . Za takim zakwalifikowaniem działań wnioskodawcy przemawia fakt, że adresatem ekspozycji towarów handlowych jest anonimowy, nieograniczony krąg potencjalnych klientów odwiedzających sklep, w którym oferowane są towary. Koszty z tytułu zakupu towarów handlowych w części przeznaczonych do prezentacji winny być zatem wyksięgowane z kosztów zakupu towarów i zaliczone w pozostałe wydatki. Za takim stanowiskiem przemawia również sama definicja towarów handlowych zawarta w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów / Dz. U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm./ w § 3 pkt 1lit. a , według której towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym. Nie zmienia tego stanowiska okoliczność , że wnioskodawca po pewnym czasie sprzeda jednak towar z ekspozycji po cenie zakupu , czy też po cenie obniżonej. Powstanie wówczas przychód. Przyjęcie stanowiska, że towary z ekspozycji stanowią towary handlowe powodowałoby obowiązek sporządzenia spisu z natury . § 27 w/w rozporządzenia zobowiązuje podatników do sporządzania na koniec każdego roku podatkowego spisu z natury m. in. towarów handlowych. Okna i drzwi przeznaczone do ekspozycji miałyby status towarów handlowych , chociaż de facto mogłyby być w ogóle nie sprzedane.

Biorąc powyższe pod uwagę , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie zgadza się ze stanowiskiem wnioskodawcy w zakresie uznania zakupu towarów przeznaczonych do ekspozycji jako kosztu uzyskania przychodów nie podlegającego wpisywaniu do remanentu na koniec roku podatkowego.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj