Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP3-1/423-6/06/16304
z 22 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP3-1/423-6/06/16304
Data
2006.02.22
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych
Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
wpłaty z zysku
zaliczka uproszczona
zmiana wspólnika
Pytanie podatnika
Zapytanie Spółki dotyczyło:rozstrzygnięcia w jaki sposób należy ustalić podstawę obliczenia wpłaty z zysku w przypadku wybrania przez podatnika uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych?
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 6 stycznia 2006 r. (data wpływu: 10.01.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie pytania numer 1 stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowiskonie jest prawidłowe. Uzasadnienie Zapytanie Podatnika dotyczy rozstrzygnięcia w jaki sposób należy ustalić podstawę obliczenia wpłaty z zysku w przypadku wybrania przez podatnika uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego nie potwierdza stanowiska Podatnika. Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o wpłatach z zysku spółki o których mowa w art. 1 (tj. jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach), są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa. Data ustania obowiązku dokonywania przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wpłat z zysku do budżetu jest również datą, od której spółka, której akcje zbyto w trybie przepisów ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw, przestaje podlegać przepisom ustawy o wpłatach z zysku. Dlatego też okres rozliczeniowy odnoszący się do wpłat z zysku, musi się zamykać datą kończącą miesiąc, w którym doszło do zbycia akcji (wyrok NSA z 11.12.2001 r., sygn.: I SA/Wr2045/99).Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Spółka nie ma obowiązku składania deklaracji WZS-1K za IV kwartał, natomiast w deklaracji WZS-1K za III kwartał winna wykazać daneza okres od 01.07.2005 r. do 30.09.2005 r.; bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że zmiany własnościowe dokonały się na początku miesiąca września. I tak, w pozycji 28 deklaracji WZS-1K Podatnik winien wykazać zysk brutto narastająco od początku roku do 30 września 2005 r.,zaś w pozycji 30 dziewięciokrotność miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy, wynikającej z uproszczonej formy, a nie - jak twierdzi podatnik - podatek, jaki przypada od zysku brutto. Jest to bowiem kwota podatku faktycznie wpłaconego do urzędu skarbowego od początku roku. Byłoby niekonsekwencją, gdyby ustawodawca, dążąc do uproszczenia rozliczeń z tytułu podatku dochodowego, domagał się jednocześnie od podatnika wyliczenia, dla potrzeb wpłat z zysku, należnego podatku od początku roku w rzeczywistej wysokości, wynikającej z ksiąg rachunkowych. Naturalnie rzeczywistą wysokość podatku należnego od dochodu osiągniętego za okres, w którym istniał obowiązek dokonywania wpłat z zysku, Podatnik będzie musiał wyliczyć, jednakże dopiero dla potrzeb ostatecznego rozliczenia po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Powyższa interpretacja: W dniu wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie wniosku. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.