Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP3-1/423-6/06/16304
z 22 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP3-1/423-6/06/16304
Data
2006.02.22



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
wpłaty z zysku
zaliczka uproszczona
zmiana wspólnika


Pytanie podatnika
Zapytanie Spółki dotyczyło:rozstrzygnięcia w jaki sposób należy ustalić podstawę obliczenia wpłaty z zysku w przypadku wybrania przez podatnika uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 6 stycznia 2006 r. (data wpływu: 10.01.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie pytania numer 1 stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowiskonie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Zapytanie Podatnika dotyczy rozstrzygnięcia w jaki sposób należy ustalić podstawę obliczenia wpłaty z zysku w przypadku wybrania przez podatnika uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
Według opisu stanu faktycznego w dniu 2 września 2005 r. Wnioskodawca przestał być jednoosobową spółką Skarbu Państwa na skutek sprzedaży 85% udziałów w jego kapitale zakładowym w trybie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.Do tej daty Spółka podlegała ustawie z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr. 154, poz. 792), zwanej dalej ustawąo wpłatach z zysku, i stosownie do jej postanowień dokonywała wpłat z zysku zaliczkowo w okresach kwartalnych. Podatnik informuje jednocześnie, że wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w roku podatkowym 2005.
Z uwagi na to, że w trakcie trzeciego kwartału doszło do zmian własnościowych w Spółce powodujących zwolnienie z obowiązku dokonywania wpłat z zysku, Spółka zwraca się do tut. Organu z prośbą o rozstrzygnięcie jakie dane powinna wykazać w deklaracji o wysokości zysku (straty) osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku za III kwartał (WZS-1K) - tj. czy w pozycji 30 deklaracji (podatek dochodowy od początku roku) powinna wykazać kwotę podatku rzeczywiście wpłaconego wynikającego z uproszczonej formy rozliczania zaliczek na podatek, czy kwotę podatku, jaki przypadałby od zysku brutto wykazanego w pozycji 28 deklaracji. Podatnik twierdzi, że należy wykazać podatek, jaki przypada od zysku brutto.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego nie potwierdza stanowiska Podatnika. Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o wpłatach z zysku spółki o których mowa w art. 1 (tj. jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach), są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o wpłatach z zysku wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy o wpłatach z zysku podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.
Według postanowień art. 3 ustawy o wpłatach z zysku w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Data ustania obowiązku dokonywania przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wpłat z zysku do budżetu jest również datą, od której spółka, której akcje zbyto w trybie przepisów ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw, przestaje podlegać przepisom ustawy o wpłatach z zysku. Dlatego też okres rozliczeniowy odnoszący się do wpłat z zysku, musi się zamykać datą kończącą miesiąc, w którym doszło do zbycia akcji (wyrok NSA z 11.12.2001 r., sygn.: I SA/Wr2045/99).Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Spółka nie ma obowiązku składania deklaracji WZS-1K za IV kwartał, natomiast w deklaracji WZS-1K za III kwartał winna wykazać daneza okres od 01.07.2005 r. do 30.09.2005 r.; bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że zmiany własnościowe dokonały się na początku miesiąca września. I tak, w pozycji 28 deklaracji WZS-1K Podatnik winien wykazać zysk brutto narastająco od początku roku do 30 września 2005 r.,zaś w pozycji 30 dziewięciokrotność miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy, wynikającej z uproszczonej formy, a nie - jak twierdzi podatnik - podatek, jaki przypada od zysku brutto. Jest to bowiem kwota podatku faktycznie wpłaconego do urzędu skarbowego od początku roku. Byłoby niekonsekwencją, gdyby ustawodawca, dążąc do uproszczenia rozliczeń z tytułu podatku dochodowego, domagał się jednocześnie od podatnika wyliczenia, dla potrzeb wpłat z zysku, należnego podatku od początku roku w rzeczywistej wysokości, wynikającej z ksiąg rachunkowych. Naturalnie rzeczywistą wysokość podatku należnego od dochodu osiągniętego za okres, w którym istniał obowiązek dokonywania wpłat z zysku, Podatnik będzie musiał wyliczyć, jednakże dopiero dla potrzeb ostatecznego rozliczenia po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Informuje się jednocześnie Podatnika, że Jego stanowisko zawiera nadto błąd w samej metodzie, za pomocą której Podatnik zamierzał wyznaczać podstawę naliczania wpłat z zysku. Podatnik pisze bowiem, iż Jego zdaniem w pozycji 30 (podatek dochodowy od początku roku) należy wpisać "kwotę podatku dochodowego jaki przypada od zysku brutto", tymczasem podstawą ustalania wysokości podatku dochodowego jest dochód zdefiniowany w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr. 54, poz. 654 ze zm.) jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Pamiętać bowiem trzeba, że podstawy naliczania wpłaty z zysku nie należy utożsamiać z podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym. Termin "zysk" jest pojęciem, którym posługuje się ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. Nr 121, poz. 591 ze zm.) i w jej rozumieniu stanowi on dodatni wynik finansowy jednostki za dany okres rozliczeniowy.
W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu orzeka jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dniu wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie wniosku.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj