Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415/4/2006
z 8 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415/4/2006
Data
2006.05.08



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
koszty uzyskania przychodów
środki finansowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup towarów handlowych, sfinansowane z przyznanych środków stanowią koszty uzyskania przychodu, jeżeli pomoc stanowi przychód zwolniony z opdatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 14.03.2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zakup towarów handlowych sfinansowanych środkami pochodzącymi z Urzędu Pracy, postanawiam podzielić stanowisko Pana w przedmiotowej sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymał Pan jako osoba bezrobotna na uruchomienie działalności gospodarczej, z Urzędu Pracy, środki z Funduszu Pracy, za uzyskane środki zakupił Pan towary handlowe. Zdaniem Pana otrzymane na w/w wydatki środki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i stanowią koszt uzyskania przychodu.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy (Dz. U. Nr 99 poz. 1010 z późn. zm.). W świetle powyższego przyznane Panu środki są objęte zwolnieniem przedmiotowym.

Należy zauważyć, że jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu, jako środki na cel określony w ustawie, pod rygorem ich zwrotu, muszą zostać wykorzystane do utworzenia i rozpoczęcia działalności gospodarczej, a zatem przyczyniają się do powstawania źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 tej ustawy. A zatem wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli:
-pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,
-nie znajduje się w zamkniętym katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże, aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Wydatek ten powinien być racjonalny i gospodarczo uzasadniony.

W świetle w/w uregulowań zakup towarów handlowych sfinansowany ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z Funduszu Pracy stanowi koszt uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wydatek ten został bowiem poniesiony w celu osiągnięcia przychodów z działalności gospodarczej i nie podlega wyłączeniu na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Informuje się, że w myśl art. 14a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Od niniejszego postanowienia przysługuje Panu prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj