Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/US300/MM/415-4/06
z 15 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/US300/MM/415-4/06
Data
2006.03.15



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
pomoc materialna
stypendia
zwolnienie


Pytanie podatnika
Czy w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 40 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? Czy płatnik ma obowiązek wystawiania informacji PIT-8B na małoletniego lub pełnoletniego ucznia czy słuchacza? Czy płatnicy stypendium nieobjętego zwolnieniem są obowiązani w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S i przekazać ją podatnikowi oraz Urzędowi Skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika?


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.01.2006 r. Urzędu Gminy w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach uznaje stanowisko iż:

  1. pomoc materialna w formie stypendiów o charakterze socjalnym jak i motywacyjnym przyznana na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 40 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,za nieprawidłowe

  1. nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8B o wysokości wypłaconych stypendiów dla małoletnich lub pełnoletnich uczniów czy słuchaczy,
  2. nie ma obowiązku sporządzania w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym informacji PIT-8S o wysokości stypendium o charakterze motywacyjnym za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 17.01. 2006 r. uzupełnionym w dniu 02.02.2006 r. Urząd Gminy zwrócił się z prośbą o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.).Stan faktyczny:Gmina wypłaciła w 2005 r. stypendia dla uczniów szkół podstawowych i średnich, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.)Nowelizacja ustawy z dnia 16.12.2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2781) nałożyła na gminy obowiązek udzielania uczniowi i uczącej się w szkołach lub kolegiach młodzieży nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia (art. 90 b ust.3) pomocy materialnej. Pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny (art.90 c ust. 1). Pomoc o charakterze materialnym może być przyznawana w postaci stypendium szkolnego lub zasiłku szkolnego, a jej wysokość uzależniona jest od miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie (art. 90 d ust. 7). Dochód ten w ubiegłym roku nie mógł przekroczyć kwoty 316,00 zł na osobę. Zgodnie z art. 90 f ustawy o systemie oświaty Rada Gminy zobowiązana była uchwalić regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym. W regulaminie stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Gminy określono formy udzielania stypendium, ustalono grupy miesięcznych dochodów na członka rodziny i miesięczne kwoty stypendium, jakie będą otrzymywały osoby zakwalifikowane do poszczególnych grup dochodowych. Po rozpatrzeniu wniosków rodziców ubiegających się o stypendia na niepełnoletnie dzieci, oraz pełnoletnich uczniów przyznano stypendia szkolne lub zasiłki na czas określony w danym roku szkolnym (art. 90 n ust.1).

Wysokość wypłacanego stypendium dla ucznia szkoły lub słuchacza kolegium w roku 2005 wyniosła od 180-220 zł.Zgodnie z art.90 c ust. 3 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2004 r. uczniom szkół od IV klasy szkoły podstawowej może być przyznane świadczenie pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym tj. stypendium za wyniki w nauce czy osiągnięcia sportowe. Stypendia przyznawane są przez dyrektora na podstawie zarządzenia dyrektora szkoły. Wniosek w powyższej sprawie składa wychowawca klasy i jest on opiniowany na radzie pedagogicznej. Stypendia przyznawane są w ramach środków przyznanych na ten cel przez organ przyznający jeden raz w semestrze (art. 90 g ust. 8,9,10, i 11) .

Pytania strony:

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 40 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
  2. Czy płatnik ma obowiązek wystawiania informacji PIT-8B na małoletniego lub pełnoletniego ucznia czy słuchacza?
  3. Czy płatnicy stypendium nieobjętego zwolnieniem są obowiązani w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S i przekazać ją podatnikowi oraz Urzędowi Skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika?

Stanowisko wnioskodawcy:W opinii wnioskodawcy w opisanej sytuacji ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 40 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno do wypłaconych stypendiów o charakterze socjalnym jak i motywacyjnym. Dyrektor szkoły jako kierownik jednostki samorządu terytorialnego a jednocześnie organ stanowiący ma prawo wydawać zarządzenia i stanowić prawo na terenie danej szkoły.W związku z powyższym płatnicy nie mają obowiązku wystawiania informacji PIT-8B o wypłaconych stypendiach (o charakterze socjalnym) na małoletnich uczniów (mimo iż decyzje były na rodziców) lub pełnoletnich uczniów czy słuchaczy ani informacji PIT-8S dotyczących wysokości stypendium nie objętego zwolnieniem.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w SiedlcachZgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym.Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki. Odrębnymi przepisami na podstawie których w analizowanej sprawie przyznano stypendia jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.).

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetów właściwej jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy rozdziału 8a (art. 90b -art. 90 u) ww. ustawy o systemie oświaty.Uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o charakterze socjalnym i motywacyjnym.Zgodnie z art. 90c ww. ustawy pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny.Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:

  1. stypendium szkolne;
  2. zasiłek szkolny.

Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:

  1. stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;
  2. stypendium Prezesa Rady Ministrów;
  3. stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
  4. stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy w myśl art. 90 f ustawy o systemie oświaty uchwala Rada Gminy. Art. 90g ust. 11 ww. ustawy stanowi natomiast, iż stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły. Zatem pomoc materialna mająca charakter socjalny czy motywacyjny spełnia wszystkie przesłanki dotyczące zwolnienia wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.: sfinansowana jest ze środków własnych szkoły oraz środków pochodzących z budżetu gminy, przyznana według zasad przewidzianych w przepisach o systemie oświaty.

Jak z powyższego wynika stypendia szkolne przyznane na podstawie ustawy o systemie oświaty, o charakterze socjalnym jak i motywacyjnym nie spełniają przesłanek zwolnienia wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 40 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Stanowisko Urzędu Gminy jest więc nieprawidłowe jeśli chodzi o podstawę prawną, bowiem w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy.Należy zauważyć, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych całość wypłaconej pomocy materialnej dla uczniów zwolniona jest od podatku - przepis ten nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia - zatem płatnik nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium na formularzu PIT-8S czy PIT-8B.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj