Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-42/06/AZ-41815
z 23 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-42/06/AZ-41815
Data
2006.06.23
Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej
Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
wkład budowlany
wkład do spółdzielni mieszkaniowej
własność lokalu
Pytanie podatnika
Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zwiększenia wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i odpowiadającego mu wkładu budowlanego dokonanego po 1.05.2004r. z powodu zmiany prawa wieczystego użytkowania na prawo własności gruntu.
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym piśmie wynika, że Spółdzielnia mieszkaniowa, przed dniem 1.05.2004 r. ustanowiła na rzecz swoich członków spółdzielcze własnościowe prawo do lokali mieszkalnych. Ustanowienia te wiązały się z wnoszeniem wkładów budowlanych przez członków Spółdzielni, przy czym cena 1 m² przy wnoszeniu wkładów budowlanych obejmowała udział w wieczystym użytkowaniu gruntów pod budynkami mieszkalnymi, jednak ustanowienie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie obejmowało udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu. W związku z możliwością nabycia gruntów będących w wieczystym użytkowaniu na własność, dojdzie do wykupu prawa własności, przez Spółdzielnię od dotychczasowego właściciela tj. gminy, co spowoduje podwyższenie wkładów budowlanych. Przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności zostanie dokonane w formie czynności cywilnoprawnej sporządzonej notarialnie. Prawo własności zostanie przeniesione na Spółdzielnię, a nie na jej poszczególnych członków. Nie mniej jednak w momencie nabycia gruntu od jednostki samorządu terytorialnego każdy z członków będzie miał powiększony wkład budowlany o wartość gruntu zgodnie z jego udziałem w nieruchomości. Podatnik zwraca się z pytaniem, czy zwiększenie wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i odpowiadającego mu wkładu budowlanego, ustanowionego przed 1.05.2004 r., dokonane po 1.05.2004 r. z powodu zmiany prawa wieczystego użytkowania na prawo własności gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest poza zakresem tego podatku ? Spółdzielnia stoi na stanowisku, że podwyższenie wartości wkładu wniesionego przy ustanowieniu spółdzielczych praw własnościowych, nie ma takiego samego znaczenia prawnego jak jego wniesienie. Kryterium decydującym o opodatkowaniu VAT-em jest samo ustanowienie konkretnego prawa spółdzielczego, a nie zmiany jego wartości. Zdaniem Spółdzielni wzrost wartości wkładu budowlanego wniesionego jako ekwiwalentne świadczenie za spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego ustanowione przed 1.05.2004 r. dokonany po tej dacie z uwagi na poszerzenie zakresu prawa o udział we własności gruntu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlega:
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. W myśl cytowanego przepisu, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zostało zrównane (dla celów podatkowych) z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel. Dlatego też ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu należy traktować jako dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w przypadku czynności:
W przypadku ww. czynności, zgodnie z art. 29 ust. 6 i 7 cytowanej ustawy jako kwotę należną, będącą podstawą opodatkowania (obrotem), przyjmuje się wartość należnego wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna stosuje się odpowiednio przepis art. 29 ust. 10. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu w części przypadającej na dany lokal. Do podstawy opodatkowania, o której mowa wyżej wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestnictwa członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy – zgodnie z postanowieniem statutu. Jednocześnie, zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 153 ust. 1 ustawy o VAT, do podstawy opodatkowania o której mowa w art. 29 ust. 6 i 7, nie wlicza się wartości wkładów i opłat, o których mowa w tym przepisie, oraz części tych wkładów i opłat wniesionych przed dniem 1 maja 2004 r. Zatem opodatkowane są jedynie wkłady i opłaty wniesione po tej dacie. Z powyższych unormowań wynika, iż w przypadku czynności ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, podstawą opodatkowania (obrotem) jest wartość należnego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie cytowane przepisy wskazują, iż obowiązek podatkowy dla przedmiotowych czynności powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia danego tytułu prawnego. Taka konstrukcja przepisu wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustanowienia tytułu prawnego do lokalu ewentualnie wcześniej z chwilą otrzymania całości lub części kwoty należnej. Ustanowienie tytułu prawnego przed 1 maja 2004 r. nie powoduje tym samym obowiązku podatkowego, a zatem otrzymanie dopłat, czy pozostałej części wkładu po tej dacie również nie powoduje obowiązku podatkowego. Powyższe dopłaty, czy też wkłady same w sobie nie stanowią dostatecznej podstawy do ich opodatkowania, nie są bowiem związane z czynnością, dla której powstał obowiązek w podatku VAT. W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów, bowiem w wyniku dokonania przez członka Spółdzielni wpłaty nie zostanie na jego rzecz przeniesione prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel. Przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nastąpi na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej, która jest użytkownikiem wieczystym i przysługuje jej prawo do złożenia żądania w tym zakresie. Dokonane wpłaty nie stanowią też wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, gdyż Spółdzielnia nie wykonuje na rzecz członka żadnych czynności. W wyniku otrzymania wpłaty nie powstrzymuje się także od dokonywania określonych czynności, w wyniku których członek Spółdzielni odniósłby jakąkolwiek korzyść. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że dokonywane przez członków Spółdzielni wpłaty wkładu budowlanego w związku z przekształceniem przysługującego Spółdzielni, prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności, nie są związane z czynnościami powodującymi powstanie obowiązku podatkowego. Zatem w świetle przytoczonych przepisów, wkłady budowlane i opłaty wniesione przez członków spółdzielni po dniu 1 maja 2004 r. na poczet lokalu dla którego ustanowiono spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu przed dniem 1 maja 2004 r., nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje, że stanowisko wyrażone w piśmie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.