Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR1/443-99/06/IK
z 30 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR1/443-99/06/IK
Data
2005.05.30
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia
Słowa kluczowe
broń i amunicja
dostawa towarów
miejsce świadczenia
stawki podatku
szkolenie
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy Spółka wystawiając fakturę korygującą dot. usług szkolenia wykonych przez producenta, w zakresie obsługi, konserwacji, działałania dostarczanego uzbrojenia postąpiła prawidłowo?
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka w ramach podpisanego w 2000r. kontraktu z Dowództwem Marynarki Wojennej w Gdyni jest dostawcą sprzętu wojskowego pochodzącego z Unii Europejskiej. Wraz z dostawą sprzętu poddostawca zobowiązany był do przeprowadzenia następującego szkolenia personelu technicznego Marynarki Wojennej: obsługi sprzętu, szkolenie w zakresie odzyskiwania, oceny, demontażu i mycia sprzętu, szkolenie obsług inercyjnych i pirotechnicznych, szkolenie praktyczne podczas integracji sprzętu, szkolenie operatorów, szkolenie obchodzenia się i bezpiecznej obsługi sprzętu. Szkolenia odbywają się częściowo w miejscu jego wyprodukowania tj. w krajach Unii Europejskiej oraz częściowo w Polsce. W oparciu o podpisany przez strony kontrakt, protokół wykonania - odbioru usług szkoleniowych, Spółka wystawił w dniu 29.07.2005r. fakturę VAT. W opinii odbiorcy tj. Marynarki Wojennej przedmiotowe usługi to usługi szkoleniowe objęte symbolem PKWiU ex 80 wykazane w załączniku nr 4 do ustawy VAT usługi zwolnione od VAT pod poz. 7 - usługi w zakresie edukacji. W dniu wystawienia faktury VAT, Spółka uwzględniła interpretację prawa podatkowego prezentowaną przez Marynarkę Wojenną. Powyższe usługi zostały na wniosek Spółki sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi. Zgodnie z powyższą opinią wymienione w piśmie usługi szkolenia, wykonywane przez producenta, w zakresie obsługi konserwacji, działania produkowanego bądź sprzedawanego uzbrojenia do okrętów wojennych nie są odrębnie klasyfikowane i mieszczą się w grupowaniu obejmującym dany wyrób. Szkolenie prowadzone przez producenta uzbrojenia do okrętów wojennych dla personelu wojskowego i cywilnego Marynarki Wojennej i obejmujące swoim zakresem: - szkolenie na temat właściwości techniczno-taktycznych dostarczonego uzbrojenia oraz możliwości użycia, - szkolenie w zakresie obsługi uzbrojenia, - szkolenie obsług inercyjnych i pirotechnicznych, - szkolenie praktyczne podczas integracji uzbrojenia, - szkolenie operatorów, - szkolenie obchodzenia się i bezpiecznej obsługi uzbrojenia mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 29.60.1 "Broń i amunicja oraz ich części". Jednocześnie w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz.U.Nr 89, poz. 844 ze zm.) zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 1997r. (Dz.U.Nr 42, poz. 264 ze zm.), Ośrodek informuje, iż w/w usługi nie były odrębnie klasyfikowane i mieściły się w grupowaniu obejmującym dany wyrób bądź jego sprzedaż. Natomiast wyżej opisane szkolenia prowadzone przez producenta uzbrojenia do okrętów wojennych dla personelu wojskowego i cywilnego Marynarki Wojennej mieściły się w zakresie grupowania PKWiU 29.60.1 "Broń i amunicja oraz ich części". Strona stoi na stanowisku, że zastosowanie dla przedmiotowych usług kategorii "zwolnione" nie jest prawidłowe i dlatego Spółka dokonała korekty faktury VAT wystawionej w dniu 29.07.2005r., przyjmując w stosunku do usług wykonanych poza granicami Polski, że nie podlegają opodatkowaniu, natomiast do usług wykonanych w kraju zastosowała stawkę w wysokości 22%. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W myśl art. 8 ust. 3 w/w ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Reasumując towary i usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych dla potrzeb ustawy są klasyfikowane na podstawie klasyfikacji statystycznych. Zgodnie więc z w/cyt. klasyfikacją statystyczną usługi szkolenia opisane we wniosku nie mieszczą się w grupie PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny i w/w przepisy należy stwierdzić, że Spółka nieprawidłowo sporządziła korektę faktury z dnia 29.07.2005r., bowiem w myśl w/w wymienionego przepisu art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, dla usług wykonywanych poza granicami kraju - miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę. W przedmiotowej sprawie jest to Polska co wskazuje jednoznacznie, że świadczenie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawek obowiązujących w kraju. W tym przypadku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT według stawki podstawowej, tj. 22%. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.