Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/443/62-28/2006/AO
z 6 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/443/62-28/2006/AO
Data
2006.05.06



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
jednostka badawczo-rozwojowa
praca naukowa
prace badawczo-rozwojowe
projekt
przedmiot opodatkowania


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług projektów naukowo- badawczych oraz dotacji na finansowanie bieżącej działalności jednostki naukowo - badawczej lub na cele inwestycyjne.


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 06.02.2006r. (data wpływu do tut. organu 08.02.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług projektów naukowo- badawczych oraz dotacji na finansowanie bieżącej działalności jednostki naukowo - badawczej lub na cele inwestycyjne, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów:


postanawia


uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Wnioskodawca wystąpił do organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:

  • krajowe wieloletnie projekty badawcze (granty) własne, rozwojowe, promotorskie, zamawiane i specjalne,
  • zagraniczne wieloletnie projekty badawcze realizowane w ramach Projektów Ramowych Unii Europejskiej,
  • zagraniczne zlecenia i umowy na wykonanie usług naukowo-badawczych (zawieranych bezpośrednio pomiędzy placówką naukową a zagranicznym podmiotem zlecającym),
  • dotacje na finansowanie bieżącej działalności jednostki lub na cele inwestycyjne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dysponent środków budżetowych przyznający placówce naukowej środki na finansowanie bieżącej działalności lub na cele inwestycyjne jest jedynie płatnikiem oraz sprawuje funkcję kontrolną wykorzystywania finansów publicznych, natomiast nie jest odbiorcą jakiejkolwiek usługi.Ponadto badania naukowe i prace rozwojowe obejmują również inne rodzaje działalności poza pracami badawczymi nie dające się zakwalifikować jako usługi m.in. nadawanie stopni naukowych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym szczegółowe rozliczanie środków pozyskanych i wydatkowanych w danym okresie odbywa się według wymogów określonych przez dysponenta tych środków np. Polską Akademię Nauk lub zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 04.08.2005r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę ( Dz. U. Nr 161, poz. 1359) według wymogów dysponentów środków zagranicznych osób prawnych i osób fizycznych przekazujących środki na realizację badań.

W opinii pytającego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:

1. dotacje na działalność statutową, a także wszelkie inne dotacje, subwencje i dopłaty finansujące lub dofinansowujące działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych lub na cele inwestycyjne, przekazywane przez organizacje i podmioty władzy publicznej,

2. uczestnictwo w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów badawczych albo przyznanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą,

3. realizacja badań naukowych lub prac rozwojowych finansowanych przez osoby prawne lub fizyczne nie będące podmiotami wymienionymi w punkcie 1 i 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle powyższego przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie zakłada zatem istnienie podmiotu będącego odbiorcą świadczenia (nabywcą, konsumentem).

W przedstawionym stanie faktycznym przekazujący środki na badania występują jedynie jako strona finansująca oraz sprawuje funkcję kontrolną wykorzystania finansów publicznych, natomiast nie jest odbiorcą jakiejkolwiek usługi. Szczegółowe rozliczanie środków pozyskanych i wydatkowanych w danym okresie odbywa się według wymogów określonych przez dysponenta tych środków w umowie lub stosownych przepisach np. w rozporządzeniu Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 04.08.2005r w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz.U. Nr 161, poz. 1359). W zamian za przekazane środki finansujący nie staje się dysponentem praw do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych. Z efektów tych prac korzysta całe społeczeństwo - nie występuje określony świadczeniobiorca. Należy zatem stwierdzić, że jednostka naukowo-badawcza nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, a w konsekwencji nie występuje czynność podlegająca opodatkowaniu w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze zwiększa podstawę opodatkowania jeżeli ma bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych przez podatnika usług.

Z regulacji tej wynika, że jeżeli otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata stanowi dofinansowanie bieżącej działalności statutowej jednostki (dotacja podmiotowa lub na cele inwestycyjne) i w sposób bezpośredni nie jest związana z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku wykonywania projektów naukowo-badawczych dla podmiotów krajowych lub zagranicznych (m.in. projektów celowych lub projektów zamawianych, w przypadku których jednostka nie jest koordynatorem), gdy strona zamawiająca jest jednocześnie odbiorcą, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie § 41f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwolnione zostały od podatku, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007r. usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005r korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe zwolnienie ma zastosowanie w odniesieniu do usług naukowo-badawczych świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19.09.2005r, bez uwzględniania ich zmian po tym dniu, pod warunkiem, że umowa o której mowa wyżej została zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006r. ( § 41f ust.2 pkt. 1 i 2 w/w rozporządzenia).

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj