Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-123/166/06/MC
z 1 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-123/166/06/MC
Data
2006.06.01



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
darowizna
dochody wolne od podatku
działalność statutowa
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
odsetki budżetowe
spółdzielnie mieszkaniowe
wpłata na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
zarządzanie nieruchomością
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Spółdzielnia w 2005 r. dokonała wpłat na PFRON, przekazała darowiznę na cele kultu religijnego i zapłaciła odsetki od należności budżetowych. Czy Spółdzielnia postąpiła prawidłowo nie opodatkowując podatkiem dochodowym powyższych wydatków?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 6 kwietnia 2006 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 11 kwietnia 2006 r.), uzupełnionej pismem z dnia 27 kwietnia 2006 r. (data wpływu do Urzędu w dniu 4 maja 2006 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność zarządzania zasobami mieszkaniowymi w zakresie eksploatacji, remontów, wynajmu lokali użytkowych, dzierżawy terenów, działalności inwestycyjnej (budowa lokali mieszkalnych i użytkowych) oraz działalność kulturalną dla członków i ich rodzin. Za 2005 rok działalność Spółdzielni zamknęła się nadwyżką bilansową przychodów nad kosztami w wysokości 484.491,95 złotych:

- przychody 29.990.635,94 zł

- koszty 29.506.143,99 zł.

W roku 2005 Spółdzielnia zatrudniała 84 osoby i tym samym zobowiązana była do wpłat na PFRON. Wpłaty w wysokości 54.003,10 zł zostały zaliczone do kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Ponadto w roku 2005 Spółdzielnia przekazała darowiznę w wysokości 9.500,00 zł na cele kultu religijnego i zapłaciła odsetki w wysokości 83,01 zł od należności budżetowych.

Zgodnie z art. 16 ust. 14, 21, 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na wyżej wymienione cele nie stanowią kosztów uzyskania przychodów przy ustalaniu dochodu do opodatkowania, co Spółdzielnia wzięła pod uwagę i wyliczyła nowy wynik podatkowy za rok 2005.

Zgodnie z postanowieniem art. 17 ust. 1 pkt 4f, 4h - 4j, 4ł - 4o, 4w, 6a, 6b, 7, 8, 14, 14b, 25, 29, 33 i 35 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółdzielnia dochód w kwocie 548.078,06 zł w rozliczeniu rocznym (CIT-8) wykazała jako dochód wolny od podatku i w całości przeznaczyła na cele statutowe bez opodatkowania wydatków w kwocie 63.586,11 zł podatkiem dochodowym od osób prawnych (Pismo Podsekretarza Stanu do Izb i Urzędów Skarbowych oraz Urzędów Kontroli Skarbowej Nr PB3-1P-8214-256/2002 z dnia 19 listopada 2002 r.).

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółdzielnia wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postąpiła prawidłowo nie opodatkowując podatkiem dochodowym wydatków w kwocie 63.586,11 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w piśmie z dnia 27 kwietnia 2006 r. z datą wpływu do Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w dniu 4 maja 2006 r.) Spółdzielnia prowadzi tylko działalność zgodnie ze swoim statutem. Spółdzielnia ponosi wydatki (koszty), które wiążą się bezpośrednio z wyżej wymienioną działalnością. W myśl przepisów o podatku dochodowym niektóre wydatki ponoszone przez Spółdzielnię przy realizacji swoich celów statutowych np. PFRON ujęte w księgach rachunkowych są nie uznane za koszty uzyskania przychodów i wpływają na zwiększenie podatku dochodowego. Z uwagi na fakt, że Spółdzielnia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 - 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych całe swoje dochody przeznacza na cele statutowe to również, zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia nie powinna płacić podatku dochodowego od wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wydatki te wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych i ewentualny dochód odpowiadający tym wydatkom, też byłby przeznaczony na cele statutowe.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za nieprawidłowe, informuje co następuje:

Przepisy prawne dotyczące spółdzielni mieszkaniowych zostały określone w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.). Ustawa ta stanowi, że celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków spółdzielni i ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni może być przede wszystkim budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, takich jak np. ustanowienia na rzecz członków spółdzielni lokatorskich lub spółdzielczych własnościowych praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu. Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Statut spółdzielni powinien określać, którą działalność spośród wymienionych w ust. 2 i 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych prowadzi spółdzielnia. Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w jej statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa powyżej.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop - zwalnia z opodatkowania dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i z innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele statutowe, z wyjątkiem z działalności gospodarczej.

Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4f, 4h - 4j, 4ł - 4w, 6a, 6b, 7, 8, 14, 14b, 25, 29, 33 i 35 zostały uchylone przez art. 1 pkt 13 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) zmieniającą ustawę z dniem 1 stycznia 2004 r., przy czym na podstawie art. 5 ust. 1, 2 i 5 w/w ustawy obowiązywać miały do końca 2004 r. Zgodnie natomiast z regulacjami przepisu art. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) zwolnienia, o których mowa powyżej w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe albo inne określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia nie opodatkowała podatkiem dochodowym od osób prawnych równowartości wydatków poniesionych na wpłaty na PFRON, darowizny dokonanej na cele kultu religijnego oraz odsetek od należności budżetowych.

Zwolnienie przewidziane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4f updop dotyczy dochodów spółdzielni mieszkaniowych uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi lub z innych źródeł przychodów. Warunkiem natomiast zwolnienia tych dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest ich przeznaczenie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych albo na inne cele statutowe (z wyjątkiem działalności gospodarczej).

Poniesione przez Podatnika wydatki, nie uznawane w myśl przepisów podatkowych za koszty uzyskania przychodów, wpływają na powstanie różnic pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte w księgach rachunkowych wydatki, nie uznane w myśl przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego. Nie podlega opodatkowaniu dochód powstały z tytułu nie uznania za koszty uzyskania przychodu, jeżeli wydatki te poniesione zostały na cele gospodarki zasobami mieszkaniowymi i inne cele statutowe. Jeżeli natomiast dochód nie został wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4f updop - to podlega on opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Spółdzielnia nie opodatkowała podatkiem dochodowym od osób prawnych równowartości wydatków przeznaczonych na wpłaty do PFRON, dokonanej darowizny i odsetek od należności budżetowych. Nie są to jednak wydatki określone w powołanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 4f updop. Wydatki te nie wiążą się bowiem bezpośrednio z realizacją celów statutowych Spółdzielni lub celów określonych w przepisach, stanowiących pozytywną przesłankę zwolnienia. Wpłaty na PFRON zasilają dochody tego funduszu, darowizny powiększają dochód obdarowanego, natomiast odsetki od należności budżetowych - dochód budżetu Państwa, a zatem nie są wydatkami poniesionymi na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Tym samym dochody odpowiadające równowartości tych wpłat nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Naczelnik tutejszego organu podatkowego zaznacza, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji pominął, jako niedotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego, wszelkie wyliczenia liczbowe.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj