Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-100/06/MP
z 30 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-100/06/MP
Data
2006.05.30



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
dostawa towarów
monety


Pytanie podatnika
Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż dostawa monet obiegowych (w tym monet 2 zł stopu Nordic Gold brązal miedzionikiel) emitowanych przez NBP, używanych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej jako prawny środek płatniczy, na rzecz osób trzecich, po cenie równej lub wyższej od ich wartości nominalnej nie jest obciążona podatkiem od towarów i usług, gdyż podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 14.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona nabywa w ramach prowadzonej działalności monety emitowane przez Narodowy Bank Polski (dalej:"NBP"). Oprócz monet kolekcjonerskich, których nabycie dokumentowane jest fakturą VAT wystawianą przez NBP, nabywa także monety obiegowe w drodze wymiany za gotówkę w kasach NBP na podstawie dowodu wymiany gotówkowej. Z tytułu wymiany NBP pobiera prowizję. Monety obiegowe Strona sprzedaje po cenie równej lub wyższej od ich wartości nominalnej.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż dostawa monet obiegowych (w tym monet 2 zł stopu Nordic Gold brązal miedzionikiel) emitowanych przez NBP, używanych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej jako prawny środek płatniczy, na rzecz osób trzecich, po cenie równej lub wyższej od ich wartości nominalnej nie jest obciążona podatkiem od towarów i usług, gdyż podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Strona wskazała m.in., że w § 1 pkt 2 Uchwały nr 1/2006 Zarządu NBP z dnia 13 stycznia 2006r. w sprawie zasad i warunków sprzedaży przez NBP monet, banknotów i numizmatyków przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz inne cele (M.P. Nr 4, poz. 68) wymienione zostały wartości kolekcjonerskie, pośród których nie znalazły się monety obiegowe o nominale 2 zł stopu Nordic Gold, co oznacza, że są to monety powszechnego obiegu i tym samym korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem przedmiotów kolekcjonerskich, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Jak z powyższego wynika, na podstawie przytoczonego przepisu zwolniona od podatku jest - co do zasady - dostawa walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy. Podstawowym a zarazem jedynym kryterium zwolnienia w/w towarów od podatku jest, aby były one prawnym środkiem płatniczym.

Z zakresu przedstawionego zwolnienia wyłączone jednak zostały banknoty i monety stanowiące przedmioty kolekcjonerskie. Przy tym zgodnie z cyt. przepisem za takie uważa się:

  1. monety ze złota, srebra lub innego metalu,
  2. banknoty,

-które nie są zwykle używane jako jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

A zatem monety i banknoty, które nawet są używane jako prawny środek płatniczy, nie podlegają omawianemu zwolnieniu, jeżeli stanowią przedmioty kolekcjonerskie w w/w znaczeniu.

Przy tym ustawa o podatku od towarów i usług nie określa bliżej, co należy rozumieć pod pojęciem "zwykle używany", jak i "wartość numizmatyczna". Dlatego też w celu wyjaśnienia tych pojęć należy dokonać ich wykładni językowej (słownikowej). Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN "zwykle" to "w przeważającej liczbie wypadków, prawie zawsze, najczęściej, przeważnie, zazwyczaj". Natomiast "numizmatyczny" to "dotyczący numizmatyki, numizmatów; "numizmaty" z kolei to "dawna moneta mająca wartość zabytkową", zaś "numizmatyka" to "nauka pomocnicza historii zajmująca się badaniem, opisem i systematyzowaniem monet o wartości zabytkowej (numizmatów)".

Za błędne uznać natomiast należy odwoływanie się na potrzeby art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług do definicji "przedmiotów kolekcjonerskich" zawartej w jej art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) - obowiązującej wyłącznie na potrzeby tego artykułu (vide art. 120 ust. 1 in initio), jak i "wartości kolekcjonerskich" określonych w przywołanej przez Stronę uchwale nr 1/2006 Zarządu NBP w zakresie przyznanych mu uprawnień.

Wskazać zatem należy, że o właściwej kwalifikacji monet jako monet kolekcjonerskich decyduje przede wszystkim fakt, czy są one emitowane w ograniczonych ilościach, głównie z przeznaczeniem dla numizmatyków i kolekcjonerów. Potwierdza to także fakt, iż Strona sprzedaje te monety po cenie wyższej od ich wartości nominalnej, co pozwala uznać, że w/w monet nie są zwykle używane jako środek płatniczy (np. z uwagi na emisję w niskich nakładach), i wobec tego są przedmiotem kolekcjonerskim, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że w przypadku sprzedaży towarów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7 in fine ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przedmiotów kolekcjonerskich, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy obowiązuje 22% stawka podatku.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj