Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-27/06/MŻ
z 13 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-27/06/MŻ
Data
2006.04.13



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
opodatkowanie
usługi
usługi naukowo-badawcze
zakres


Pytanie podatnika
Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż:
1) dotacje na działalność statutową, a także wszelkie inne dotacje, subwencje i dopłaty finansujące lub dofinansujące działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac badawczo – rozwojowych, w tym również na cele inwestycyjne przekazywane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Polską Akademię Nauk i inne podmioty publiczne,
2) zagraniczne środki finansowe nie podlegające zwrotowi i przekazywane na realizację programów Unii Europejskiej, innych międzynarodowych programów badawczych oraz projektów badawczych finansowanych z funduszy strukturalnych,
3) inne dotacje otrzymywane przez instytut na realizację badań naukowych lub prac rozwojowych finansowanych przez osoby prawne lub fizyczne nie będące podmiotami wymienionymi w pkt. 1 i 2. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, że:
a) w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – nie występuje konkretny świadczeniobiorca,
b) dysponent środków budżetowych nie jest odbiorcą jakiejkolwiek usługi; strona nie sprzedaje prac naukowo – badawczych Ministerstwu Edukacji i Nauki, Polskiej Akademii Nauk czy innemu podmiotowi będącemu płatnikiem dotacji,
c) szczegółowe rozliczenie środków dotacji następuje według wymogów dysponenta tych środków, które na warunkach decyzji lub umowy przekazane zostały na realizację badań.
Natomiast w przypadku sprzedaży przez Stronę usług nauko – badawczych na rzecz krajowych i zagranicznych podmiotów powinna być wystawiona faktura VAT z uwzględnieniem podatku od towarów i usług. Zakupy związane z tą sprzedażą należy zdaniem Strony rozliczać na zasadach ogólnych.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 12.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności Strona wykonuje:

1) badania podstawowe, czyli prace teoretyczne i doświadczalne mające na celu zdobycie nowej wiedzy,

2) prace stosowane, czyli prace naukowe ukierunkowane na konkretne zastosowania praktyczne,

3) prace rozwojowe ukierunkowane przede wszystkim na wyprodukowanie nowych wyrobów, zastosowanie nowych procesów technologicznych.

W/w czynności klasyfikuje jako „usługi naukowo - badawcze” zaliczane do grupowania PKWiU 73 .

Powyższe zadania Strona realizuje poprzez:

- działalność statutową, tj. bieżącą działalność,

krajowe wieloletnie projekty badawcze (granty) własne, zamawiane, promotorskie,

- zagraniczne wieloletnie projekty badawcze w ramach Projektów Ramowych Unii Europejskiej,

- zagraniczne zlecenia i umowy na wykonanie usług naukowo – badawczych zawieranych bezpośrednio pomiędzy instytutem a podmiotem zagranicznym,

- działalność inwestycyjną służącą potrzebom nauki (w tym: zakupy aparatury naukowo-badawczej).

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie, iż:

1) dotacje na działalność statutową, a także wszelkie inne dotacje, subwencje i dopłaty finansujące lub dofinansujące działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac badawczo – rozwojowych, w tym również na cele inwestycyjne przekazywane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Polską Akademię Nauk i inne podmioty publiczne,

2) zagraniczne środki finansowe nie podlegające zwrotowi i przekazywane na realizację programów Unii Europejskiej, innych międzynarodowych programów badawczych oraz projektów badawczych finansowanych z funduszy strukturalnych,

3) inne dotacje otrzymywane przez instytut na realizację badań naukowych lub prac rozwojowych finansowanych przez osoby prawne lub fizyczne nie będące podmiotami wymienionymi w pkt. 1 i 2.

- nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, że:

    a) w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - nie występuje konkretny świadczeniobiorca,
    b) dysponent środków budżetowych nie jest odbiorcą jakiejkolwiek usługi; strona nie sprzedaje prac naukowo – badawczych Ministerstwu Edukacji i Nauki, Polskiej Akademii Nauk czy innemu podmiotowi będącemu płatnikiem dotacji,
    c) szczegółowe rozliczenie środków dotacji następuje według wymogów dysponenta tych środków, które na warunkach decyzji lub umowy przekazane zostały na realizację badań.

Natomiast w przypadku sprzedaży przez Stronę usług nauko – badawczych na rzecz krajowych i zagranicznych podmiotów powinna być wystawiona faktura VAT z uwzględnieniem podatku od towarów i usług. Zakupy związane z tą sprzedażą należy zdaniem Strony rozliczać na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym wyżej mowa, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle przytoczonej definicji, aby na gruncie podatku od towarów i usług można było mówić o świadczeniu usługi, konieczne jest, by poza samym świadczeniem istniał również jego odbiorca (świadczeniobiorca); jedynie bowiem usługi świadczone na rzecz innego podmiotu (podmiotów) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku zatem usług (czynności) o charakterze naukowo – badawczym wykonanych, jak w opisanym we wniosku stanie faktycznym, „na potrzeby własne” w ramach działalności statutowej, czy wieloletnich projektów badawczych – krajowych lub zagranicznych, finansowanych ze środków publicznych (krajowych lub zagranicznych) bądź prywatnych (darowizny od osób fizycznych i osób prawnych), gdy nie występuje bezpośredni beneficjent tych usług (czynności), któremu przekazywane są ich efekty i odnoszący z tego tytułu wymierne korzyści, nie dochodzi do świadczenia usług w w/w rozumieniu przez Stronę, a co za tym idzie nie występują u niej czynności podlegające opodatkowaniu.

Jeśli więc z zawartych przez Stronę umów dotyczących prac naukowo-badawczych wynika, że nie jest - w wyniku ich realizacji - dokonywane przez Stronę żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W sytuacji natomiast gdy odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac nauko – badawczych jest zamawiający lub wskazany przez niego inny podmiot (podmioty), wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy. Bez wątpienia tak będzie m.in. w opisanym przez Stronę przypadku realizacji przez Nią zleceń podmiotów krajowych i zagranicznych na wykonanie usług naukowo – badawczych. W ich przypadku Strona jest obowiązana, o ile nie korzystają one ze zwolnienia na podstawie § 41f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) albo też Strona nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do naliczenia podatku należnego, tj. według obowiązującej od 1.01.2006 r. dla usług naukowo – badawczych stawki podatku w wysokości 22%, oraz udokumentowania fakturą VAT stosownie do art. 106 ust. 1 i następne w/w ustawy.

Jednocześnie na podstawie art. 86 ust. 1 i następne ustawy o podatku od towarów i usług Stronie przysługiwać będzie co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych ze świadczeniem tychże usług. Zgodnie z wymienionym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, oraz art. 124.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego wynika, iż w sytuacji, gdy Strona – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie (dopłatę) do ceny towaru lub usługi we wskazanym wyżej rozumieniu, stanowi ono obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Dofinansowanie, aby podlegało opodatkowaniu, musi być jednak bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usługi. Jeśli więc w/w dotacje dotyczą prac naukowo – badawczych nie stanowiących świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie powiększają one podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy – Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj