Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US. I. PB/423-9/05
z 20 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US. I. PB/423-9/05
Data
2006.04.20


Referencje


Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
logo
odzież ochronna
reklama
reprezentacja
związek z przychodem


Pytanie podatnika
Czy wydatek podatnika poniesiony na zakup odzieży roboczej (kombinezon roboczy i podkoszulek), na której widnieje znak towarowy sprzedawanych przez niego towarów, przekazanej następnie w dużej ilości (np. 300 szt. i więcej) klientowi będącemu znacznym nabywcą jego towarów należy ująć jako koszty reprezentacji nielimitowanej?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po ponownym rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.07.2005 r. (bez znaku), złożonego w dniu 15.07.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 5.08.2005 r. (bez znaku) oraz pismem z dnia 29.03.2006 r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie: czy wydatek podatnika poniesiony na zakup odzieży roboczej (kombinezon roboczy i podkoszulek), na której istnieje znak towarowy sprzedawanych przez Niego towarów, przekazanej następnie w dużej ilości (np. 300 szt. i więcej) klientowi będącemu znacznym nabywcą jego towarów należy ująć jako koszty reprezentacji nielimitowanej, działając na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za nieprawidłowe.

W dniu 15.07.2005 r. "G." sp. z o.o. złożył w Drugim Urzędzie Skarbowym w Rzeszowie wniosek opatrzony datą 12.07.2005 r. (bez znaku) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym. (...). W odpowiedzi Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w postanowieniu z dnia 10.10.2005 r., znak: II US.I.PB/423-9/05, udzielił Wnioskodawcy interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. Postanowienie to zostało uchylone decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 28.02.2006 r., znak: IS.I/2-4231/3/05. W uzasadnieniu tej decyzji organ II instancji zwrócił uwagę na wątpliwości dotyczące stanu faktycznego przedstawionego przez spółkę. Mianowicie - czyje logo znajduje się na wydawanych pośrednikom kompletach odzieży roboczej.

Wobec takiego stanu rzeczy Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w postanowieniu z dnia 24.03.2006 r., znak: II US.I.PB/423-9/05, wezwał podatnika do uzupełnienia wspomnianego na wstępie wniosku. Jednostka uczyniła to poprzez złożenie w dniu 31.03.2006 r. pisma z dnia 29.03.2006 r. (bez znaku). Z treści wymienionych pism wyłania się następujący stan faktyczny:

Spółka handluje materiałami budowlanymi produkcji G. Sprzedaż tych towarów następuje m.in. w ramach zawieranych umów o współpracy. Zgodnie z treścią takiej umowy kontrahent (pośrednik) zobowiązuje się do prowadzenia sprzedaży materiałów budowlanych u niej nabytych. W ramach tej umowy pośrednik zobowiązany jest do promowania w swojej sieci sprzedaży produktów G., w szczególności poprzez: cyt. "tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, promowanie marki, fachowe doradztwo, oraz dystrybucję materiałów reklamowych i informacyjnych G.". Stosownie do postanowień tej umowy pośrednik zobowiązany jest także do odebrania od spółki materiałów reklamowych oraz innych przedmiotów z logo Firmy oraz używać ich w sposób widoczny w trakcie odsprzedaży materiałów budowlanych. Przedmioty te pośrednik może przekazywać swoim klientom. Jak wynika z treści pisma jednostki, pośrednicy w ramach powyżej scharakteryzowanej umowy o współpracy otrzymują od spółki w dużej ilości (np. 300 sztuk i więcej) komplety odzieży roboczej (kombinezon roboczy i podkoszulek). Na odzieży tej widnieje cyt. za spółką: "znak towarowy sprzedawanych przez naszą firmę towarów, tj. emblemat w kształcie żółwia oraz napis "chemia budowlana g.", z czego słowo "g." jest również znakiem towarowym". W takim stanie faktycznym zrodziła się u podatnika wątpliwość czy koszty nabycia wydanych ubrań należy zakwalifikować jako koszty reprezentacji nielimitowanej. Zdaniem spółki takie stanowisko jest prawidłowe.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stanowiska tego jednak nie podziela:

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera w swej treści definicji reprezentacji. Określa jedynie w art. 16 ust. 1 pkt 28 zasady ustalania wysokości wydatków poniesionych na ten cel, które podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji należy posłużyć się słownikiem języka polskiego. I tak, zgodnie z definicją tego słowa zawartą w "Nowym słowniku języka polskiego" (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) "reprezentacyjny" oznacza m.in.: okazały, wytworny, świadczący o czyimś bogactwie lub wysokiej pozycji społecznej. Reprezentacja jest więc pojęciem wartościującym. Ma na celu stworzenie najkorzystniejszego wizerunku firmy poprzez jej logo, odpowiedni sposób podejmowania kontrahentów, przekazywanie im prezentów, czy upominków. Ma też na celu stworzenie jak najlepszej atmosfery ułatwiającej zawarcie kontraktu. Są to więc czynności niejako poprzedzające dokonanie operacji gospodarczej. W omawianym natomiast przypadku z taką sytuacją nie mamy do czynienia. Przekazanie ubrań roboczych kontrahentowi wiąże się bezpośrednio z nabyciem przez niego towarów, a jego odebranie jest - jak wynika z treści umowy - obowiązkiem pośrednika. Z tych przyczyn czynność ta nie będzie miała charakteru reprezentacyjnego. Nie będzie miała ona również charakteru reklamy. Pojęcia tego nie definiuje ww. ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, stąd i w tym przypadku istnieje konieczność posłużenia się jego znaczeniem określonym w powyżej powołanym "Nowym słowniku języka polskiego". Otóż według tego słownika reklama to cyt.: "rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu". Tak więc reklama powinna zawierać elementy wartościujące. W omawianej sprawie mamy do czynienia jedynie z informacją handlową, jaką jest znak towarowy i napis chemia budowlana istniejące na wydawanych kompletach odzieży roboczej.

Zakwestionowanie powyżej omówionego wydatku jako poniesionego w celach reprezentacji bądź reklamy nie oznacza pozbawienia podatnika możliwości zaliczenia tego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z treścią art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. W omawianym stanie faktycznym relacja taka występuje. Niewątpliwie bowiem uatrakcyjnienie sprzedaży wpływa na jej wielkość.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj