Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej
U.S./1416/PP/443-2/2006
z 5 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S./1416/PP/443-2/2006
Data
2006.06.05
Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowi Mazowieckiej
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków
Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
dowody wewnętrzne
marża
opakowania zwrotne
paleta
towar używany
Pytanie podatnika
Czy Podatnik ma prawo zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (marża) zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług do sprzedaży palet drewnianych używanych EURO, palet drewnianych używanych przemysłowych i nadstawek drewnianych używanych nabywanych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT?
Stan faktyczny i stanowisko Podatnika: W ocenie Podatnika ma on prawo do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (marży) przy sprzedaży w/w palet, ponieważ:
Od 1 maja 2004 roku Podatnik do całości obrotu stosuje ogólne zasady opodatkowania, czyli stawkę 22%. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Odpłatna dostawa palet podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów - wg stawki podatku 22%. Przez towary używane w myśl art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy rozumie się towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.Jednocześnie art. 120 w/w ustawy o podatku od towarów i usług zawiera szczególne procedury w zakresie dostaw towarów używanych.Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00). W myśl art. 120 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku. Zgodnie z ust. 10 tego artykułu szczególna procedura opodatkowania marży może mieć zastosowanie w przypadku dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:
Tak więc w przypadku sprzedaży w/w używanych palet zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Podatnik ma prawo stosować szczególną procedurę w zakresie dostawy towarów używanych, która została uregulowana w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto tut. Organ zauważa, że jedynym sposobem udokumentowania skupu palet od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zawarcie umowy sprzedaży zawierającej: numer umowy, określenie stron umowy (imię, nazwisko, adres), datę podpisania oraz datę sprzedaż (czyli zakupu), jeżeli jest inna, niż data podpisania umowy, określenie przedmiotu umowy z podaniem ilości i jednostki miary (ile sztuk palet), podpisy stron. Ponadto niezbędne będzie pokwitowanie odbioru pieniędzy (np.KW). Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam uznać przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika za prawidłowe. P O U C Z E N I E Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.