Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej
U.S./1416/PP/443-2/2006
z 5 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S./1416/PP/443-2/2006
Data
2006.06.05



Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowi Mazowieckiej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
dowody wewnętrzne
marża
opakowania zwrotne
paleta
towar używany


Pytanie podatnika
Czy Podatnik ma prawo zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (marża) zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług do sprzedaży palet drewnianych używanych EURO, palet drewnianych używanych przemysłowych i nadstawek drewnianych używanych nabywanych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT?


Stan faktyczny i stanowisko Podatnika:
Podatnik prowadzi m.in. działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży palet drewnianych używanych EURO, palet drewnianych używanych przemysłowych i nadstawek drewnianych używanych nabywanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Skup palet od osób fizycznych udokumentowany jest dowodami wewnętrznymi i dowodami kasa wypłaci. Podatnik skupione palety po przeglądzie i drobnych naprawach sprzedaje różnym kontrahentom w kraju i za granicą.

W ocenie Podatnika ma on prawo do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (marży) przy sprzedaży w/w palet, ponieważ:

  • spełnia przesłanki zawarte w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług - "przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne",
  • spełnia również przesłanki z art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług - gdyż palety są nabywane od osób fizycznych niemających osobowości prawnej, niebędących podatnikiem, o którym mowa w art. 15 w/w ustawy i od podatników, u których dostawa jest opodatkowana podatkiem zgodnie z art. 120 ust. 4. w/w ustawy.

Od 1 maja 2004 roku Podatnik do całości obrotu stosuje ogólne zasady opodatkowania, czyli stawkę 22%.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie złożenia wniosku, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści wniosku stanu faktycznego informuje co następuje:
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Odpłatna dostawa palet podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów - wg stawki podatku 22%.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługuje dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane w myśl art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy rozumie się towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.Jednocześnie art. 120 w/w ustawy o podatku od towarów i usług zawiera szczególne procedury w zakresie dostaw towarów używanych.Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

W myśl art. 120 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

Zgodnie z ust. 10 tego artykułu szczególna procedura opodatkowania marży może mieć zastosowanie w przypadku dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Tak więc w przypadku sprzedaży w/w używanych palet zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Podatnik ma prawo stosować szczególną procedurę w zakresie dostawy towarów używanych, która została uregulowana w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ zauważa, że jedynym sposobem udokumentowania skupu palet od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zawarcie umowy sprzedaży zawierającej: numer umowy, określenie stron umowy (imię, nazwisko, adres), datę podpisania oraz datę sprzedaż (czyli zakupu), jeżeli jest inna, niż data podpisania umowy, określenie przedmiotu umowy z podaniem ilości i jednostki miary (ile sztuk palet), podpisy stron. Ponadto niezbędne będzie pokwitowanie odbioru pieniędzy (np.KW). Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam uznać przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika za prawidłowe.

P O U C Z E N I E

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej - na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj