Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-135/145/06/MC
z 9 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-135/145/06/MC
Data
2006.05.09



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
adres
cel wydatku
handel detaliczny
koszty funkcjonowania
koszty uzyskania przychodów
logo
opakowania
przekazanie nieodpłatne
reklama
reklama publiczna
sprzedaż
wydatek
zakup
związek przyczynowo-skutkowy


Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup opakowań z logo firmy i adresami sklepów, wydawanych nieodpłatnie klientom zakupującym towar w celu zapakowania go, są kosztami podatkowymi zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy kosztami reklamy niepublicznej zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28? Spółka prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży detalicznej.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 27 lutego 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 7 marca 2006 r.), uzupełnionego w dniu 20 kwietnia 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 21 kwietnia 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie działalności handlowej polegającej na sprzedaży detalicznej odzieży przeznaczonej dla kobiet w okresie ciąży i macierzyństwa, odzieży przeznaczonej dla dzieci i młodzieży. Firma zajmuje się także sprzedażą detaliczną obuwia i artykułów pasmanteryjnych, akcesoriów do opieki nad dziećmi, oraz artykułów służących do pielęgnacji, opieki oraz przewozu dzieci. Firma dokonuje zakupu opakowań z wydrukowanym logo firmy oraz adresami sklepów. Opakowania te wydawane są nieodpłatnie klientom zakupującym towar w celu zapakowania go po zrobieniu zakupów.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wydatki poniesione na zakup opakowań z wydrukowanym logo firmy mogą być kwalifikowane do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też zalicza się je do kosztów reklamy niepublicznej, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na zakup toreb reklamowych wykazują związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością oraz z osiągniętymi przychodami, mogą zatem być kwalifikowane do kosztów podatkowych wprost na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi we wniosku okolicznościami stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu podatkowego. Jak wynika z powyższego przepisu kosztem uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, służące uzyskiwaniu przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Przy czym koszty, których nie można bezpośrednio lub pośrednio powiązać z uzyskanym przychodem lub są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia. Takimi wydatkami są często między innymi wydatki poniesione przez podatników na cele reklamy i reprezentacji. Są to bowiem wydatki, których wprawdzie nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami uzyskiwanymi przez podatników, ale niewątpliwie służą one uzyskiwaniu przychodów.

Jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca postanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z powyższego przepisu wynika, że nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Kosztami takimi są w pełnej wysokości jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów jedynie wówczas, gdy nie przekraczają 0,25% przychodów.

W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji reklamy, w związku z tym należy przyjąć wykładnię językową pojęcia "reklama", zgodnie z którą według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego wyd. PWN za reklamę rozumieć można "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś". Reklama polega na przedstawianiu towarów, nakłanianiu do nabycia towarów w sposób bezpośredni.

Reklama publiczna ma miejsce wówczas, gdy jest powszechna, ogólna oraz przeprowadza się ją w miejscach dostępnych dla wszystkich, oficjalnie i jawnie. Zaliczenie danego wydatku do kosztów reklamy publicznej lub niepublicznej zależy zawsze od jej odbiorcy, adresata.

Wobec tego do wydatków limitowanych należy zaliczyć te, które z założenia są kierowane tylko i wyłącznie do konkretnego adresata.

Z kolei reklama firmy (produktu) adresowana do nieograniczonego anonimowego kręgu potencjalnych odbiorców jest reklamą prowadzoną publicznie.

Wydatki poniesione na zakup opakowań z logo oraz adresami sklepów firmy, dołączane nieodpłatnie do sprzedawanych przez Spółkę towarów mieszczą się, zdaniem tutejszego Organu podatkowego, w pojęciu reklamy publicznej. Opakowania te spełniają dwie zasadnicze funkcje: pierwsza z nich to wypełnienie obowiązków wobec klientów sklepu - opakowanie towaru, druga natomiast to funkcja reklamowa. Naniesiony na opakowanie nadruk sprawia, że zakupiony towar staje się nośnikiem reklamy Firmy (utrwala wizerunek, nazwę oraz logo Firmy). Reklama ta jest kierowana do anonimowego kręgu potencjalnych konsumentów, zatem wydatki związane z zakupem opakowań Podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Pytanie Spółki dotyczyło zasadniczo możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów związanych z zakupem "firmowych reklamówek" - w pełnej poniesionej wysokości. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zgadza się z takim stanowiskiem - chociaż z innych powodów niż argumentuje Podatnik - tzn. jako koszty reklamy prowadzonej w sposób publiczny - poprzez umieszczenie nazwy Spółki i adresów sklepów znajdujących się na terenie całego kraju.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, że interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj