Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łukowie
PP-443/38/105/2006
z 24 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/38/105/2006
Data
2006.07.24



Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku


Słowa kluczowe
podatnik czynny
podatnik podatku od towarów i usług
składanie deklaracji


Pytanie podatnika
Czy deklaracje VAT-7 powinny być składane odrębnie dla Miasta i odrębnie dla Urzędu Miasta w przypadku prowadzenia jednej ewidencji księgowej?


Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Nr Fr/3327/2/06 z dnia 20.06.2006 r. (data wpływu do US Łuków 28.06.2006 r.) Urzędu Miasta, Miasto X jako samorządowa osoba prawna realizuje za pośrednictwem Urzędu Miasta zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Urząd Miasta wykonuje m.in. następujące czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług: dzierżawa gruntów, świadczy usługi w zakresie wieczystego użytkowania gruntów, sprzedaż działek, najem, usługi reklamowe. Miasto X jako jednostka samorządu terytorialnego oddaje nieruchomości w użytkowanie wieczyste oraz wydzierżawia nieruchomości Skarbu Państwa.

W związku z powyższym Strona sformowała zapytanie czy deklaracje VAT-7 powinny być składane odrębnie dla Miasta i odrębnie dla Urzędu Miasta w przypadku prowadzenia jednej ewidencji księgowej.Zajmując swe stanowisko Strona poinformowała, iż powinno być składane jedno rozliczenie deklaracyjne dla celów podatku od towarów i usług przez Urząd Miasta.

Zgodnie z art. 2 ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego granice (art. 4 ust. 1 pkt. 2).

Podatnikami w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zgodnie z art. 2 ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) do podmiotów objętych powszechnym obowiązkiem ewidencyjnym zalicza się wyłącznie: osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami. W związku z powyższym w przypadku wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu bezpośrednio przez samą gminę, jako osobę prawną, jest ona obowiązana do uzyskania numeru NIP. Zatem gmina, gdy wystąpi do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) poprzez złożenie zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 oraz złoży zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R otrzyma decyzję o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP-4, a także potwierdzenie zarejestrowania gminy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług VAT-5. Podatnicy, płatnicy podatków i płatnicy składek ubezpieczeniowych mają obowiązek podawania numeru NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne (art. 11 w/w ustawy). Stosownie zaś do art. 12 ust. 1, podatnik nie może korzystać z obcego numeru NIP, a nadany podatnikowi NIP nie przechodzi nawet na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy,
2. przekształcenia spółki cywilnej w inną spółkę handlową.

Zatem na podstawie wspomnianych wyżej przepisów w zakresie podatku od towarów i usług podatnikiem jest gmina (miasto), natomiast zgłoszenia rejestracyjnego dla celów opodatkowania podatkiem VAT oraz zgłoszenia identyfikacyjnego NIP dokonuje w jej imieniu urząd gminy.

Podobnie do problemu czy gmina czy też urząd gminy winien być podatnikiem podatku od towarów i usług wypowiada się orzecznictwo sądowe. I tak w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 listopada 1999 r., sygn. akt I SA/Wr 1697/99 (publ. ONSA 2001/2/68) stwierdzono, iż "gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w zakresie, w jakim realizuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności określone w art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (obecnie art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług), w szczególności w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (obecnie art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług)". Z kolei w myśl przepisu art. 15 ust. 6 powołanej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami statusu podatnika nie można przyznać zarówno poszczególnym organom gminy, np.: burmistrzowi, urzędowi obsługującemu ten organ (urzędowi gminy, miasta), gdyż realizują one zadania gminy jako osoby prawnej. Gmina i urząd gminy powinny więc stosować jednakowe oznaczenie NIP, przy czym to gmina powinna być zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinna być składana jedna deklaracja rozliczeniowa przez gminę (miasto).

Powyższe oznacza, iż uznaję za nieprawidłowe stanowisko Strony zawarte we wniosku, iż powinno być składane jedno rozliczenie deklaracyjne dla celów podatku od towarów i usług przez Urząd Miasta.

Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności interpretacji. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj