Interpretacja Urzędu Skarbowego w Końskich
PD 415/13/2006
z 3 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD 415/13/2006
Data
2006.08.03
Autor
Urząd Skarbowy w Końskich
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
fundusz unijny
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych część wynagrodzenia finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Końskich działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08 maja 2006 roku uzupełnionego w dniu 03 lipca 2006 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. Wnioskiem z dnia 08.05.2006 roku uzupełnionym dnia 03.07.2006 roku podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych części wynagrodzenia finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W związku z wejściem w dniu 01.05.2004 roku Rzeczypospolitej Polskiej do struktur Unii Europejskiej został w Polsce uruchomiony Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 jako jeden z programów operacyjnych, w ramach których wdrażane są Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej w Polsce. Program ten został przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 roku w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 -2006 (Dz. U. z 2004 roku Nr 166, poz. 1745). Instytucją Zarządzającą Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (zgodnie z art. 34 Rozporządzenia Rady Nr 1260/1999 oraz Rozporządzeniem Komisji Europejskiej Nr 438/2001). Ponadto w każdym z 16 województw pod nadzorem Instytucji Zarządzającej działają Instytucje Pośredniczące w zarządzaniu programem - Urzędy Wojewódzkie, a także Urzędy Marszałkowskie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że rolę jednostki pośredniczącej we wdrażaniu ZPORR 2004-2006 w województwie świętokrzyskim pełni Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, którego podatnik jest pracownikiem. Do głównych zadań Instytucji Pośredniczącej należy: zawieranie umów z beneficjentami Programu, monitoring postępów realizacji projektów oraz wdrażania Programu, weryfikacja i potwierdzanie wydatków przedstawianych przez beneficjentów Programu w celu refundacji za środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Europejskiego Funduszu Społecznego, kontrola prawidłowości realizowanych projektów oraz działania informacyjne i promocyjne dotyczące projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. W celu zapewnienia środków potrzebnych do sfinansowania sprzętu i etatów pracowników bezpośrednio realizujących zadania związane z zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem i kontrolą Programów w ramach ZPORR środki na te cele przewidziano w ramach Działania 4.1 Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki nielimitowane. W związku z realizacją przez podatnika obowiązków służbowych związanych wyłącznie z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 wynagrodzenie podatnika w 75% finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w 25% z budżetu państwa. Jako pracownik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego podatnik wykonuje czynności w ramach stosunku pracy polegające m.in. na: Zdaniem podatnika część dochodów finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego spełnia przesłanki zwolnienia przedmiotowego wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy dochody otrzymane przez podatnika są zwolnione z opodatkowania jeżeli: Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i lit. b, tj.: środki finansowe muszą pochodzić od rządów obcych państw, instytucji finansowych itp. a podatnik otrzymujący te dochody musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Oznacza to, że dochody osób fizycznych realizujących w praktyce konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej wyżej ustawy, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Stwierdzenie czy wynagrodzenia zaangażowanych do realizacji projektu pracowników mogą być wyłączone z opodatkowania, wymaga dodatkowo ustalenia czy zatrudnione osoby wykonują czynności bezpośrednio realizujące cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy. Należy odróżnić prace o charakterze merytorycznym od czynności o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym czyli związane bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Natomiast zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących pracę o charakterze pomocniczym czy organizacyjnym, które pomimo tego, że są niezbędne w procesie realizacji projektu to same w sobie nie stanowią celu programu. Czynności wykonywane przez podatnika w ramach stosunku pracy polegają m. in. na prowadzeniu spraw związanych z naborem projektów, weryfikacją wniosków, współpracą z departamentami merytorycznymi w zakresie prowadzenia bazy potencjalnych projektów, udziale w szkoleniach organizowanych w ramach pomocy technicznej, archiwizacji dokumentów dotyczących realizowanych projektów. Należy zauważyć, iż wykonywane przez podatnika czynności nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu. Czynności te mają na celu wdrożenie i zapewnienie prawidłowej realizacji programu, jednakże do realizacji celu samego programu przyczyniają się jedynie w sposób pośredni. Zatem pomimo, iż są niezbędne w procesie realizacji programu, nie mają charakteru czynności bezpośrednio służących realizacji celu głównego. W związku z powyższym wynagrodzenie za czynności nie służące bezpośrednio realizacji celu programu, niezależnie od źródeł finansowania tego wynagrodzenia, nie spełnia warunku o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta z przewidzianego w powołanym przepisie zwolnienia przedmiotowego. W konsekwencji wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i podatnik nie może ubiegać się o zwrot zaliczek w podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych przez płatnika w 2005 roku z tytułu wypłaconych wynagrodzeń, o których mowa we wniosku. Jednocześnie może mieć miejsce sytuacja, gdy w ramach powierzonych do wykonania obowiązków osoba fizyczna wykonuje zarówno czynności o charakterze merytorycznym jak i inne, nie mające takiego charakteru. Wówczas zasadnym jest wyodrębnienie wynagrodzenia za pracę merytoryczną w ramach projektu (np. w oparciu o karty czasu pracy, ze szczególnym rozliczeniem wykonywanych prac na rzecz projektu, zaakceptowane przez przełożonego) oraz wynagrodzenia za pozostałe czynności. Tym samym fakt pracy przy przedmiotowym projekcie nie przesądza, iż wynagrodzenia wszystkich osób przy nim zatrudnionych wykonujących określone prace korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Końskich uznaje, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 08.05.2006 roku nie jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.