Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PDA/423-3/KD/06
z 29 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDA/423-3/KD/06
Data
2006.06.29



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
gmina
limit
obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej
podmioty powiązane
powiązania
przekroczenie
spółka wodna
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
wartość transakcji


Pytanie podatnika
czy Spółka z o.o. jest podmiotem powiązanym z Gminą w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie, czy ma obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej transakcji z Gminą zgodnie z art. 9a ust. 1 w/w ustawy?


P O S T A N O W I E N I E


Działając na podstawie art. 216 oraz art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 06 kwietnia 2006r. L.dz. 587/2006 uzupełnione pismem z dnia 22 maja 2006r. L.dz. 757/06 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie dotyczącej:
Podmiotów powiązanych podatkowo w szczególności obowiązku sporządzania dokumentacji o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


1. Przedmiot interpretacji.
Pismem z 06 kwietnia 2006r. L.dz. 587/2006 (data wpływu do Urzędu 07.04.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2006r. L.dz. 757/06 Jednostka zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie dotyczącej:
- czy Spółka z o.o. jest podmiotem powiązanym z Gminą w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie, czy ma obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej transakcji z Gminą zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy?
Pismem Nr PDA/423-3/W/KD/06 z dnia 18.05.2006r., tutejszy organ podatkowy wezwał Jednostkę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, a więc:
złożenia oświadczenia, czy w danej sprawie nie wszczęto postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub skarbowej albo postępowania przed sądem administracyjnym.

Jednostka pismem z dnia 22.05.2006r. L.dz. 757/06 poinformowała, że odnośnie spraw przedstawionych we wniosku o interpretację oraz w innych sprawach w tamtejszym przedsiębiorstwie nie toczy się postępowanie podatkowe, postępowanie przed sądem administracyjnym oraz nie jest prowadzona żadna kontrola podatkowa.
Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 , poz. 60 ze zmian.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

2. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę.
Przedsiębiorstwo jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której kapitał zakładowy wynosi 1 694 000,00zł i dzieli się na 2120 udziałów po 700,00zł każdy. Wszystkie udziały (100%) są własnością Gminy.
W 2005r. Spółka z o.o. i Gmina przeprowadziły między sobą następujące transakcje:

  1. Gmina zapłaciła na rzecz Przedsiębiorstwa:
    - 79 992,00zł tytułem opłaty za eksploatację i utrzymanie kolektora ściekowego
    - 107 237,49zł tytułem przeprowadzonych remontów
    - 10 681,09zł tytułem za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki
    Razem 197 910,58zł
  2. Spółka z o.o. zapłaciła na rzecz Gminy:
    - 339 034,22zł tytułem czynszu dzierżawnego za dzierżawę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej (umowy między stronami z dnia 30.03.2003r i 30.06.2005r.)
    - 1 853,40zł tytułem czynszu za najem lokali użytkowych (umowa z dnia 15.10.2003r.)
    Razem 340 887,62zł

Jednocześnie Spółka z o.o. poinformowała, że Burmistrz Gminy jako organ spółki-Zgromadzenie Wspólników zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych i Umową Spółki między innymi powołuje Radę Nadzorczą, a ta ostatnia powołuje zarząd firmy.

Podstawowymi produktami firmy są dostawa wody i odprowadzanie ścieków. Ceny za dostawę wody i odbiór ścieków są zatwierdzane na podstawie przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków przez organ Gminy - Radę Miejską.

3. Stanowisko Wnioskodawcy.
Spółka z o.o. w nie jest podmiotem powiązanym z Gminą w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym nie ma obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej określonej w art. 9a ust. 1 ustawy.
Gmina pomimo tego, że formalnie spełnia warunki określone w art. 11 ust.4 nie może być traktowana jako podmiot gospodarczy. Znaczna część elementów wskazujących na powiązanie wynika z innych przepisów regulujących sprawy samorządu gminnego oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę.
Zatem powiązania te mają charakter przymusowy.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę z o.o. i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia jak niżej.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2004r. Nr 54, poz. 654 ze zmian.) jeżeli:

  1. podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zwany dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym o podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów
    - i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.


Przepis art. 11 ust.4 stanowi, że przepisy ustępu 1-3a stosuje się odpowiednio gdy:

  1. podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 5a posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu, o którym mowa w ust.1 i 4 oznacza sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 5%.

Mają na uwadze:
- wyżej zacytowane przepisy art. 11 ust. 1-4 ustawy o podatku dochodowym od sób prawnych,
- przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny tj. Gmina posiada 100% udziałów w kapitale Spółki z o.o. a między tymi podmiotami dochodzi do transakcji
tutejszy organ uznaje podmioty wskazane we wniosku za powiązane

W myśl przepisów art. 9a ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1-4-lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwa konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji.

Zgodnie z art. 9a ust.2 obowiązek o którym mowa w ust. 1, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

  1. 100 000 euro- jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art.16 ust.7
  2. 30 000 euro- w przypadku świadczenia usług sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo
  3. 50 000 euro - w pozostałych przypadkach.

W przedstawionym stanie faktycznym przesłanką obowiązku dokumentacyjnego jest wartość transakcji lub grupy transakcji realizowanych z podmiotem powiązanym w momencie gdy nastąpi przekroczenie w roku podatkowym ww. poziomu.

W oparciu o dane podane we wniosku ustalono, że łączna kwota dokonanych transakcji w 2005r. pomiędzy wymienionymi podmiotami wynosiła 538 798,20zł w tym Spółka z o.o. zapłaciło na rzecz Gminy 340 887,62zł tytułem czynszu dzierżawnego za dzierżawę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz najem lokali.

Zapłacona kwota na rzecz Gminy 340 887,62zł przekracza równowartość 30 000 euro tj. kwotę 122 370zł (30 000x4,0790 wg. kursu NBP z dnia 31.12.2004r.) - zatem spełniony jest warunek jest warunek w punkcie 2 w związku z powyższym Spółka z o.o. ma obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowego której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując Spółka z o.o. jest podmiotem powiązanym z Gminą i z uwagi na to, że spełnia warunek określony w art. 9a ust. 2 obowiązana jest do sporządzania dokumentacji podatkowej o której mowa w art. 9a ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niniejszej interpretacji udzielono na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia oraz stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę w zapytaniu.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa przysługuje stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.

Zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w znakach skarbowych w kwocie 5,00 zł na zażalenie, załączniki po 0,50 zł - art. 1 ust.1 pkt 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zmian.) część I pkt 1 i 2 załącznika do ww. ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj