Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
P1-D/415-0005/06/Z
z 1 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P1-D/415-0005/06/Z
Data
2006.06.01



Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
działalność pozarolnicza
forma opodatkowania
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
ryczałt ewidencjonowany
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego
zakres działalności
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy osiągnięty przez podatnika w 2006 roku przychód, z tytułu wykonywania - jako jednoosobowy podmiot gospodarczy, pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia na zlecenie usług kierowania powierzonymi pojazdami mechanicznymi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych (firm przewozowych) na trasach krajowych i międzynarodowych podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5 % przychodu - na podstawie art. 12 ust.1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998 roku, Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku ?


Wnioskiem z dnia 03.01.2006 roku podatnik zwrócił się o udzielenie w trybie art. 14a § 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 20.11.1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn.zm.). W opisanym we wniosku stanie faktycznym wyjaśnił, że prowadzi działalność na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i jest kierowcą samochodów ciężarowych świadczącym usługi kierowania pojazdami powierzonymi. Wykonuje zlecenia kierowania pojazdem na trasach krajowych i międzynarodowych. Przy czym świadczy usługi na rzecz kilku firm transportowych, z możliwością wyboru zlecenia korzystniejszego. Urząd Statystyczny zakwalifikował prowadzoną działalność do PKD 74.50.B, chociaż w ocenie podatnika jest to działalność inna, niż wskazana pod tym numerem, gdyż nie ogranicza się do świadczenia usług na rzecz jednego podmiotu. Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zamieszczono wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W wykazie tym wymieniono m.in. usługi zakwalifikowane do grupy 74.5 PKWiU, tj. usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, z wyjątkiem usług pozyskiwania personelu zakwalifikowanych do grupy 74.50.2 PKWiU opodatkowanych 17% ryczałtem.

W oparciu o powyższe podatnik stwierdził, iż prowadzona przez niego działalność nie jest wyłączona z ryczałtu i ma on prawo do opodatkowania przychodów 8,5% stawką ryczałtu w związku ze świadczeniem usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) powołanej ustawy. W związku z tym w 2006 roku chce korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pismem z dnia 16.01.2006 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotowie wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi o podanie zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w jakim grupowaniu Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług umieściła usługi polegające na świadczeniu przez jednoosobowe podmioty usług w zakresie kierowania pojazdami (środkami transportu) powierzonymi na rzecz:
a) jednego podmiotu - na trasach krajowych i międzynarodowych,
b) różnych podmiotów gospodarczych - najczęściej firm przewozowych.

Odpowiedzi na powyższe zapytanie udzielił Główny Urząd Statystyczny Departament Koordynacji i Organizacji Badań w Warszawie stwierdzając w piśmie z dnia 15.02.2006 roku nr OB-02-18-5672/KU-31/2006/360, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 roku (Dz.U. Nr 89, poz. 844 z późn.zm.) usługa polegająca na wykonywaniu pracy kierowcy powierzonym środkiem transportu, świadczona przez jednoosobowy podmiot gospodarczy, wynajmujący się do pracy, na rzecz jednego lub kilku podmiotów, gdy efektem usługi jest wyłącznie praca bez ponoszenia ryzyka i kosztów związanych z jej wykonywaniem, mieści się w grupowaniu:
PKWiU 74.50.23-00.00 "Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych".

Dnia 07.03.2006 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotowie wydał postanowienie nr ZD/415-02/06, w którym wyrażone we wniosku stanowisko podatnika uznał za nieprawidłowe i jednocześnie wskazał, że na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychody z prowadzonej przez podatnika działalności zaliczane są do przychodów opodatkowanych 17% stawką ryczałtu.

Podatnik nie zgadzając się z dokonaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotowie interpretacją z dnia 20.03.2006 roku wniósł zażalenie wskazując, że powołane stanowisko Urzędu Statystycznego przeczy zasadom metodycznym PKWiU, gdyż zgodnie z takim stanowiskiem każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego ugrupowania zgodnie z jej charakterem. W ocenie strony świadczenie usług na rzecz jednego podmiotu różni się co do charakteru wykonywanej pracy od świadczenia usług na rzecz kilku podmiotów. W grupie 74.5 PKWiU została wyraźnie podkreślona konieczność świadczenia usług wyłącznie na rzecz jednego podmiotu. Ponadto nadany przez Urząd Statystyczny numer służy do celów statystycznych i nie może stanowić domniemania, że faktycznie prowadzona przez podatnika działalność jest z nim literalnie zgodna. Zatem skoro w wykazie usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie wymieniono działalności jednoosobowego podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie transportu samochodem powierzonym na rzecz kilku podmiotów gospodarczych, to przychody te podlegają opodatkowaniu wg 8,5% stawki ryczałtu. W tym zakresie, zdaniem wnoszącego zażalenie, załącznik nr 2 do ustawy zawiera zamkniętą listę usług wyłączonych z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i w jego indywidualnej sprawie nie ma zastosowania.

Po rozpatrzeniu wniesionego zażalenia organ odwoławczy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy z dnia 20.11.1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn.zm.) opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiącym załącznik nr 2 do powołanej ustawy w poz. 18 wymieniono:
- grupa 74.5 - usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu,
- z wyłączeniem grupy 74.50.2 o nazwie "Usługi pozyskiwania personelu", ze wskazaniem **, że usługi te podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 17% przychodów.

Ustawodawca regulując powyższe zasady w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazał, że użyte w tej ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264, z 1999 roku Nr 92, poz. 1045 i z 2001 roku Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29.06.1995 roku o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 439, z 1996 roku Nr 156, poz. 775, z 1997 roku Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 roku Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 roku Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 - definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Powołane wyżej przepisy na mocy § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2004 roku Nr 89, poz. 844 z późn.zm.) stosuje się do dnia 31.12.2006 roku do celów:
1) podatku od towarów i usług,
2) poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej.

Tak więc jeżeli ustawodawca wyłączył z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu sklasyfikowane w grupie 74.5 PKWiU, z wyłączeniem grupy 74.50.2 PKWiU to oznacza, iż usługi sklasyfikowane w grupowaniu 74.50.2 PKWiU podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy ryczałt od przychodów ze świadczenia tych usług wynosi 17%.

Opodatkowanie według 17% ryczałtu dotyczy zatem grupowania 74.50.2 PKWiU, do którego zgodnie z uprzednio powołanym rozporządzeniem z dnia 18.03.1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zalicza się:
74.50.2 Usługi pozyskiwania personelu
74.50.21 Usługi pozyskiwania biurowego personelu pomocniczego
74.50.21-00 Usługi pozyskiwania biurowego personelu pomocniczego
74.50.21-00.10 Usługi pozyskiwania biurowego personelu pomocniczego
74.50.21-00.20 Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze biurowego personelu pomocniczego
74.50.22 Usługi pozyskiwania pomocy domowych
74.50.22-00 Usługi pozyskiwania pomocy domowych
74.50.22-00.10 Usługi pozyskiwania pomocy domowych
74.50.22-00.20 Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pomocy domowych
74.50.23 Usługi pozyskiwania pracowników handlowych lub przemysłowych
74.50.23-00 Usługi pozyskiwania pracowników handlowych lub przemysłowych
74.50.23-00.10 Usługi pozyskiwania pracowników handlowych lub przemysłowych
74.50.23-00.20 Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pracowników handlowych lub przemysłowych
74.50.24 Usługi pozyskiwania personelu pielęgniarskiego
74.50.24-00 Usługi pozyskiwania personelu pielęgniarskiego
74.50.24-00.10 Usługi pozyskiwania personelu pielęgniarskiego
74.50.24-00.20 Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze personelu pielęgniarskiego
74.50.25 Usługi pozyskiwania pozostałego personelu
74.50.25-00 Usługi pozyskiwania personelu, pozostałe
74.50.25-00.10 Usługi pozyskiwania personelu, pozostałe
74.50.25-00.20 Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pozostałego personelu.

Ponadto z powołanego rozporządzenia wynika, iż w przypadkach spornych dotyczących klasyfikowania produktu do określonego grupowania PKWiU, które wystąpić mogą między producentami a inną jednostką gospodarczą lub urzędem, o rozstrzygnięcie sporu należy zwracać się do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego względnie Głównego Urzędu Statystycznego. Zatem właściwym rzeczowo do kwalifikowania danej usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Główny Urząd Statystyczny.

Zatem zgodnie z powołaną normą prawną Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotowie zasadnie wystosował zapytanie do kompetentnego w tym zakresie organu o dokonanie kwalifikacji prowadzonej przez podatnika działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU. W odpowiedzi na powyższe zapytanie Główny Urząd Statystyczny Departament Koordynacji i Organizacji Badań w Warszawie w piśmie z dnia 15.02.2006 roku nr OB-02-18-5672/KU-31/2006/360ł wskazał, iż cyt. : "zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 roku (Dz.U. Nr 89, poz. 844 z późn.zm.) usługa polegająca na wykonywaniu pracy kierowcy powierzonym środkiem transportu, świadczona przez jednoosobowy podmiot gospodarczy, wynajmujący się do pracy, na rzecz jednego lub kilku podmiotów, gdy efektem usługi jest wyłącznie praca bez ponoszenia ryzyka i kosztów związanych z jej wykonywaniem, mieści się w grupowaniu:
PKWiU 74.50.23-00.00 "Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych".
Jednocześnie w związku z § 2 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn.zm.) w/w usługa mieści się w grupowaniu:
PKWiU 74.50.23-00.20 "Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pracowników handlowych lub przemysłowych".

Zatem biorąc powyższe pod uwagę organ odwoławczy stwierdza, iż skoro prowadzona przez podatnika działalność usługowa została przez Główny Urząd Statystyczny zakwalifikowana do grupowania 74.50.23-00.20 o nazwie "Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pracowników handlowych lub przemysłowych" to usługi te nie są wyłączone z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż jak wyżej wskazano mieszczą się w grupie 74.50.2 PKWiU. Oznacza to, iż prowadzenie działalności w takim zakresie nie wyłącza podatnika z prawa do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże usługi sklasyfikowane w grupie 74.50.2 PKWiU zgodnie z odesłaniem ** podlega opodatkowaniu 17% stawką ryczałtu, co znajduje potwierdzenie w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem dokonana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotowie interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 03.01.2006 roku, z uwzględnieniem zakwalifikowania świadczonej przez podatnika usługi do grupy 74.50.23-00.20 dokonanego przez Główny Urząd Statystyczny, jest zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

Mając powyższe na uwadze Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie znajduje podstaw do zmiany lub uchylenia zaskarżonego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa i stwierdza, że organ I instancji dokonał prawidłowej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedstawionym przez stronę stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj