Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubaniu
PP/443-9/06/1
z 15 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-9/06/1
Data
2006.05.15



Autor
Urząd Skarbowy w Lubaniu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
energia cieplna
energia elektryczna
jednostka budżetowa
jednostka samorządu terytorialnego
media
odprzedaż
opodatkowanie
woda
wywóz odpadów (śmieci)
zakład budżetowy
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Wysokość opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży usług w zakresie mediów (dostaw energii elektrycznej i cieplnej, wywozu odpadów, rozprowadzania wody) świadczonych pomiędzy zakładem budżetowym a jednostkami i zakładami budżetowymi (jednostkami organizacyjnymi) tej samej gminy.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)Naczelnik Urzedu Skarbowego w Lubaniu stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 17.02.2006 r., który wpłynął w dniu 17.02.2006 r., uzupełnionym w dniach 24.02.2006 r. i 09.05.2006 r.,o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidulanej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży usług w zakresie mediów (dostaw energii elektrycznej i cieplnej, wywozu odpadów, rozprowadzania wody) świadczonych pomiędzy zakładem budżetowym a jednostkami i zakładami budżetowymi (jednostkami organizacyjnymi) tej samej gminy. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu wpłynął wniosek podatnika z dnia 17.02.2006 r., uzupełniony w dniach 24.02.2006 r. i 09.05.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży usług w zakresie mediów pomiędzy zakładem budżetowym a jednostkami budżetowymi, jednostkami organizacyjnymi tej samej gminy.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, że jednostka będąca zakładem budżetowym gminy, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług, administruje nieruchomością publiczną, w której mają siedzibę inne zakłady budżetowe i jednostki budżetowe tej samej gminy. Na podstawie zawartych umów - dzierżawy lub wynajmu pomieszczeń biurowych odsprzedawane są wszystkie media dotyczące tych pomieszczeń (woda, co, energia elektryczna, nieczystości stałe).

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy odsprzedaż tych usług (mediów) powinna być opodatkowana podatkiem VAT, czy zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zdaniem podatnika odsprzedaż wszystkich mediów (przedmiotowych usług) jednostkom budżetowym, będącym jednostkami organizacyjnymi tej samej gminy, (na rzecz Urzędu Gminy, Zakładu Usług Komunalnych) winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Oceniając przedmiotowy stan faktyczny oraz stanowisko strony, tut. organ podatkowy stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem na równi ze sprzedażą towarów traktuje się odsprzedaż - refakturowanie.
Pojęcie "refakturowania" nie jest zdefiniowane w obowiązujących przepisach prawa podatkowego. Tzw. "refakturowanie" jest w istocie odsprzedażą towaru lub efektu usługi wykonanej za pośrednictwem osoby trzeciej. W świetle powyższego podatnik, który kupuje usługi i następnie odsprzedaje je w stanie "nieprzetworzonym" traktowany jest tak, jakby sam wykonał świadczenie.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina, w celu wykonywania zadań, może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jednostkami organizacyjnymi, o jakich tutaj mowa, są m. in. zakłady budżetowe. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest zakładem budżetowym obsługującym gminę. W ramach swojej działalności zakład realizuje zadania nałożone przepisami prawa, do realizacji których został powołany, oraz może świadczyć dodatkowo na rzecz gminy usługi na podstawie umów cywilnoprawnych. Zaznaczyć należy, iż ustalenie, czy dana czynność stanowi realizację zadania nałożonego przepisami prawa, czy jest wykonywana na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych powinno następować z uwzględnieniem przepisów prawa, w szczególności statutu będącego podstawą utworzenia zakładu budżetowego i określającego zakres jego działania.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) gminne jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów, tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Zatem urząd gminy, powołany do obsługi organu stanowiącego jednostkę samorządu terytorialnego, jest jednostką budżetową gminną, której wydatki są w pełni pokrywane z budżetu gminy i która swe dochody odprowadza do budżetu gminy (art. 20 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

Na mocy § 8 ust. 1 punktu 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz. 970 ze zm.) usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi zwolnione są od podatku od towarów i usług, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody oraz w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych), a także usług komunikacji miejskiej.

W przypadku zatem odsprzedaży pomiędzy wskazanymi podmiotami, tj. Zakładem (zakład budżetowy), a Zakładem Usług Komunalnych (zakład budżetowy) i Urzędem Gminy (jednostka budżetowa) usług innych od podlegających wyłączeniu ze zwolnienia, które enumeratywnie ustawodawca wymienił w cytowanym powyższym przepisie § 8 ust. 1 pkt 14, usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego w rozpatrywanym stanie faktycznym w przypadku dostawy energii elektrycznej i cieplnej, usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy ww. przepisu. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w stosunku do tych czynności nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach przedmiotowych usług. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast dostawa wody i wywóz nieczystości pomiędzy ww. podmiotami zostały wyłączone z ww. zwolnienia od podatku do towarów i usług, a zatem winny być opodatkowane podatkiem VAT wg właściwych stawek podatkowych dla tego rodzaju usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy (zakładu budżetowego), traktujące odsprzedaż wszystkich mediów jednostkom lub zakładom budżetowym (jednostkom organizacyjnym) tej samej gminy jako opodatkowanych - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze, ul. Wzgórze Kościuszki 2, 58-500 Jelenia Góra za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu 59-800 Lubań, ul. Stara 1, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj