Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-651/12-3/SP
z 29 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-651/12-3/SP
Data
2012.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
pracownik
przychody ze stosunku pracy
przychód
systemy
świadczenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Powstanie po stronie pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy z tytułu wprowadzenia systemu komputerowego uprawniającego do zamawiania i rozliczania dodatkowych świadczeń pozapłacowych oraz obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego, a także w zakresie możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 577 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2012 r. (data wpływu 06.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania po stronie pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy z tytułu wprowadzenia systemu komputerowego uprawniającego do zamawiania i rozliczania dodatkowych świadczeń pozapłacowych oraz obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego, a także w zakresie możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka), jest podatnikiem, zatrudniającym pracowników na podstawie umowy o pracę (dalej: pracownicy, pracownik), oferując im dodatkowe świadczenia pozapłacowe. Obecnie proces koordynowania zamówień pracowników na takie świadczenia (np. określonego wariantu abonamentu medycznego lub polisy ubezpieczeniowej) jest realizowany przez dedykowane do tego jednostki w Spółce. Spółka rozważa jednak wdrożenie rozwiązania informatycznego, które umożliwi pracownikom składanie zamówień samodzielnie, bez konieczności angażowania do tego innych osób.

Spółka planuje udostępnienie pracownikom platformy internetowej (dalej: System), na której będą zgromadzone oferty dodatkowych świadczeń pozapłacowych. Katalog świadczeń będzie obejmował m.in. bilety wstępu do obiektów kulturalnych i sportowych, pobyty wypoczynkowe, polisy ubezpieczeniowe, abonamenty medyczne.

Dla każdego pracownika zostanie utworzone w Systemie indywidualne konto, za pośrednictwem którego pracownik będzie mógł samodzielnie zamawiać odpowiadające mu świadczenia. W zależności od rodzaju wybranego świadczenia, pracownik będzie mógł skorzystać z niego:

  1. od razu, tj. z chwilą złożenia zamówienia w Systemie, albo
  2. od określonej daty w przyszłości, tj. z opóźnieniem związanym z charakterem samego świadczenia, np. pracownik, który wybrał polisę ubezpieczeniową, zostanie objęty ochroną z niej wynikającą od daty wskazanej w polisie. Świadczenia o charakterze ciągłym będą wybierane na pewien minimalny okres rozliczeniowy (np. miesiąc lub kwartał), po upływie którego pracownik będzie mógł ze świadczenia zrezygnować. Brak rezygnacji będzie oznaczać automatyczne przedłużenie świadczenia na kolejny okres rozliczeniowy.

W żadnym przypadku jednak, pracownik nie będzie miał możliwości skorzystania ze świadczenia wcześniej niż z momentem złożenia odpowiedniego zamówienia w Systemie, a Spółka nie poniesie żadnych kosztów, jeżeli pracownik nie złoży takiego zamówienia.

System, po zalogowaniu do indywidualnego konta, będzie wyświetlał informacje m.in. o wartości poszczególnych świadczeń i kwocie, do jakiej pracownik może otrzymać dofinansowanie od Spółki w ramach Systemu (dalej: Limit) w danym okresie (miesiącu, kwartale, itp.). Informacja o wysokości Limitu będzie wyświetlana w przeliczeniu na punkty, gdzie 1 PLN będzie odpowiadał 1 punktowi.

Spółka planuje finansowanie świadczeń wybieranych przez pracowników w ramach Systemu z dwóch źródeł:

  1. w przypadku świadczeń spełniających wymogi ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 592: dalej: ustawa o ZFŚS) – ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS); wysokość Limitu w części finansowanej ze środków ZFŚS będzie ustalana z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy o ZFŚS, w szczególności będzie uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej poszczególnych pracowników;
  2. w przypadku pozostałych świadczeń – ze środków obrotowych.

Powyższy sposób finansowania świadczeń zostanie odzwierciedlony w Systemie, tj. Limit dostępny dla każdego pracownika będzie wyświetlany w podziale na Limit przysługujący ze środków ZFŚS i środków obrotowych.

Po wybraniu danego świadczenia, System wskaże pracownikowi informację, z którego Limitu może skorzystać, aby opłacić zamawiane świadczenie. Jeśli pracownik wybierze świadczenie o wartości poniżej dostępnego Limitu, Spółka w całości pokryje jego koszt. W przeciwnym razie, Spółka dofinansuje zakup jedynie do wysokości Limitu, a pozostałą część pracownik pokryje z własnych środków. Jeżeli pracownik nie złoży zamówienia w Systemie, Spółka nie poniesie żadnych kosztów z tytułu oferowanych świadczeń.

System zakłada, że Limit niewykorzystany w danym okresie rozliczeniowym przepada, a pracownikowi nie przysługuje roszczenie o jego zwrot, Ponadto, w żadnym momencie funkcjonowania Systemu, pracownik nie będzie mógł zamienić przyznanego Limitu na wypłatę pieniężną ani zadysponować kwotą Limitu wskazaną w Systemie w żaden inny sposób niż opisany w niniejszym wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Spółka wnosi o potwierdzenie, że:

  1. w związku z pełnieniem funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PDOF), Spółka powinna uznać, że przychód pracownika, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF, podlegający opodatkowaniu PDOF, powstaje z chwilą:
    1. rozpoczęcia okresu rozliczeniowego w przypadku świadczeń o charakterze ciągłym, np. polisy ubezpieczeniowej, abonamentu medycznego, abonamentu w obiektach sportowych, itp.
    2. z chwilą złożenia przez pracownika zamówienia w Systemie w pozostałych przypadkach.
  2. wartość wybranych przez pracownika w Systemie świadczeń, sfinansowanych przez Spółkę ze środków ZFŚS, korzysta ze zwolnienia z PDOF na warunkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF.

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie Nr 2).

Natomiast odnośnie powstania po stronie pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy z tytułu wprowadzenia systemu komputerowego uprawniającego do zamawiania i rozliczania dodatkowych świadczeń pozapłacowych oraz obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego (pytanie Nr 1) zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 2.

Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym wartość wybranych przez pracownika w Systemie świadczeń sfinansowanych przez Spółkę ze środków ZFŚS korzysta ze zwolnienia z PDOF na warunkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.; dalej ustawa o PDOF).

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚS rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 PLN, rzeczowymi świadczeniami nie są bony talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Jak wynika z powołanego powyżej przepisu skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub świadczenia pieniężnego,
  • źródłem finansowania są w całości środki pochodzące z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych,
  • świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej, przy czym ze zwolnienia korzysta tylko wartość świadczenia (świadczeń) w kwocie 380 PLN w ciągu każdego roku podatkowego.

Odnosząc powyższe do sytuacji opisanej w niniejszym wniosku, Spółka pragnie wskazać, że w przypadku niektórych świadczeń oferowanych w Systemie powyższe warunki będą spełnione. W szczególności, świadczenia będą miały charakter rzeczowy, będą finansowane ze środków ZFŚS oraz będą spełniały wymogi ustawy o ZFŚS w zakresie uznania ich za związane z działalnością socjalną.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, tak długo, jak świadczenia otrzymane przez pracownika będą spełniały przesłanki z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF, ich wartość – do kwoty 380 PLN w roku podatkowym – będzie korzystała ze zwolnienia z PDOF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj