Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sierpcu
1427/ZO/415-6/06
z 29 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1427/ZO/415-6/06
Data
2006.06.29



Autor
Urząd Skarbowy w Sierpcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
jazda miejscowa
płatnik
pracownik
samochód prywatny
umowa cywilnoprawna
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Sposób stosowania przepisów art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z którym, wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika dla potrzeb zakładów pracy w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów wynika wprost z innych ustaw.


POSTANOWIENIE

Na podstawie:- art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu potwierdza stanowisko zawarte we wniosku z dnia 11.04.2006r. - ( złożone za pośrednictwem poczty ) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:Urząd Gminy jako płatnik zawarł z pracownikami umowy cywilno- prawne na używanie w jazdach lokalnych własnych pojazdów w celach służbowych. Powyższe umowy zawarł na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym z dnia 06.09.2001r., natomiast sposób dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych własnych pojazdów odbywał się na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25.03.2002r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy ( Dz. U. Nr 27, poz. 271 ).Wnioskodawca wystąpił z pytaniem?Sposób stosowania przepisów art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z którym wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika dla potrzeb zakładów pracy w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z innych ustaw.

Stanowisko wnioskodawcy:Zwrot w/w kosztów nie jest wolny od podatku, gdyż przepisy art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniają z podatku dochodowego zwrot kosztów z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, jeżeli możliwość prawa do zwrotu tych kosztów wynika z przepisów innych ustaw. Zasady zwrotu kosztów, o których mowa wyżej reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury, a nie ustawa .

Po przeanalizowaniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu informuje:Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tj. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm. ) wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika (...).Jak z powyższego wynika kwota zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania własnych pojazdów dla potrzeb zakładu pracy w jazdach lokalnych jest wolna od podatku tylko wówczas, gdy obowiązek ponoszenia tych kosztów lub możliwość przyznania ich zwrotu wynika wprost z przepisów innych ustaw. Stosownie do art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2088 ze zm. ) na podstawie umów cywilno prawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, motocykle i motorowery niebędące własnością pracodawcy. Natomiast sposób dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych własnych pojazdów reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25.03.2002r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy ( Dz. U. Nr 27, poz. 271 ).Zatem zwolnienie określone w art. 21 ust. 2 pkt 23b nie ma zastosowania w odniesieniu do zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika, z tytułu używania własnych pojazdów samochodowych dla potrzeb zakładu pracy w oparciu o przepis art. 34a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, gdyż możliwość przyznania tego prawa nie wynika wprost z przepisów tej ustawy, lecz następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy ( Dz. U. Nr 27, poz. 271 ze zm.). A zatem otrzymane przez pracowników wnioskodawcy świadczenia, stanowiące zwrot w/w kosztów nie korzystają ze zwolnienia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwrot kosztów z tytułu używania własnych samochodów dla potrzeb zakładu pracy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym - jako przychody pracownika ze stosunku pracy, od których to płatnik ma obowiązek obliczyć i pobrać zaliczki na podatek.Zatem stanowisko Urzędu Gminy zajęte we wniosku jest prawidłowe. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika i inkasenta, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj