Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rykach
PD/415/14/06
z 18 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415/14/06
Data
2006.07.18



Autor
Urząd Skarbowy w Rykach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
odzież
służba wojskowa
żołnierze


Pytanie podatnika
1.Czy zwolnienie z opodatkowania równoważników pieniężnych obejmuje również żołnierzy, którzy zostali zwolnieni z zawodowej służby w okresie od 1 stycznia do 31 marca danego roku. 2.Czy omawiana należność powinna być zwolniona z podatku dla żołnierzy, którzy zostali zwolnieni z zawodowej służby wojskowej przed terminem wypłaty tej należności dla pełniących zawodową służbę wojskową.


Stan faktyczny. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że jednostka wypłaca żołnierzom zawodowym, którzy w dacie wypłaty należności pełnią zawodową służbę wojskową równoważnik mundurowy, który jest zwolniony od podatku dochodowego.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2004r., w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. Nr 153, poz. 1615 z późn. zm.) żołnierzowi zawodowemu wypłaca się równoważnik za nieotrzymane w naturze przedmioty umundurowania i wyekwipowania za każdy zakończony rok przedłużenia okresu używania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze. Okresem takim nie jest jednak rok kalendarzowy lecz okres od 1 kwietnia do 31 marca roku nastepnego, co wynika z § 7 cytowanego rozporządzenia.

Z kolei § 9 w/w rozporządzenia określa, że żołnierzom zawodowym zwolnionym z zawodowej służby wojskowej w okresie pomiędzy 1 stycznia a 31 marca danego roku należy wypłacić równoważnik za dany rok pomimo, że nie przesłużyli pelnego roku liczonego od 1 kwietnia poprzedniego roku do 31 marca roku następnego.

Zapytanie Płatnika.W związku z powyższym jednostka zwraca się z zapytaniem:1. Czy takie zwolnienie obejmuje również żołnierzy, którzy zostali zwolnieni z zawodowej służby w okresie od 1 stycznia do 31 marca danego roku.

2. Czy omawiana należność powinna być zwolniona z podatku dla żołnierzy, którzy zostali zwolnieni z zawodowej służby wojskowej przed terminem wypłaty tej należności dla pełniących zawodową służbę wojskową

Stanowisko Płatnika. W opinii płatnika powyższa należność równoważnika mundurowego powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych zarówno dla kadry, która w dniu jego wypłaty pełni czynną służbę wojskową jak i dla żołnierzy, którzy otrzymują omawiany równoważnik w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca danego roku w związku ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej.

Stanowisko organu podatkowego. Art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu peniężnego za ten ubiór.Przedmiotowe zwolnienie obejmuje wypłacany żołnierzom zawodowym równoważnik (ekwiwalent), którzy w czasie wykonywania zadań służbowych są obowiązani do noszenia umundurowania, odznak i oznak wojskowych na zasadzie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 09.11.2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179 poz. 1750 z 2003r. z późn. zm.).

Natomiast w myśl art. 66 ust. 1 tej ustawy żołnierze zawodowi otrzymują umundurowanie, wyekwipowanie i uzbrojenie oraz, w określonych przypadkach, wyżywienie albo równoważnik pieniężny w zamian za te należności.

Art. 66 ust. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych stanowi, że Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia:1) wysokość równiważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie, w tym za ubiory cywilne, niewydane w naturze oraz warunki i tryb ich wypłacania, a także organy właściwe w tych sprawach;2)wysokość równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za bezpłatne wyżywienie, niewydane w naturze oraz warunki i tryb ich wypłacania, a także organy właściwe w tych sprawach.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 03.06.2004r. w sprawie umundurowania i wyekwipowania oraz ubiorów cywilnych żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2004r. Nr 147, poz. 1548 z późn.zm.), uprawnienie do umundurowania i wyekwipowania oraz ubiorów cywilnych powstaje z dniem mianowania lub powołania do zawodowej służby wojskowej.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2004r. w sprawie równoważników pieniężnych w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. Nr 153 poz. 1615 z 2003r. z późn. zm.) żołnierzowi zawodowemu wypłaca się równoważnik za nie otrzymane w naturze przedmioty umundurowania i wyekwipowania za każdy zakończony rok przedłużenia okresu używania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze. Okresem takim jest nie rok kalendarzowy, lecz okres od 1 kwietnia do 31 marca roku następnego, co wynika z § 7 cytowanego rozporządzenia. Z kolei § 9 w/w rozporządzenia określa, że żołnierzom zawodowym zwolnionym z zawodowej służby wojskowej w okresie od 1 stycznia do 31 marca danego roku należy wypłacić równoważnik za dany rok pomimo, że nie przesłużyli pełnego roku liczonego od 1 kwietnia poprzedniego roku do 31 marca roku nastepnego, najpóźniej do dnia 1 kwietnia danego roku.

Jezeli zatem przepisy prawa nakazują pracownikowi używanie ubioru służbowego (umundurowania), wartość otrzymanego ubioru lub jego ekwiwalent nie podlega podatkowi dochodowemu bez względu na okoliczność czy żołnierz zawodowy (pracownik) pozostaje w służbie czy zostaje zwolniony z zawodowej służby wojskowej przed terminem wypłaty tego ekwiwalentu, dla ogółu pełniących zawodową służbę wojskową.

Uwzględniając powyższe stanowisko Pani zawarte w złożonym wniosku o interpretację nalezy uznać za prawidłowe.

Powyższa interpretacja;- odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego- jest aktualna wg stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących- nie jest wiążąca dla podatnika, wiążąca natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje Podatnikowi zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Do ewentualnego zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł oraz po 0,50 zł do każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj