Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-651/12-2/SP
z 29 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-651/12-2/SP
Data
2012.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
moment powstania przychodów
płatnik
pracownik
przychody ze stosunku pracy
przychód
świadczenie


Istota interpretacji
Powstanie po stronie pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy z tytułu wprowadzenia systemu komputerowego uprawniającego do zamawiania i rozliczania dodatkowych świadczeń pozapłacowych oraz obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego, a także w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 577 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2012 r. (data wpływu 06.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania po stronie pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy z tytułu wprowadzenia systemu komputerowego uprawniającego do zamawiania i rozliczania dodatkowych świadczeń pozapłacowych oraz obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania po stronie pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy z tytułu wprowadzenia systemu komputerowego uprawniającego do zamawiania i rozliczania dodatkowych świadczeń pozapłacowych oraz obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego, a także w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka), jest podatnikiem, zatrudniającym pracowników na podstawie umowy o pracę (dalej: pracownicy, pracownik), oferując im dodatkowe świadczenia pozapłacowe.

Obecnie proces koordynowania zamówień pracowników na takie świadczenia (np. określonego wariantu abonamentu medycznego lub polisy ubezpieczeniowej) jest realizowany przez dedykowane do tego jednostki w Spółce. Spółka rozważa jednak wdrożenie rozwiązania informatycznego, które umożliwi pracownikom składanie zamówień samodzielnie, bez konieczności angażowania do tego innych osób.

Spółka planuje udostępnienie pracownikom platformy internetowej (dalej: System), na której będą zgromadzone oferty dodatkowych świadczeń pozapłacowych. Katalog świadczeń będzie obejmował m.in. bilety wstępu do obiektów kulturalnych i sportowych, pobyty wypoczynkowe, polisy ubezpieczeniowe, abonamenty medyczne.

Dla każdego pracownika zostanie utworzone w Systemie indywidualne konto, za pośrednictwem którego pracownik będzie mógł samodzielnie zamawiać odpowiadające mu świadczenia. W zależności od rodzaju wybranego świadczenia, pracownik będzie mógł skorzystać z niego:

  1. od razu, tj. z chwilą złożenia zamówienia w Systemie, albo
  2. od określonej daty w przyszłości, tj. z opóźnieniem związanym z charakterem samego świadczenia, np. pracownik, który wybrał polisę ubezpieczeniową, zostanie objęty ochroną z niej wynikającą od daty wskazanej w polisie. Świadczenia o charakterze ciągłym będą wybierane na pewien minimalny okres rozliczeniowy (np. miesiąc lub kwartał), po upływie którego pracownik będzie mógł ze świadczenia zrezygnować. Brak rezygnacji będzie oznaczać automatyczne przedłużenie świadczenia na kolejny okres rozliczeniowy.

W żadnym przypadku jednak, pracownik nie będzie miał możliwości skorzystania ze świadczenia wcześniej niż z momentem złożenia odpowiedniego zamówienia w Systemie, a Spółka nie poniesie żadnych kosztów, jeżeli pracownik nie złoży takiego zamówienia.

System, po zalogowaniu do indywidualnego konta, będzie wyświetlał informacje m.in. o wartości poszczególnych świadczeń i kwocie, do jakiej pracownik może otrzymać dofinansowanie od Spółki w ramach Systemu (dalej: Limit) w danym okresie (miesiącu, kwartale, itp.). Informacja o wysokości Limitu będzie wyświetlana w przeliczeniu na punkty, gdzie 1 PLN będzie odpowiadał 1 punktowi.

Spółka planuje finansowanie świadczeń wybieranych przez pracowników w ramach Systemu z dwóch źródeł:

  1. w przypadku świadczeń spełniających wymogi ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 592: dalej: ustawa o ZFŚS) – ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS); wysokość Limitu w części finansowanej ze środków ZFŚS będzie ustalana z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy o ZFŚS, w szczególności będzie uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej poszczególnych pracowników;
  2. w przypadku pozostałych świadczeń – ze środków obrotowych.

Powyższy sposób finansowania świadczeń zostanie odzwierciedlony w Systemie, tj. Limit dostępny dla każdego pracownika będzie wyświetlany w podziale na Limit przysługujący ze środków ZFŚS i środków obrotowych.

Po wybraniu danego świadczenia, System wskaże pracownikowi informację, z którego Limitu może skorzystać, aby opłacić zamawiane świadczenie. Jeśli pracownik wybierze świadczenie o wartości poniżej dostępnego Limitu, Spółka w całości pokryje jego koszt. W przeciwnym razie, Spółka dofinansuje zakup jedynie do wysokości Limitu, a pozostałą część pracownik pokryje z własnych środków. Jeżeli pracownik nie złoży zamówienia w Systemie, Spółka nie poniesie żadnych kosztów z tytułu oferowanych świadczeń.

System zakłada, że Limit niewykorzystany w danym okresie rozliczeniowym przepada, a pracownikowi nie przysługuje roszczenie o jego zwrot, Ponadto, w żadnym momencie funkcjonowania Systemu, pracownik nie będzie mógł zamienić przyznanego Limitu na wypłatę pieniężną ani zadysponować kwotą Limitu wskazaną w Systemie w żaden inny sposób niż opisany w niniejszym wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Spółka wnosi o potwierdzenie, że:

  1. w związku z pełnieniem funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PDOF), Spółka powinna uznać, że przychód pracownika, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF, podlegający opodatkowaniu PDOF, powstaje z chwilą:
    1. rozpoczęcia okresu rozliczeniowego w przypadku świadczeń o charakterze ciągłym, np. polisy ubezpieczeniowej, abonamentu medycznego, abonamentu w obiektach sportowych, itp.
    2. z chwilą złożenia przez pracownika zamówienia w Systemie w pozostałych przypadkach.
  2. wartość wybranych przez pracownika w Systemie świadczeń, sfinansowanych przez Spółkę ze środków ZFŚS, korzysta ze zwolnienia z PDOF na warunkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF.

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy powstania po stronie pracowników Spółki przychodu ze stosunku pracy z tytułu wprowadzenia systemu komputerowego uprawniającego do zamawiania i rozliczania dodatkowych świadczeń pozapłacowych oraz obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego (pytanie Nr 1).

Natomiast odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie Nr 2) zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1.

Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym, w związku z pełnieniem funkcji płatnika PDOF, Spółka powinna uznać, że przychód pracownika, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.; dalej ustawa o PDOF), podlegający opodatkowaniu PDOF, powstaje z chwilą:

  1. rozpoczęcia okresu rozliczeniowego w przypadku świadczeń o charakterze ciągłym, np. polisy ubezpieczeniowej, abonamentu medycznego, abonamentu w obiektach sportowych, itp.
  2. z chwilą złożenia przez pracownika zamówienia w Systemie – w pozostałych przypadkach.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Katalog źródeł przychodów określony w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje jako źródła przychodów m.in.: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

Zgodnie z ogólnym pojęciem przychodu zdefiniowanym w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Doprecyzowanie tej definicji w przypadku przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy znajduje się w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, w świetle którego za przychody z tych źródeł uważa się wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle powyższych przepisów, świadczenie w naturze oraz inne nieodpłatne świadczenie jest przychodem dopiero wtedy, gdy zostało przez podatnika otrzymane (w przeciwieństwie do wartości pieniężnych, które mogą być jedynie postawione do jego dyspozycji), tj. w sposób trwały zwiększyło wartość majątku podatnika.

Jak wskazała Spółka pracownik otrzyma świadczenie z chwilą złożenia zamówienia w Systemie lub później, jeśli jest to uwarunkowane charakterem świadczenia (np. abonament medyczny czy polisa ubezpieczeniowa obowiązująca od określonej daty w przyszłości) W ocenie Spółki, warunek otrzymania przez pracownika świadczenia, o którym mowa powyżej, należy więc uznać za spełniony:

  1. z chwilą rozpoczęcia okresu rozliczeniowego w przypadku świadczeń o charakterze ciągłym, np. polisy ubezpieczeniowej abonamentu medycznego abonamentu w obiektach sportowych itp
  2. z chwilą złożenia przez pracownika zamówienia w Systemie – w pozostałych przypadkach.

Moment otrzymania przez pracownika świadczenia zamówionego za pośrednictwem Systemu jest, w myśl przywołanych przepisów równoznaczny z momentem osiągnięcia przychodu ze stosunku pracy o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF.

W opinii Spółki, nie można uznać, że w związku z wdrożeniem Systemu przychód ten powinien powstawać wcześniej. Wynika to z faktu, iż z punktu widzenia pracownika, wdrożenie Systemu skutkuje wyłącznie zmianą sposobu składania zamówień na świadczenia pozapłacowe, a nie zmianą zasad ich otrzymywania, włączając w to zasady dotyczące momentu udostępniania świadczeń. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego obecnie pracownik zgłasza chęć otrzymania świadczeń pozapłacowych (np określonego wariantu abonamentu medycznego lub karty wstępu do obiektów sportowych), do dedykowanej w Spółce jednostki, która koordynuje proces zamawiania tych świadczeń dla pracownika. Po wdrożeniu Systemu pracownik będzie dokonywał zamówień samodzielnie bez konieczności angażowania do tego innych osób. Niemniej jednak jak wskazano pracownik nie otrzyma żadnego przysporzenia wcześniej niż z chwilą złożenia zamówienia w Systemie. W szczególności za takie przysporzenie nie można uznać informacji wyświetlanej na indywidualnych kontach pracowników w Systemie dotyczącej Limitu, do wysokości którego pracownicy będą mogli uzyskać dofinansowanie od Spółki. Wskazany w Systemie Limit ma wyłącznie charakter Informacyjny i nie wiąże się z prawem pracowników do roszczenia o wypłatę pieniężną ani zadysponowanie Limitem w inny sposób niż opisany w niniejszym wniosku.

Powyższe podejście zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 18 stycznia 2012 r. (sygn. IPPB2/415-894/11-5/MG), w której w analogicznym stanie faktycznym stwierdzono, że ( ) czynność zasilenia konta pracownika w systemie informatycznym nie stanowi przysporzenia majątkowego. które można uznać za otrzymanie wynagrodzenia pieniężnego lub wynagrodzenia w naturze. Poprzez fakt zasilenia punktami konta pracownika Spółka nie dokonuje wypłaty wynagrodzenia nie stawia do całkowitej dyspozycji pracownika konkretnej kwoty pieniężnej ani nie dochodzi do przekazania pracownikowi nieodpłatnego świadczenia. Zasilenie konta punktami stanowi dla pracownika jedynie informację jaka kwota dofinansowania mu przysługuje, a także na jakiego typu usługi kwota ta może być wydatkowana. W związku z tym zasilenie konta pracownika stanowi jedynie rozpoczęcie procesu informacyjnego o możliwości przekazania pracownikowi nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia. System stanowi tylko narzędzie umożliwiające złożenie przez pracownika wniosku o otrzymanie konkretnego świadczenia. Wartość niewykorzystanych punktów nie może być rozliczona w innym okresie, punkty nie mogą być przekazane przez pracownika innemu pracownikowi. W związku z tym w momencie zasilenia konta pracownik nie uzyskuje żadnych przysporzeń, a z drugiej strony zabezpieczone przez pracodawcę środki na sfinansowanie usług, które może zamówić pracownik nie zostają wydatkowane.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanej we wniosku indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, tut. organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj