Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/99/06/MJS
z 19 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/99/06/MJS
Data
2006.05.19



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
obniżenie podatku należnego
podatek naliczony
usługi najmu
usługi telekomunikacyjne


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy importu usług telekomunikacyjnych i najmu urządzeń teleinformatycznych, nabywanych od kontrahentów zagranicznych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu tych usług w przypadku wykorzystywania ich do wykonywania usług opodatkowanych na terytorium kraju oraz poza terytorium kraju.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 21.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej importu usług: telekomunikacyjnych i najmu urządzeń teleinformatycznych, nabywanych od kontrahentów zagranicznych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu tych usług w przypadku wykorzystywania ich do wykonywania usług opodatkowanych na terytorium kraju oraz poza terytorium kraju - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wraz z pismem uzupełniającym wynika, iż Spółka wykonuje na rzecz kontrahentów zagranicznych (to jest kontrahentów z państw Unii Europejskiej oraz kontrahentów spoza Wspólnoty), a także kontrahentów krajowych usługi telefonii stacjonarnej, telefonii ruchomej, transmisji danych i teleinformatyki. Faktycznie usługi te polegają na transmisji danych drogą informatyczną (poprzez internet) w celu umożliwienia uzyskania połączeń telefonicznych pomiędzy abonentami. Podatnik wskazuje, iż usługi transmisji danych należą do grupowania PKWiU 64.20.16, usługi elektronicznej wymiany danych do grupowania PKWiU 64.20.17, a usługi telefonii przenośnej do grupowania PKWiU 64.20.13. Ponadto Podatnik wykonuje na rzecz kontrahentów zagranicznych oraz polskich usługi wynajmu urządzeń teleinformatycznych w celu wykorzystania ich do przesyłu danych. W celu wykonywania powyższych usług Podatnik zakupuje również od kontrahentów zagranicznych wyżej opisane usługi przesyłu danych teleinformatycznych oraz usługi wynajmu urządzeń teleinformatycznych wykorzystywwanych do przesyłu danych.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik zadał pytanie, czy zakup od kontrahentów zagranicznych wyżej opisanych usług telekomunikacyjnych (w tym usług wynajmu urządzeń teleinformatycznych w celu przesyłu danych) stanowi import usług oraz, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu tych usług, które są wykorzytywane do wykonywania usług opodatkowanych na terytorium kraju i poza terytorium kraju.

Zdaniem Spółki, nabycie od kontrahentów zagranicznych usług telekomunikacyjnych i usług wynajmu urządzeń teleinformatycznych stanowi import usług (na podstawie art. 27 ust. 3 i 4 w związku z art. 2 pkt 9 i art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług). W opinii Spółki, podatek należny z tytułu importu w/w usług stanowi podatek naliczony (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy), a Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu importu tych usług wykorzystywanych do wykonywania usług telekomunikacyjnych poza terytorium kraju, gdyż gdyby przedmiotowe usługi były wykonywane na terytorium kraju, kwoty podatku naliczonego podlegałyby odliczeniu (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3). Obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania czynności, których dotyczy wniosek obciąża Spółkę, a w razie wątpliwości Spółka może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi (zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24.01.2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11)).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jednakże, na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W myśl art. 27 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 3 stosuje się do usług telekomunikacyjnych, a na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 6 - do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia usług telekomunikacyjnych. W tym zakresie można więc posiłkowo odwołać się do klasyfikacji statystycznych oraz definicji zawartych w VI Dyrektywie Rady z dnia 17.05.1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG). Podatnik wskazał, iż wykonywane przez niego usługi należą do następujących grupowań statystycznych: usługi transmisji danych do grupowania PKWiU 64.20.16, usługi elektronicznej wymiany danych do grupowania PKWiU 64.20.17, a usługi telefonii przenośnej do grupowania PKWiU 64.20.13. Zgodnie natomiast z treścią art. 9 VI Dyrektywy Rady (którego odpowiednikiem jest art. 27 ustawy o podatku od towarów i usług), za usługi telekomunikacyjne uważa się usługi związane z transmisją, emisją lub odbiorem sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub innych informacji o dowolnym charakterze przekazywanych za pośrednictwem systemu przewodowego, systemu bezprzewodowego, światłowodów lub innego systemu elektromagnetycznego, w tym również związane z tym usługi polegające na umożliwieniu korzystania z systemu niezbędnego do transmisji, emisji lub odbioru sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub innych informacji o podobnym charakterze. Usługi telekomunikacyjne w rozumieniu tego artykułu obejmują również zapewnienie dostępu do globalnej sieci informacyjnej.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Natomiast stosowanie do powołanego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (Polski). Przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów (art. 17 ust. 2 ustawy). W przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju Art. 17 ust. 3 ustawy).

W związku z brzmieniem powyższych przepisów należy stwierdzić, iż zakup od kontrahentów zagranicznych usług telekomunikacyjnych, stanowi dla Podatnika import usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 i art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywane od kontrahentów zagranicznych usługi telekomunikacyjne podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski (na podstawie art. 5 ust. 1 w związku 27 ust. 3 i art. 27 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług), a obowiązek rozliczenia podatku należnego od tych usług obciąża Spółkę, jako ich nabywcę (art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 2 i art. 17 ust. 3 ustawy).

Z importem usług mamy również do czynienia w przypadku nabywania od kontrahentów zagranicznych usług wynajmu urządzeń teleinformatycznych w celu wykorzystania ich do przesyłu danych. Jeśli nabywane przez Podatnika od kontrahentów zagranicznych usługi wynajmu urządzeń teleinformatycznych w celu wykorzystania ich do przesyłu danych polegają w istocie na umożliwieniu korzystania z systemu niezbędnego do transmisji sygnałów, danych, itp. (a zatem w świetle definicji zawartej w VI Dyrektywie VAT stanowią usługi telekomunikacyjne) lub też ich klasyfikacja statystyczna umieszcza je wśród usług telekomunikacyjnych, wówczas podstawę do opodatkowania tych usług w Polsce (kraju usługobiorcy) stanowi art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 7 ustawy dotyczący usług telekomunikacyjnych. W przeciwnym wypadku, usługi wynajmu urządzeń podlegają opodatkowaniu w kraju usługobiorcy na podstawie art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, odnoszącym się do usług najmu rzeczy ruchomych. W obu tych przypadkach obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu importu usług wynajmu urządzeń teleinformatycznych obciąża Spółkę, jako ich nabywcę (art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 2 i art. 17 ust. 3 ustawy).

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Jak wskazano w postanowieniu Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z dnia 19.05.2006 r. ŁUS-III-2-443/60/06/MJS, świadczone przez Podatnika na rzecz zagranicznych kontrahentów usługi transmisji danych (PKWiU 64.20.16), usługi elektronicznej wymiany danych (PKWiU 64.20.17), usługi telefonii przenośnej (PKWiU 64.20.13.) i usługi wynajmu urządzeń teleinformatycznych w celu wykorzystania ich do przesyłu danych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, lecz w państwach, w których nabywcy (odbiorcy) tych usług mają siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 27 ust. 3 i art. 27 ust. 4 odpowiednio pkt 7 lub 6 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług). Te same usługi wykonywane na rzecz kontrahentów polskich podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski (na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu od kontrahentów zagranicznych usług telekomunikacyjnych i usług najmu urządzeń teleinformatycznych, które są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania usług telekomunikacyjnych i usług najmu urządzeń teleinformatycznych na rzecz polskich nabywców (czyli wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski) - z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 86 i następnych ustawy. Na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, Podatnik ma również prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku należnego z tytułu importu usług telekomunikacyjnych i usług najmu urządzeń teleinformatycznych wykorzystywanych do wykonywania usług telekomunikacyjnych i usług najmu urządzeń teleinformatycznych na rzecz kontrahentów zagranicznych (czyli wykonywania usług opodatkowanych poza terytorium kraju). Jednakże należy podkreślić, iż w/w kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju podlegają odliczeniu tylko pod warunkiem, iż mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Reasumując, stanowisko w zakresie importu usług telekomunikacyjnych i usług najmu urządzeń teleinformatycznych, nabywanych od kontrahentów zagranicznych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu przedmiotowych usług wykorzystywanych do wykonywania usług telekomunikacyjnych i usług najmu urządzeń teleinformatycznych opodatkowanych zarówno na terytorium Polski, jak i poza terytorium Polski, wyrażone przez Podatnika we wniosku jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj