Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pleszewie
PP-443/22/2006/IPP
z 10 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/22/2006/IPP
Data
2006.07.10
Autor
Urząd Skarbowy w Pleszewie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury
Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
nota obciążająca
pracownik
refakturowanie
usługi telekomunikacyjne
Pytanie podatnika
Prosimy o zajęcie stanowiska w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług za prywatne rozmowy telefoniczne przeprowadzone przez pracowników. Czy można zastosować jedną fakturę wewnętrzną i podpiąć pod nią zestawienie osób ( z podziałem netto, brutto, VAT ) czy trzeba osobno na każdą osobę wystawiać fakturę VAT ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 ze zmianami ) w związku z wnioskiem z dnia x 2006 roku ( data wpływu do tut. urzędu x ) złożonym przez X w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie uznaje za nieprawidłowe stanowisko X dotyczące rozliczenia podatku od towarów i usług za prywatne rozmowy telefoniczne przeprowadzone przez pracowników. UZASADNIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie, realizując normę art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia.1997 roku - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ) w związku z Waszym wnioskiem dotyczącym zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, udziela odpowiedzi na pytanie postawione w w/w wniosku o treści: "Prosimy o zajęcie stanowiska w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług za prywatne rozmowy telefoniczne przeprowadzone przez pracowników. Czy można zastosować jedną fakturę wewnętrzną i podpiąć pod nią zestawienie osób ( z podziałem netto, brutto, VAT ) czy trzeba osobno na każdą osobę wystawiać fakturę VAT ? Stanowisko podatnika: "Obecnie pracownicy są obciążani kwotą do zapłaty brutto za rozmowy telefoniczne i podatek VAT nie jest ujmowany w deklaracji jako sprzedaż opodatkowana. Z fakturą łączną z Telekomunikacji zostaje zapłacony podatek VAT i płacenie przez X VATu za poszczególne faktury wystawione na pracowników byłoby podwójnym opodatkowaniem jednej usługi". Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Pleszewie w przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z refakturowaniem na pracowników zakupionej przez X usługi telefonicznej. Z refakturowaniem mamy do czynienia gdy występują następujące okoliczności:- przedmiotem refakturowania są usługi, - z usług korzysta tylko w części podmiot, na którego wystawiona jest pierwotna faktura oraz w części podmiot trzeci, - sprzedaż, a właściwie odsprzedaż dokonywana jest po cenie zakupu ( bez marż ),- podmiot, który dokonuje refakturowania, wystawia na rzecz nabywcy usługi fakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT. W opisanej sytuacji występują wszystkie wymienione okoliczności. W praktyce najczęstszym spotykanym rozwiązaniem jest obciążenie pracowników rozmowami telefonicznymi na podstawie tzw. bilingów - wydruków rozmów telefonicznych przeprowadzonych w danym okresie. Obciążenia pracowników kosztami prywatnych rozmów telefonicznych dokonuje się fakturą ( refakturą ) VAT ponieważ realizowanie tych rozmów zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podat- kiem VAT na zasadach ogólnych. Świadczącym usługę zgodnie z art.75 ust.1 pkt 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest jednostka uprawniona do świadczenia usług telekomunikacyjnych czyli Telekomunikacja Polska S.A. X jest w tym przypadku podmiotem pośredniczących w rozliczeniu zakupionej przez pracownika usługi telekomunikacyjnej. Przy wystawianiu faktury ( refaktury ) VAT pracownikom należy zastosować tę samą stawkę podatku VAT co w fakturze pierwotnej. Faktury (refaktury) te winny być ujęte i rozliczone w deklaracji dla podatku od towarów VAT-7. W podanym stanowisku błędnie jest przeświadczenie, iż wystawianie faktury VAT na pracowników byłoby podwójnym opodatkowaniem jednej usługi. Obciążenie pracowników kwotą brutto rozmów telefonicznych bez wystawiania refaktury VAT byłoby naruszeniem obowiązków wynikających z ustawy o VAT. Zgodnie z art.106 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - podatnicy, o których mowa w art.15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży , cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art.119 ust.10 i art.120 ust.16. W przypadku, gdy pracownik nie zażąda wystawienia odrębnej faktury VAT zdaniem tut. Organu fakturowanie ( refakturowanie ) w/w usług telekomunikacyjnych może nastąpić wg jednej zbiorczej faktury z załączonym wykazem poszczególnych pracowników. W tym stanie prawnym obowiązującym od 01.05.2004 roku stanowisko X zawarte w złożonym wniosku jest nieprawidłowe, co orzeczono w sentencji postanowienia. Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązują- cym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika ( art. 14 b § 1 Ordynacja podatkowa ), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia ( art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa ) . |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.