Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
LUS/I-3/423/1-N/06/SS
z 27 marca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LUS/I-3/423/1-N/06/SS
Data
2006.03.27
Autor
Lubuski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
energia
FIFO
księgowanie kosztów
potrącalność kosztów
świadectwo pochodzenia
Pytanie podatnika
Czy w przypadku gdy Spółka nabyła świadectwa pochodzenia po różnych cenach, prawidłowe jest stosowanie metody rozchodu FIFO do określenia wartości kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia świadectw pochodzenia?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem z dnia 06 stycznia 2006 r. (data otrzymania 06 stycznia 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w przedmiocie: stosowania metody rozchodu FIFO (tzn. założenia, że w pierwszej kolejności sprzedawane są świadectwa pochodzenia otrzymane najwcześniej) w przypadku gdy Spółka nabyła świadectwa po różnych cenach, do określenia wartości kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia świadectw pochodzenia, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze nie podziela stanowiska Wnioskodawcy przedstawione we wniosku. U Z A S A D N I E N I E I. Stan faktyczny: Spółka Akcyjna zwróciła się z wnioskiem o udzielnie pisemnej interpretacji co do zakresu działania i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, w przedmiocie: stosowania metody rozchodu FIFO (tzn. założenia, że w pierwszej kolejności sprzedawane są świadectwa pochodzenia otrzymane najwcześniej) w przypadku gdy Spółka nabyła świadectwa po różnych cenach, do określenia wartości kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia świadectw pochodzenia. Z dniem 1 października 2005 r. nastąpiła zmiana przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne w zakresie obrotu energią elektryczną ze źródeł odnawialnych. W efekcie tej zmiany świadectwa pochodzenia stanowiące dotychczas jedynie dokument potwierdzający pochodzenie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, stały się towarem giełdowym w rozumieniu przepisów ustawy o giełdach towarowych. Zgodnie z art. 9e ust. 3 Prawa energetycznego Prezes Urzędu Regulacji Energetyki na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego wydaje świadectwa pochodzenia, potwierdzające wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii. Świadectwa te ewidencjonowane są, po zakończeniu kwartału, w rejestrze prowadzonym przy Towarowej Giełdzie Energii S.A. (TGE). Prawa majątkowe wynikające ze świadectw powstają z momentem zapisania na koncie ewidencyjnym powyższego rejestru ewidencyjnego. Za wydanie świadectw pochodzenia nie jest pobierana żadna opłata. Prawo energetyczne przewiduje jedynie poniesienie kosztów, w postaci opłaty za wpis, za wszelkie zmiany w rejestrze świadectw pochodzenia oraz za prowadzenie rejestru świadectw pochodzenia. Spółka jako producent energii elektrycznej pochodzącej m.in. ze źródeł odnawialnych uzyska świadectwa pochodzenia, z których prawa majątkowe staną się przedmiotem sprzedaży z chwilą odpowiedniego zapisu w rejestrze TGE. Przedmiotem sprzedaży mogą być również świadectwa pochodzenia nabyte od innych podmiotów. Sprzedaż świadectw pochodzenia odbywać się będzie głównie w obrocie pozasesyjnym na TGE. Spółka sprzedaje świadectwa pochodzenia według dwóch sposobów rozliczeń:
W momencie wystawienia faktur proforma oraz faktur zaliczkowych, świadectwa pochodzenia będące przedmiotem sprzedaży nie będą jeszcze istnieć w obrocie prawnym, zgodnie z art. 9e ust. 7 Prawa energetycznego.
II. Pytanie Wnioskodawcy: Czy w przypadku gdy Spółka nabyła świadectwa pochodzenia po różnych cenach, prawidłowe jest stosowanie metody rozchodu FIFO (tzn. założenie, że w pierwszej kolejności sprzedawane są świadectwa pochodzenia otrzymane najwcześniej) do określenia wartości kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia świadectw pochodzenia? III. Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazują, zgodnie z jaka metodą należy rozpoznawać koszty zbywanych świadectw pochodzenia, które zostały nabyte po różnych cenach. W ocenie Spółki może być stosowana w tym zakresie metoda FIFO, która polega na przyjęciu, że każdorazowo przedmiotem umorzenia lub zbycia są świadectwa pochodzenia otrzymane przez Spółkę najwcześniej. Metoda ta jest bowiem przewidziana w prawie podatkowym, tj. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. art. 30a ust. 3). Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wynikające z art. 14a ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Wnioskodawca oświadczył, że w stosunku do niego nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, jak również postępowanie przed sądem administracyjnym. IV. Stanowisko Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego: Odpowiadając na wniosek, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego informuje: Dla prawidłowego określenia zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik zobowiązany jest do stosowania zasad uregulowanych w normach prawnych zawartych w przepisach podatkowych - przede wszystkim w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). Dochodem w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem z tytułu zbycia świadectw pochodzenia jest zatem nadwyżka przychodu uzyskanego ze zbycia tych świadectw nad kosztami jakie Spółka poniosła w związku z ich nabyciem. Kosztami uzyskania - zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z treści niniejszego przepisu wynika konieczność istnienia związku przyczynowego pomiędzy kosztami a przychodem, wskazującego na skutek poniesienia kosztów w postaci powstania przychodu. Na powiązanie przychodu z kosztami jego uzyskania wskazuje również art. 15 ust. 4 powołanej wyżej ustawy, regulujący zasadę ponoszenia kosztów w czasie, według którego koszty przypisuje się do roku podatkowego w którym w wyniku poniesienia tych kosztów powstał przychód. Mając na uwadze powyższe uregulowania dochodem z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia będzie nadwyżka przychodu ze sprzedaży tych świadectw a kosztami uzyskania poniesionymi dla uzyskania powyższego przychodu stanowiącymi koszt nabycia sprzedawanego świadectwa oraz poniesionych kosztów związanych z jego sprzedażą. Oznacza to, że w przypadku gdy możliwe jest bezpośrednie lub pośrednie przypisanie kosztów do przychodu uzyskanego ze sprzedaży konkretnego świadectwa pochodzenia Spółka winna stosować zasady w powołanej wyżej przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosując inne metody dla ustalenia wysokości dochodu, a w konsekwencji prawidłowego określenia zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych (np. zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości), Spółka winna mieć zatem na uwadze, pierwszeństwo zasad zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Stosowanie innych instytucji, w tym metody FIFO nie przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianych natomiast przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.) i w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.), nie może pozostawać w sprzeczności i w kolizji z regulacjami przyjętymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.