Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołominie
1442/TP/443-1149/06/EB
z 14 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1442/TP/443-1149/06/EB
Data
2006.06.14



Autor
Urząd Skarbowy w Wołominie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Ulgi i zwolnienia podatkowe


Słowa kluczowe
opłata legalizacyjna


Pytanie podatnika
Czy zasadnym jest nie naliczanie podatku VAT od opłaty legalizacyjnej odmierzaczy gazu ciekłego propan-butan oraz odmierzaczy paliw ?


P O S T A N O W I EN I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie działając na podstawie art.14a, 14b §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r-Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst:Dz.U. Nr 8 poz.60 z dnia 04 stycznia 2005r ze zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 22.05.2006r uzupełnionego w dniu 08.06.2006r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT opłaty legalizacyjnej odmierzaczy gazu ciekłego propan-butan, oraz odmierzaczy paliw w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.),

postanawia

uznać Pana stanowisko za prawidłowe.


U ZA S A D N I E N I E


1.Stan faktyczny podany we wniosku.

Prowadzi Pan działalność usługową , polegającą na naprawie , konserwacji i przygotowaniu do legalizacji odmierzaczy gazu ciekłego propan-butan, oraz odmierzaczy paliw . Za w/w usługi wystawia Pan klientowi fakturę i dolicza podatek VAT w wysokości 22%. Podczas legalizacji tych urządzeń, które wykonywane są przez inspektorów Obwodowych Urzędów Miar, dokonuje Pan pomiarów przy użyciu posiadanego urządzenia pomiarowego.Za w/w czynności pomiarowe klient obciążany jest fakturą z 22% podatkiem VAT oraz opłatą legalizacyjną w wysokości 200 złotych za każdy legalizowany odmierzacz bez podatku VAT.Opłata legalizacyjna doliczana jest, gdyż Urzędy Miar obciążają Pana firmę w/w opłatą jako zleceniodawcę w/w usługi zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 pażdziernika 2004r w sprawie opłat za czynności urzędowe wykonywane przez organy administracji miar i podległe im Urzędy( Dz.U.Nr 229 poz. 2309 oraz z 2005r Nr 182 poz.1530). Opłata ta wystawiana jest na zleceniodawcę legalizacji czyli na Pana firmę,(jest Pan pośrednikiem pomiędzy Urzędem Miar a właścicielem stacji gazowej czy paliwowej) a nie na właściciela odmierzacza,choć to jego odmierzacz jest legalizowany.

Opłata legalizacyjna zwolniona jest z podatku VAT.(symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU 75.13.18-00.80)i obwodowe Urzędy Miar podatku od tej opłaty nie pobierają. Jako pośrednik przeprowadzonej legalizacji,nie płacąc podatku VAT od tej opłaty, którą wyszczególnia Pan oddzielnie na fakturze, również nie pobiera podatku VAT.Podatek VAT pobierany jest jedynie od sumy za wykonywane czynności naprawcze czy pomiarowe(jako czynności serwisowe).

Pytanie podatnika:

Czy zasadnym jest nie naliczanie podatku VAT od opłaty legalizacyjnej w/w urządzeń?

2. Stanowisko podatnika co do oceny stanu faktycznego.

W Pana ocenie opłata ta jest zwolniona z podatku VAT, tym bardziej,że płacąc tę opłatę legalizacyjną Urzędowi Miar płaci Pan bez tego podatku..

3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia, iż podana przez Pana klasyfikacja statystyczna wykonywanej usługi PKWiU 75.13.18-00.80 mieści się w wykazie usług zwolnionych od podatku pod pozycją 6 w załączniku nr 4 do w/w ustawy o podatku od towarów i usług ex 75 usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych".

Odrębnym zagadnieniem jest dopuszczalność refakturowania usługi administracyjnej na właściciela odmierzacza , klienta Pana firmy.

Pomimo braku regulacji w tym zakresie w ustawie o VAT należy dopuścić możliwość refakturowania usługi wg kryteriów obowiązujących na fakturze pierwotnej(tj. Zwolnienie).

Stanowisko powyższe jest oparte na orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego który wypowiadał się w tej sprawie wielokrotnie(m.in w wyroku z dnia 28 pażdziernika 1999r, sygn.akt. III SA 1637/99 oraz z dnia 10 listopada 1999r sygn. akt I SA/Gd 1329/97, podkreślając,iż w przypadku refakturowania usług spełnione muszą zostać dwa podstawowe warunki- przede wszystkim umowa zawarta pomiędzy podmiotem refakturującym i podmiotem,na rzecz którego refaktury są wystawiane, przewidywać musi tego rodzaju sposób wzajemnych rozliczeń , po drugie natomiast do refakturowanych usług podmiot refakturujący nie może doliczać żadnej marży.

W wyroku z dnia 25 pażdziernika 2001r., sygn.akt III SA 1466/00 NSA orzekł m. in.,iż "refakturowanie" usług oznacza bowiem nic innego jak " refakturowanie" usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej. Podatnik wykonujący usługę przy pomocy osoby trzeciej ma obowiązek jej refakturowania.. Opodatkowaniu podlega bowiem wykonanie usługi na podstawie czynności wymienionej w art.2 ustawy o VAT z dnia 08 stycznia 1993r ( Dz.U.Nr 11 poz.50 ze zm.), nawet wtedy, gdy " fizycznie" dokonuje tego osoba trzecia.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał Pana stanowisko za prawidłowe

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, że stosownie do komunikatu prezesa GUS z dnia 05.11.2002r w sprawie trybu wydawania opini klasyfikacyjnych wg obowiązujących standardów klasyfikacyjnych ( Dz.U.Nr 12 poz. 87 ) obowiązkiem usługodawcy jest zaklasyfikowanie wykonywanych przez siebie usług według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach , wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów .

Wynika to z faktu,że to właśnie usługodawca posiada wszalkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj