Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PP/443-111/05/06
z 26 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-111/05/06
Data
2006.01.26
Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
ochrona przeciwpożarowa
podatek od towarów i usług
stawki podatku
straż pożarna
Pytanie podatnika
Jaką stawką opodatkować dostawę towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy na fakturach jako nabywca wykazana zostanie - Ochotnicza Straż Pożarna, zaś jako płatnik - Urząd Gminy X?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika, Urzędu Gminy X z dnia 10.11.2005 r. (data wpływu do tutejszego urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dotyczącej dostawy towarów wymienionych w poz.129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy na fakturach jako nabywca wykazana zostanie - Ochotnicza Straż Pożarna, zaś jako płatnik - Urząd Gminy X, stwierdza że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Dnia 10.11.2005 r. Podatnik, Urząd Gminy X działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca oświadcza, iż Gmina X realizuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym przy pomocy Urzędu Gminy. Ponadto dodaje, iż ustawa o samorządzie gminnym nakłada na gminę obowiązek zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. w sferze ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, które obejmują wyposażanie i utrzymanie ochotniczych straży pożarnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Obejmują one zarówno zadania własne gminy, jak i zadania zlecone odrębnymi ustawami z zakresu administracji rządowej. Zadania własne gminy, w tym sprawy ochrony przeciwpożarowej (art. 7 ust. 1 pkt 14 w/cyt. ustawy) mają na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ustawy odrębne określają, które z zadań własnych gminy mają charakter obowiązkowy. Podatnik oświadcza, iż takim szczególnym aktem prawnym jest ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1229 ze zm.). Reguluje ona kwestie dotyczące zapobiegania pożarom, klęskom żywiołowym, organizacji ochrony przeciwpożarowej, działań ratowniczych, uprawnień strażaków i członków ochotniczych straży pożarnych, świadczeń rzeczowych i finansowych przysługujących jednostkom ochrony przeciwpożarowej. Stosownie do treści art. 29 w/w ustawy - koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są m. in. z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Stosownie zaś do treści art. 32 ust. 2 tejże ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. Obowiązkiem gminy jest również bezpłatne umundurowanie członków ochotniczej straży pożarnej jak również ubezpieczenie w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej. Wnioskodawca nadmienia, iż Ochotnicze Straże Pożarne są to umundurowane jednostki ochrony przeciwpożarowej, wyposażone w specjalistyczny sprzęt, przeznaczone przede wszystkim do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami. Ochotnicza straż pożarna funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.). Urząd Gminy X podnosi, iż wydatki związane z funkcjonowaniem sześciu jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy X stanowią znaczną pozycję kosztową w budżecie. Ochotnicze Straże Pożarne nie prowadzą bowiem działalności gospodarczej i nie osiągają stałych dochodów na pokrycie kosztów działalności społecznej w służbie społeczności lokalnej. Prowadzenie działalności ratowniczej ochotniczych straży pożarnych na rzecz ochrony życia i mienia przed pożarami i klęskami żywiołowymi oraz pomoc w likwidacji skutków wypadków drogowych i zabezpieczenie imprez masowych wymaga ponoszenia stałych wydatków rzeczowych w celu zapewnienia gotowości bojowej. Wątpliwość Podatnika budzi kwestia, czy można zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7 % dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do w/w ustawy w sytuacji, gdy na fakturach wykazana jako nabywca zostanie - Ochotnicza Straż Pożarna, zaś płatnikiem będzie Urząd Gminy X. Zdaniem Podatnika, można zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy w sytuacji, gdy faktury je dokumentujące będą wystawiane dla Ochotniczej Straży Pożarnej jako nabywcy a Urząd Gminy X będzie wskazany na tych fakturach jedynie jako płatnik. Tym samym zachowany będzie wymóg, aby dostawa w/w towarów dokonana była na rzecz zorganizowanej jednostki ochrony przeciwpożarowej. Podatnik podnosi, iż spełnione zostaną kumulatywnie następujące warunki umożliwiające stosowanie obniżonej, 7% stawki podatku od towarów i usług, a mianowicie:
Jednocześnie Podatnik w piśmie z dnia 03.01.2006 r., uzupełniającym wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oświadczył jednoznacznie, iż: - rzeczywistym kupującym towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są reprezentanci jednostek ochotniczych straży pożarnych lub komendant Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) działający w imieniu danej jednostki; - Gmina X występuje jedynie w roli płatnika finansującego zakupiony przez ochotnicze straże pożarne towar. Na terenie Gminy X funkcjonuje 6 jednostek OSP, których koszty funkcjonowania pokrywane są bezpośrednio ze środków budżetu Gminy X. Wysokość przeznaczonych środków na działalność przeciwpożarową jest ograniczona przede wszystkim rozmiarem prowadzonej działalności danej jednostki OSP i jej potrzebami w zakresie niezbędnego wyposażenia oraz możliwościami finansowymi gminy, - jednostki OSP nie zawierają pisemnych umów kupna - sprzedaży ze sprzedającym; zakup towarów odbywa się na podstawie ustnej umowy zawieranej w momencie zakupu pomiędzy reprezentantem jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej a sprzedającym; - zakupiony sprzęt ewidencjonowany jest w księgach inwentarzowych poszczególnych jednostek OSP; - zobowiązania wobec sprzedającego reguluje Gmina X działająca przy pomocy Urzędu Gminy X z własnych środków - jako obligatoryjne zadanie własne gminy. Ponadto, Podatnik powołuje się na treść Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971) wskazując, iż § 12 ust. 1 pkt 1 wskazanego rozporządzenia wymienia obligatoryjne dane jakie musi zawierać faktura potwierdzająca dokonanie sprzedaży, natomiast nie ogranicza prawa podatnika do zamieszczania na wystawionej fakturze dodatkowych danych takich jak np. dane płatnika. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika - Urzędu Gminy X, zważył co następuje: Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy). Stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej (art. 41 ust. 10 ustawy). Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej ustawodawca enumeratywnie wymienił w załączniku nr 3 do ustawy, odpowiednio w poz. 129-134, tj.: - poz. 129: Sprzęt przewozowo - samochodowy:
- poz. 130: Sprzęt łączności:
- poz. 131: Materiały i środki wyposażenia specjalistycznego:
- poz. 132: Wyposażenie zabezpieczające:
- poz. 133: Materiały pędne i smary: paliwa i smary z wyłączeniem wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, - poz. 134: Pozostałe towary:
Z treści wyżej przywołanych przepisów prawnych wynika, iż ustawodawca przewidział obok stosowania podstawowej stawki podatku od towarów i usług (22%), możliwość opodatkowania dostawy towarów stawką preferencyjną w wysokości 7%. Możliwość stosowania obniżonej, 7% stawki podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 cyt. art. z tytułu dostawy towarów jest jednak uzależniona od spełnienia kumulatywnie następujących warunków:
Ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia jednostki ochrony przeciwpożarowej, w tym zakresie należy odnieść się do art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1229 ze zm.), zgodnie z którym jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
Z brzmienia w/w przepisów prawnych wynika zatem, iż ustawodawca posłużył się zarówno odesłaniem podmiotowym jak również przedmiotowym w kwestii stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług z tytułu dostawy towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Istotna pozostaje bowiem okoliczność jaki podmiot będzie rzeczywistym nabywcą towarów i jaki jest cel dokonanego nabycia. Zachowany zatem być musi wymóg, aby dostawa w/w towarów dokonana była wyłącznie na rzecz zorganizowanej jednostki ochrony przeciwpożarowej i służyła celom ochrony przeciwpożarowej. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Stosownie zaś do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., Nr 95, poz. 798, Nr 102, poz. 860), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:
Podkreślić należy, iż ustawodawca wymienił obligatoryjne dane jakie musi zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, wśród których m. in. znajdują się: imię i nazwisko lub nazwa bądź nazwa skrócona nabywcy oraz jego adres. Przepisy nie ograniczają natomiast prawa podatnika do zamieszczania na wystawionej fakturze dodatkowych danych takich jak np. dane płatnika (dane fakultatywne). Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż: - Gmina X realizując zadania publiczne o znaczeniu lokalnym - m. in. ponosi koszty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych, - rzeczywistym kupującym (nabywcą) towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy są reprezentanci jednostek ochotniczych straży pożarnych lub komendant Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) działający w imieniu danej jednostki; - Gmina X występuje jedynie w roli płatnika finansującego zakupiony przez ochotnicze straże pożarne towar; - zakup towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy odbywa się na podstawie ustnej umowy zawieranej w momencie zakupu pomiędzy reprezentantem jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej a sprzedającym; - zakupiony sprzęt ewidencjonowany jest w księgach inwentarzowych poszczególnych jednostek OSP; - zobowiązania wobec sprzedającego reguluje Gmina X działająca przy pomocy Urzędu Gminy X z własnych środków - jako obligatoryjne zadanie własne gminy. Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w piśmie z dnia 10.11.2005 r., zgodnie z którym należy zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy w sytuacji, gdy faktury dokumentujące dostawę tych towarów będą wystawiane dla Ochotniczej Straży Pożarnej jako rzeczywistego nabywcy, zaś Urząd Gminy będzie wskazany na tych fakturach jedynie jako płatnik. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.