Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PP/443-111/05/06
z 26 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-111/05/06
Data
2006.01.26



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
ochrona przeciwpożarowa
podatek od towarów i usług
stawki podatku
straż pożarna


Pytanie podatnika
Jaką stawką opodatkować dostawę towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy na fakturach jako nabywca wykazana zostanie - Ochotnicza Straż Pożarna, zaś jako płatnik - Urząd Gminy X?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika, Urzędu Gminy X z dnia 10.11.2005 r. (data wpływu do tutejszego urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dotyczącej dostawy towarów wymienionych w poz.129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy na fakturach jako nabywca wykazana zostanie - Ochotnicza Straż Pożarna, zaś jako płatnik - Urząd Gminy X, stwierdza że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Dnia 10.11.2005 r. Podatnik, Urząd Gminy X działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskodawca oświadcza, iż Gmina X realizuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym przy pomocy Urzędu Gminy. Ponadto dodaje, iż ustawa o samorządzie gminnym nakłada na gminę obowiązek zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. w sferze ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, które obejmują wyposażanie i utrzymanie ochotniczych straży pożarnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Obejmują one zarówno zadania własne gminy, jak i zadania zlecone odrębnymi ustawami z zakresu administracji rządowej. Zadania własne gminy, w tym sprawy ochrony przeciwpożarowej (art. 7 ust. 1 pkt 14 w/cyt. ustawy) mają na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ustawy odrębne określają, które z zadań własnych gminy mają charakter obowiązkowy.

Podatnik oświadcza, iż takim szczególnym aktem prawnym jest ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1229 ze zm.). Reguluje ona kwestie dotyczące zapobiegania pożarom, klęskom żywiołowym, organizacji ochrony przeciwpożarowej, działań ratowniczych, uprawnień strażaków i członków ochotniczych straży pożarnych, świadczeń rzeczowych i finansowych przysługujących jednostkom ochrony przeciwpożarowej. Stosownie do treści art. 29 w/w ustawy - koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są m. in. z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Stosownie zaś do treści art. 32 ust. 2 tejże ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. Obowiązkiem gminy jest również bezpłatne umundurowanie członków ochotniczej straży pożarnej jak również ubezpieczenie w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej.

Wnioskodawca nadmienia, iż Ochotnicze Straże Pożarne są to umundurowane jednostki ochrony przeciwpożarowej, wyposażone w specjalistyczny sprzęt, przeznaczone przede wszystkim do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami. Ochotnicza straż pożarna funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.).

Urząd Gminy X podnosi, iż wydatki związane z funkcjonowaniem sześciu jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy X stanowią znaczną pozycję kosztową w budżecie. Ochotnicze Straże Pożarne nie prowadzą bowiem działalności gospodarczej i nie osiągają stałych dochodów na pokrycie kosztów działalności społecznej w służbie społeczności lokalnej. Prowadzenie działalności ratowniczej ochotniczych straży pożarnych na rzecz ochrony życia i mienia przed pożarami i klęskami żywiołowymi oraz pomoc w likwidacji skutków wypadków drogowych i zabezpieczenie imprez masowych wymaga ponoszenia stałych wydatków rzeczowych w celu zapewnienia gotowości bojowej.

Wątpliwość Podatnika budzi kwestia, czy można zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7 % dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do w/w ustawy w sytuacji, gdy na fakturach wykazana jako nabywca zostanie - Ochotnicza Straż Pożarna, zaś płatnikiem będzie Urząd Gminy X.

Zdaniem Podatnika, można zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy w sytuacji, gdy faktury je dokumentujące będą wystawiane dla Ochotniczej Straży Pożarnej jako nabywcy a Urząd Gminy X będzie wskazany na tych fakturach jedynie jako płatnik. Tym samym zachowany będzie wymóg, aby dostawa w/w towarów dokonana była na rzecz zorganizowanej jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Podatnik podnosi, iż spełnione zostaną kumulatywnie następujące warunki umożliwiające stosowanie obniżonej, 7% stawki podatku od towarów i usług, a mianowicie:

  1. dostawa będzie dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  2. towar będący przedmiotem dostawy będzie wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy,
  3. towar będący przedmiotem dostawy będzie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

Jednocześnie Podatnik w piśmie z dnia 03.01.2006 r., uzupełniającym wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oświadczył jednoznacznie, iż:

- rzeczywistym kupującym towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są reprezentanci jednostek ochotniczych straży pożarnych lub komendant Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) działający w imieniu danej jednostki;

- Gmina X występuje jedynie w roli płatnika finansującego zakupiony przez ochotnicze straże pożarne towar. Na terenie Gminy X funkcjonuje 6 jednostek OSP, których koszty funkcjonowania pokrywane są bezpośrednio ze środków budżetu Gminy X. Wysokość przeznaczonych środków na działalność przeciwpożarową jest ograniczona przede wszystkim rozmiarem prowadzonej działalności danej jednostki OSP i jej potrzebami w zakresie niezbędnego wyposażenia oraz możliwościami finansowymi gminy,

- jednostki OSP nie zawierają pisemnych umów kupna - sprzedaży ze sprzedającym; zakup towarów odbywa się na podstawie ustnej umowy zawieranej w momencie zakupu pomiędzy reprezentantem jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej a sprzedającym;

- zakupiony sprzęt ewidencjonowany jest w księgach inwentarzowych poszczególnych jednostek OSP;

- zobowiązania wobec sprzedającego reguluje Gmina X działająca przy pomocy Urzędu Gminy X z własnych środków - jako obligatoryjne zadanie własne gminy.

Ponadto, Podatnik powołuje się na treść Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971) wskazując, iż § 12 ust. 1 pkt 1 wskazanego rozporządzenia wymienia obligatoryjne dane jakie musi zawierać faktura potwierdzająca dokonanie sprzedaży, natomiast nie ogranicza prawa podatnika do zamieszczania na wystawionej fakturze dodatkowych danych takich jak np. dane płatnika.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika - Urzędu Gminy X, zważył co następuje:

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej (art. 41 ust. 10 ustawy).

Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej ustawodawca enumeratywnie wymienił w załączniku nr 3 do ustawy, odpowiednio w poz. 129-134, tj.:

- poz. 129: Sprzęt przewozowo - samochodowy:

  1. pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,
  2. sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

- poz. 130: Sprzęt łączności:

  1. radiotelefony różnych typów wraz z osprzętem,
  2. sprzęt łączności przewodowej,
  3. zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi, oprogramowanie,
  4. urządzenia dyspozytorskie i aparatownie,
  5. zestawy antenowe,
  6. sprzęt do radiowej łączności trankingowej,

- poz. 131: Materiały i środki wyposażenia specjalistycznego:

  1. sprzęt ochrony osobistej: kombinezony, kamizelki, pasy ratunkowe i okulary,
  2. aparaty oddechowe z maskami,
  3. sprzęt burzący: piły spalinowe i elektryczne, rozpieracze i poduszki hydrauliczne, młoty pneumatyczne, narzędzia hydrauliczne uniwersalne, siekierołomy,
  4. zapory pływające i sprzęt do likwidacji zagrożeń ekologicznych i chemicznych: pompy chemiczne do paliw, kwasów lub ługów, separatory i skimery olejowe wraz z oprzyrządowaniem,
  5. wykrywacze gazów, temperatury i bezruchu, radiometry, pirometry, kamery termowizyjne,
  6. urządzenia oddymiające i zadymiające,
  7. wytwornice, agregaty i generatory pianowe,
  8. prądownice strażackie, działka wodne i wodno - pianowe,
  9. podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnice, agregaty gaśnicze, hydronetki, tłumnice, bosaki, szafki hydrantowe,
  10. węże pożarnicze (ssawne i tłoczone) oraz armatura wodna: łączniki, zbieracze, zasysacze, stojaki hydrantowe, rozdzielacze, zwijadła, zbiorniki wolno stojące,
  11. drabiny pożarnicze przenośne: przystawne, wysuwane i zestawiane,
  12. sprężarki, ładowarki i przetłaczarki do butli gazowych wysokociśnieniowych,
  13. sprzęt ratowniczy: aparaty, skokochrony, wory, rękawy, linki ratownicze, ratowniczy sprzęt wysokogórski i dla płetwonurków,
  14. chemiczne środki gaśnicze, sorbenty, neutralizatory i odkażacze, środki zwilżające i modyfikujące,
  15. sprzęt kontrolno - pomiarowy stanowisk badawczych,
  16. pompy i autopompy pożarnicze,
  17. agregaty prądotwórcze i oświetleniowe oraz siłownie energetyczne,
  18. sprzęt i środki do uszczelniania i ograniczania przemieszczania się materiałów niebezpiecznych,

- poz. 132: Wyposażenie zabezpieczające:

  1. pojazdy i samochody specjalistyczne: kasyna polowe, chłodnie, piece piekarskie polowe, urządzenia dezynfekcyjno - kąpielowe, łaźnie polowe, przyczepy, naczepy i kontenery pożarnicze wraz z wyposażeniem,
  2. polowe wyposażenie gastronomiczne: kuchnie polowe, termosy polowe, polowe podgrzewacze i rozdzielacze wody, namioty sypialne, techniczne i do kuchni polowych, kasyna polowe, garnki, menażki, niezbędniki,
  3. wyposażenie samochodów sanitarnych,

- poz. 133: Materiały pędne i smary:

paliwa i smary z wyłączeniem wyrobów objętych podatkiem akcyzowym,

- poz. 134: Pozostałe towary:

  1. urządzenia szkolno - treningowe: trenażery, ścieżki biegowe, urządzenia wydolnościowe i do pomiaru masy ciała, drobny sprzęt sportowy oraz przeszkody i urządzenia torów ćwiczeń sportowo - pożarniczych,
  2. umundurowanie, odzież specjalna i ochronna, wyekwipowanie osobiste strażaka państwowej straży pożarnej według obowiązujących norm i wyposażenie specjalistyczne strażaka oraz odznaki, odznaczenia i dystynkcje,
  3. wyposażenie stacji diagnostycznych, stacji przeciwdymowych - przeciwgazowych, warsztatów łączności i ćwiczebnych komór gazowych,
  4. urządzenia sygnalizacyjno - ostrzegawcze do oznakowania pojazdów uprzywilejowanych w ruchu i terenów akcji ratowniczo - gaśniczych,
  5. podwozia oraz nadwozia samochodowe i przyczepy pod zabudowę na pojazdy dla straży pożarnej.

Z treści wyżej przywołanych przepisów prawnych wynika, iż ustawodawca przewidział obok stosowania podstawowej stawki podatku od towarów i usług (22%), możliwość opodatkowania dostawy towarów stawką preferencyjną w wysokości 7%.

Możliwość stosowania obniżonej, 7% stawki podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 cyt. art. z tytułu dostawy towarów jest jednak uzależniona od spełnienia kumulatywnie następujących warunków:

  1. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej ,
  2. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy,
  3. towar będący przedmiotem dostawy jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

Ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia jednostki ochrony przeciwpożarowej, w tym zakresie należy odnieść się do art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1229 ze zm.), zgodnie z którym jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
    1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  2. zakładowa straż pożarna,
  3. zakładowa służba ratownicza,
  4. gminna zawodowa straż pożarna,
    4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  5. terenowa służba ratownicza,
  6. ochotnicza straż pożarna,
  7. związek ochotniczych straży pożarnych,
  8. inne jednostki ratownicze.

Z brzmienia w/w przepisów prawnych wynika zatem, iż ustawodawca posłużył się zarówno odesłaniem podmiotowym jak również przedmiotowym w kwestii stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług z tytułu dostawy towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Istotna pozostaje bowiem okoliczność jaki podmiot będzie rzeczywistym nabywcą towarów i jaki jest cel dokonanego nabycia. Zachowany zatem być musi wymóg, aby dostawa w/w towarów dokonana była wyłącznie na rzecz zorganizowanej jednostki ochrony przeciwpożarowej i służyła celom ochrony przeciwpożarowej.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie zaś do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., Nr 95, poz. 798, Nr 102, poz. 860), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "faktura VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Podkreślić należy, iż ustawodawca wymienił obligatoryjne dane jakie musi zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, wśród których m. in. znajdują się: imię i nazwisko lub nazwa bądź nazwa skrócona nabywcy oraz jego adres. Przepisy nie ograniczają natomiast prawa podatnika do zamieszczania na wystawionej fakturze dodatkowych danych takich jak np. dane płatnika (dane fakultatywne).

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż:

- Gmina X realizując zadania publiczne o znaczeniu lokalnym - m. in. ponosi koszty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych,

- rzeczywistym kupującym (nabywcą) towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy są reprezentanci jednostek ochotniczych straży pożarnych lub komendant Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) działający w imieniu danej jednostki;

- Gmina X występuje jedynie w roli płatnika finansującego zakupiony przez ochotnicze straże pożarne towar;

- zakup towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy odbywa się na podstawie ustnej umowy zawieranej w momencie zakupu pomiędzy reprezentantem jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej a sprzedającym;

- zakupiony sprzęt ewidencjonowany jest w księgach inwentarzowych poszczególnych jednostek OSP;

- zobowiązania wobec sprzedającego reguluje Gmina X działająca przy pomocy Urzędu Gminy X z własnych środków - jako obligatoryjne zadanie własne gminy.

Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w piśmie z dnia 10.11.2005 r., zgodnie z którym należy zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy w sytuacji, gdy faktury dokumentujące dostawę tych towarów będą wystawiane dla Ochotniczej Straży Pożarnej jako rzeczywistego nabywcy, zaś Urząd Gminy będzie wskazany na tych fakturach jedynie jako płatnik.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj