Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/1110/443/39/2006/IW
z 27 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1110/443/39/2006/IW
Data
2006.06.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy można mieć zainstalowaną tylko jedną kasę fiskalną typu Vivo Novitus lub Thermal Posnet, czy jednak muszą być dwie, jak do tej pory?


POSTANOWIENIE
W dniu 01.06.2006r. sp. z o.o., wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 14.06.2006 Wnioskodawca złożył do tut. organu podatkowego uzupełnienie do w/w wniosku. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się sprzedażą samochodów marki Renault, Dacia a także samochodów używanych różnych marek oraz części zamiennych do tych samochodów. W chwili obecnej są w Spółce zainstalowane dwie kasy fiskalne, z przeznaczeniem jednej do ewidencji sprzedaży samochodów, a drugiej do sprzedaży części zamiennych i usług serwisowych. W miesiącu wrześniu 2006r. w Spółce zostanie wdrożony sieciowy system komputerowy zwany DMS, z którym będą połączone wszystkie stanowiska komputerowe, na których obecnie pracuje.
Pytanie Podatnika:
Czy można mieć zainstalowaną tylko jedną kasę fiskalną typu Vivo Novitus lub Thermal Posnet, czy jednak muszą być dwie, jak do tej pory?
Stanowisko Podatnika:
Wnioskodawca uważa, że wystarczy jedna kasa fiskalna, rejestrująca sprzedaż w firmie.
Stanowisko Organu Podatkowego:
Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, "podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących". Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa w drodze rozporządzenia kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunki ich stosowania przez podatników, uwzględniając (art. 111 ust. 9 ustawy).
Zgodnie z art. 165 ustawy, do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7 i 9 ustawy, zachowują moc przepisy dotychczasowe wydane na podstawie art. 29 ust. 3 i 4 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), czyli obowiązującym jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) zwane dalej rozporządzeniem.
W myśl rozporządzenia kasa rejestrująca jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część składową systemu kasowego (§ 2 cyt. rozporządzenia).
Biorąc pod uwagę powyższe na pytanie Spółki , należy odpowiedzieć, że z punktu widzenia ustawy i rozporządzenia jest możliwe podłączenie dwóch komputerów do jednej kasy fiskalnej.
Nie oznacza to jednak, że Spółka bezwarunkowo może takiego podłączenia dokonać. Zależy to od spełnienia zarówno kryteriów i warunków technicznych przez kasę fiskalną jak i warunków niezbędnych do jej stosowania, określonych § 3 i § 4 cyt. rozporządzenia.
O tym, czy dany model kasy fiskalnej spełnia kryteria i warunki techniczne, rozstrzyga decyzja Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, wydawana po weryfikacji wniosku producenta krajowego lub importera kas rejestrujących (§ 7 cyt. rozporządzenia). Wniosek taki zawiera m.in. nazwę kasy, typ i model oraz dane techniczne - opis konstrukcji, schematy ideowe, montażowe kasy, wykaz elementów elektronicznych kasy, opcje konstrukcyjne kasy, instrukcje obsługi i oprogramowania, wykaz wszystkich części składowych kasy lub systemu kasowego oraz schemat systemu (§ 7 ust. 2 pkt 2 i 3 cyt. rozporządzenia).Jeżeli dla posiadanej przez Spółkę kasy rejestrującej została wydana decyzja przewidująca podłączenie, o którym pisze we wniosku Spółka należy uznać, że kryteria i warunki techniczne zostaną spełnione. Każde użytkowanie kasy fiskalnej wiąże się z koniecznością spełnienia warunków niezbędnych do jej stosowania, określonych w § 4 cyt. rozporządzenia.
Należy zauważyć, że w omawianej sytuacji miałyby powstać dwa stanowiska sprzedaży (możliwość jednoczesnej obsługi dwóch klientów), z których sprzedaż byłaby ewidencjonowana na jednym wspólnym module fiskalnym i zapisana w jednej wspólnej pamięci fiskalnej. Stosowanie kasy fiskalnej musi uwzględniać jej fiskalne przeznaczenie, potrzebę zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych (111 ust. 9 pkt 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług) jak również prawa klienta. Prawa klienta zostały określone w art. 111 ust. 9 pkt 2 cyt. ustawy, który mówi, że stosowanie kasy fiskalnej musi uwzględniać konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie.
Dopiero, gdy kasa rejestrująca spełniająca kryteria i warunki techniczne będzie użytkowana zgodnie z warunkami jej stosowania (z uwzględnieniem praw klienta), będzie można powiedzieć, że jest stosowana zgodnie z ustawą i rozporządzeniem.
Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj