Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-272/06/AW
z 17 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-272/06/AW
Data
2006.05.17



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
organizacje międzynarodowe
przedmiot opodatkowania
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym ewentualnego uznania udziału finansowego w funduszu marketingowym jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez międzynarodową organizację płatniczą.


POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki nr DRP-2-216-614/06/MP z dnia 15 lutego 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.02.2006 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług dokonywanych wpłat na utworzony fundusz marketingowy

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Bank jest członkiem międzynarodowej organizacji płatniczej, dzięki czemu uczestniczy w systemie wydawania kart płatniczych swoim klientom. Bank w ramach uczestnictwa w organizacji na podstawie zawartej umowy oraz związanych z nią warunków płaci kwartalnie składkę członkowską oraz ponosi szereg obciążeń za poszczególne usługi świadczone na jego rzecz przez organizację płatniczą. Dodatkowo na mocy odrębnego porozumienia pomiędzy zrzeszonymi w organizacji płatniczej bankami a samą organizacją banki uiszczają roczną opłatę na utworzenie funduszu marketingowego, mającego na celu promowanie działalności organizacji płatniczej na terytorium Polski. Prace nad wdrażaniem wizerunku tej organizacji nadzorują przedstawiciele zrzeszonych banków, w tym przedstawiciele wnioskodawcy. W wystawianym dokumencie organizacja oprócz płatności stanowiących wynagrodzenie za świadczone usługi zawiera również kwotę, w jakiej Bank uczestniczy w funduszu marketingowym. Podmiot zwraca się z zapytaniem dotyczącym ewentualnego uznania udziału finansowego w funduszu marketingowym jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez międzynarodową organizację płatniczą. Jednocześnie zdaniem Banku fakt przekazywania na rzecz organizacji płatniczej środków pieniężnych na fundusz marketingowy nie powoduje po stronie Banku powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usługi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dodatkowo art. 8 ust. 1 tej ustawy przewiduje, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dla stwierdzenia czy wpłacany przez Bank udział finansowy w funduszu marketingowym stanowi wynagrodzenie za usługę świadczoną przez międzynarodową organizację płatniczą, co w konsekwencji oznaczałoby konieczność opodatkowania podatkiem od towarów i usług takiej usługi niezbędne jest ustalenie czy w przedmiotowym stanie faktycznym zachodzi świadczenie usług. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. przez określenie "świadczyć" rozumie się min. okazywać coś komuś; wykonywać coś na czyjąś rzecz np. świadczyć przysługi; świadczyć usługi (krawieckie, szewskie). Należy zatem zauważyć, że w przedstawionym stanie faktycznym w zamian za dokonywane wpłaty Banku na fundusz marketingowy Bank nie otrzymuje ani nie oczekuje w zamian żadnego świadczenia, a tym samym żadnych usług na jego rzecz.

Mając zatem na uwadze stan faktyczny zawarty we wniosku Spółki z dnia 15.02.2006 roku, zgodnie z którym w zamian za wpłacany przez Bank udział finansowy w funduszu marketingowym nie jest wykonywane na rzecz Banku jakiekolwiek "świadczenie" należy stwierdzić, iż w tym przypadku nie możemy mówić o wynagrodzeniu z tytułu świadczonych usług. Stwierdzenie z kolei tej okoliczności powoduje, że po stronie Banku nie występuje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu importu takich usług.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj